603 läst ·
4 svar
603 läst
4 svar
Råd ang vattning och täckning av thuja
Hej vi planterade 30 meter lång thujahäck i maj. (ca 50 cm hög vid plantering) Vattnar med droppslang på schema och den växer så det knakar, den ser riktigt fin ut. Duschar av den ibland.
Men nu vill jag vara ute i god tid och få råd hur jag ska bete mig med den när hösten/vintern kommer.
Den står i söderläge och på södersidan har den sol på sig hela dagen.
Förstår såklart att en regnig höst betyder att man inte behöver vattna lika mycket. Men när ska man sluta ge den vatten inför vintern?
Och när ska man börja ge den vatten när våren kommer?
Behöver jag täcka min thuja? (bor i Falkenberg i Halland) Om ja, när ska jag täcka den?
Hoppas på bra råd och tips här!! 😃
Men nu vill jag vara ute i god tid och få råd hur jag ska bete mig med den när hösten/vintern kommer.
Den står i söderläge och på södersidan har den sol på sig hela dagen.
Förstår såklart att en regnig höst betyder att man inte behöver vattna lika mycket. Men när ska man sluta ge den vatten inför vintern?
Och när ska man börja ge den vatten när våren kommer?
Behöver jag täcka min thuja? (bor i Falkenberg i Halland) Om ja, när ska jag täcka den?
Hoppas på bra råd och tips här!! 😃
Din Tujahäck skall hållas fuktig men inte blöt och det duger gott med att känna med fingret en bit ner i jorden för att bedöma om det behövs mera fukt. Det finns inget datum när man skall sluta eller påbörja bevattningen, oftast är hösten mera nederbördsrik och i takt med att temperaturen sjunker och solens närvaro minskar hålls jorden lagom fuktig på naturlig väg. En tuja kan också övervattnas och syrebrist uppstår i jorden, tujans barr blir bruna och faller av dvs samma symptom som vid torka.A Anton Gunnarsson skrev:
Samma procedur här beroende på väder och nederbörd. Känn efter i jorden om den är torr eller blöt, därefter bestämmer du om bevattning behövs.A Anton Gunnarsson skrev:
Det beror på ...A Anton Gunnarsson skrev:
Du bor ganska långt söderut så det som har betydelse är om marken fryser eller inte. Utan tjäle i marken skall du absolut inte täcka tujan, det är endast när marken är frusen och vårsolen börjar värma barren som tjältorka uppstår. Växten vill ha vatten när solen värmer och är marken då frusen och inte kan leverera vatten så skadas städsegröna växter. Man täcker för att minska uppvärmningen av växten.
Det är endast de första åren som man brukar täcka mot tjältorka, sedan har rötterna nått så djupt att de brukar klarar det själva.
Det är alltid växtens behov som skall styra, inte datum, regelverk eller något annat påhitt.
Lycka till!
Jag har satt ca 200 thujor under 3 vårar. Aldrig täckt dom och inga problem.
Första säsongen och eventuellt andra så är det bra att vara mer noggrann med vattningen. Känn efter om jorden är såpass fuktig att du kan göra en boll som håller ihop men inte droppar vatten. Då är det rätt så lagom. Det går inte säga exakt när man ska sluta eller börja då det är så många faktorer inblandade. 50cm thujor är rätt små och dricker inte lika mycket vatten som en 120cm planta heller så dränk dom inte
Det finns mätstickor för små pengar att sticka ner i jorden men jag upplevde de som lite osäkra. Men kan hjälpa något.
Jag vattnade för mycket en vår så de gulnade men de klarade sig då jag insåg det och slutade vattna. Efter ett par säsonger är de inte så kräsna längre utan då stödvattnar jag endast vid svårare torka. Gräsmattan kan vara ett bra tecken på när marken börjar bli torrare än normalt då det syns visuellt. Då brukar jag gå på med mer vatten på thujan.
Jag upplever att thuja på kruka tog sig mycket bättre än rotklump. Skulle köpt bara kruka idag om jag fick göra om.
Klipp toppen först när de nått den höjd du tänkt dig. Och sidorna låter du komma ut till den bredd du tänkt och sen börjar du ta dessa. Desto oftare desto tätare. Jag gillar när det är lite liv i thujan och inte en tät vägg och beskär oftast bara tidigt augusti.
Sätter de kottar är ett tips att ta de för hand redan när de är gröna i juni/juli. När de blivit bruna och fläkat ut sig är de bromsande för thujans tillväxt. I stora mängder förstör de tillväxten rejält. De faller INTE bort som en del säger. Iallafall långt ifrån allt. Det är lite rofyllt att vrida bort dom och går rätt fort. Ger mycket bra resultat.
Första säsongen och eventuellt andra så är det bra att vara mer noggrann med vattningen. Känn efter om jorden är såpass fuktig att du kan göra en boll som håller ihop men inte droppar vatten. Då är det rätt så lagom. Det går inte säga exakt när man ska sluta eller börja då det är så många faktorer inblandade. 50cm thujor är rätt små och dricker inte lika mycket vatten som en 120cm planta heller så dränk dom inte
Jag vattnade för mycket en vår så de gulnade men de klarade sig då jag insåg det och slutade vattna. Efter ett par säsonger är de inte så kräsna längre utan då stödvattnar jag endast vid svårare torka. Gräsmattan kan vara ett bra tecken på när marken börjar bli torrare än normalt då det syns visuellt. Då brukar jag gå på med mer vatten på thujan.
Jag upplever att thuja på kruka tog sig mycket bättre än rotklump. Skulle köpt bara kruka idag om jag fick göra om.
Klipp toppen först när de nått den höjd du tänkt dig. Och sidorna låter du komma ut till den bredd du tänkt och sen börjar du ta dessa. Desto oftare desto tätare. Jag gillar när det är lite liv i thujan och inte en tät vägg och beskär oftast bara tidigt augusti.
Sätter de kottar är ett tips att ta de för hand redan när de är gröna i juni/juli. När de blivit bruna och fläkat ut sig är de bromsande för thujans tillväxt. I stora mängder förstör de tillväxten rejält. De faller INTE bort som en del säger. Iallafall långt ifrån allt. Det är lite rofyllt att vrida bort dom och går rätt fort. Ger mycket bra resultat.
Redigerat:
Tack för era tips!Bricco skrev:
Jag har satt ca 200 thujor under 3 vårar. Aldrig täckt dom och inga problem.
Första säsongen och eventuellt andra så är det bra att vara mer noggrann med vattningen. Känn efter om jorden är såpass fuktig att du kan göra en boll som håller ihop men inte droppar vatten. Då är det rätt så lagom. Det går inte säga exakt när man ska sluta eller börja då det är så många faktorer inblandade. 50cm thujor är rätt små och dricker inte lika mycket vatten som en 120cm planta heller så dränk dom inteDet finns mätstickor för små pengar att sticka ner i jorden men jag upplevde de som lite osäkra. Men kan hjälpa något.
Vi köpte på kruka. Jag har köpt en sån mätsticka som jag håller lite koll med. Bevattningen var jag nojig med i början. Testade runt lite. Just nu kör droppslangen 3 dagar i veckan, 4 timmar varje gång. Duschar ibland av den med slangen på kvällen om det varit väldigt varmt. Och såklart, har det regnat mycket så pausar jag bevattningen. Och eftersom Thujan ser bra ut och växer på så känns det som att det funkar 😌
Man är bara nojig att man ska göra något fel 😅
Jag snittade ganska exakt samma frekvens och timmar per gång och det blev toppen 👍A Anton Gunnarsson skrev:Tack för era tips!
Vi köpte på kruka. Jag har köpt en sån mätsticka som jag håller lite koll med. Bevattningen var jag nojig med i början. Testade runt lite. Just nu kör droppslangen 3 dagar i veckan, 4 timmar varje gång. Duschar ibland av den med slangen på kvällen om det varit väldigt varmt. Och såklart, har det regnat mycket så pausar jag bevattningen. Och eftersom Thujan ser bra ut och växer på så känns det som att det funkar 😌
Man är bara nojig att man ska göra något fel 😅
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Högerhängt förrådsfönster
Fönster & Dörrar -
Råd angående nyproducerat parhus (bostadsrätt) i Nacka
Bostadsrätt -
Trädgårdsbevattning - övergång PEM till Galvade rör
Vatten & Avlopp -
Gräva ner kopplingar till PEM-slang för trädgårdsbevattning/sommarvatten?
Vatten & Avlopp -
Hur länge håller en billig trädgårds bevattningsslang?
Trädgård allmänt