1 578 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Räckvidd ID5
Köpte en begagnad ID5 idag (2023 års modell). När vi åkte så var den fulladdad, det stod då 40 mil. Enligt speccen ska den kunna gå emot 50. Kan det vara så att den räknar om pga säsongen, dvs att den ställer in sig automatiskt pga vintern? Har läst att den ska kunna gå uppemot 40 mil under vintersäsong nämligen.
Jag vet inte svaret.A Anaste skrev:Köpte en begagnad ID5 idag (2023 års modell). När vi åkte så var den fulladdad, det stod då 40 mil. Enligt speccen ska den kunna gå emot 50. Kan det vara så att den räknar om pga säsongen, dvs att den ställer in sig automatiskt pga vintern? Har läst att den ska kunna gå uppemot 40 mil under vintersäsong nämligen.
Men jag skulle testa en eller egentligen några gånger till. Kanske var den inte fulladdad. Kanske var det något annat man inte tänkte på just denna gång. Svårt att veta. Men jag skulle vilja utesluta tillfälligheter jag inte tänkte på.
Den tar hänsyn till tidigare körstil och gör en gissning utifrån rådande temperatur mm.
Se den siffran som en fingervisning om vad som är möjligt att nå om man kör ner till 0%
Körstilen är nog det som påverkar absolut mest i hur mycket räckvidd du får ut.
Se den siffran som en fingervisning om vad som är möjligt att nå om man kör ner till 0%
Körstilen är nog det som påverkar absolut mest i hur mycket räckvidd du får ut.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 622 inlägg
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/berakna-rackvidd.html
Räckvidden är väldigt beroende på temperatur och hastighet.
Räckvidden är väldigt beroende på temperatur och hastighet.
Det som Anderscurl skriver är nog en viktigt sak att komma ihåg. Kvarblivande räckvidden beräknas baserade på hur tidigare förbrukning har sett ut. Jag tycker den biten är lite lurig. Det kan ju bli helt fel om man skall ut på långresa med motorvägkörning.A Anaste skrev:Köpte en begagnad ID5 idag (2023 års modell). När vi åkte så var den fulladdad, det stod då 40 mil. Enligt speccen ska den kunna gå emot 50. Kan det vara så att den räknar om pga säsongen, dvs att den ställer in sig automatiskt pga vintern? Har läst att den ska kunna gå uppemot 40 mil under vintersäsong nämligen.
Om man laddar mycket mellan t.ex. 50 och 80%, vet battery management systemet (BMS) efter ett tag inte riktigt hur stor kapacitet batteriet har. Efter jag körde bilden helt ner till 5% och laddade upp till 100% en gång, så ökade kapaciteten med ca 6kwh. Jag läser ut det med en ODB2 dongle. Läste även ut hur mycket jag laddade (total ackumulated charge efter och innan)
Sen beror batteriets kapacitet på temperaturen, då det är en kemisk pryl.
Inte att glömma degeneration of batteriet. Fast det spelar nog mindre roll i det dagliga.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 622 inlägg
Spontant så stämmer nog VWs räckviddsberäknare hyfsat.
Jag har närmat mig 50mil med ID4an, men då var det lagom varmt vårväder och jag körde landsväg (mest 70/80väg).
Tydligen ska VWs nollställning av BMSens uppskattade batterikapacitet ske när man laddar ur till under 10% , laddar till över 90% och låter bilen stå en stund så att cellerna blir balanserade.
Vår ID4 (1st Pro performance från 2021 med 9000mil på mätaren) har 71.5kWh kvar från 77kWh enligt BMSen när jag kollade igår.
Då laddade jag enligt nollställningen senast i slutet på nov.
Jag har närmat mig 50mil med ID4an, men då var det lagom varmt vårväder och jag körde landsväg (mest 70/80väg).
Tydligen ska VWs nollställning av BMSens uppskattade batterikapacitet ske när man laddar ur till under 10% , laddar till över 90% och låter bilen stå en stund så att cellerna blir balanserade.
Vår ID4 (1st Pro performance från 2021 med 9000mil på mätaren) har 71.5kWh kvar från 77kWh enligt BMSen när jag kollade igår.
Då laddade jag enligt nollställningen senast i slutet på nov.
Klicka här för att svara