Hej

Jag bygger ju något försök till passivhus, med både vedertagna och självutformade lösningar.

Jag har ungefär 50 cm tjocka väggar och fönstren sitter ungefär i mitten av djupet, alltså ca 20 cm åt varsitt håll.

Dessa fönster använder ju inte karmskruvar, utan de sitter ju på små skenor som gör att fönstret skruvas fast antingen "utomhus" eller "inomhus" om fönstret, alltså inte på samma djup.

Våra väggar blir, om ingen kommer på något smartare ha ett uppreglat håll för fönstret, precis som för alla fönster och dörrar. Men det blir två paralella stmmar, en ytterstomme som ytterpanelen möter och en innerstomme som gipsskivan på insidan möter. Sedan sitter fönstret mitt emellan dessa.

Men fönstret kan ju inte flyga, så något måste ju finnas mellan dessa stommar som fönstret sitter i.
Ett par fönster är monterade sedan förut, där har jag reglat upp ytterligare en ram som fönstret sitter i, så det är så att säga stomme hela vägen utifrån och in (KÖLDBRYGGA), så den lösningen borde man ju kunna slippa.

För fönstrets skull tänker jag påstå att det räcker gott och väl att montera en regel i underkant som fönstret står på.

Men det måste ju finnas något att spika salningar och sånt i.

Jag funderar på följande, om man sätter en skiva, typ plyfa från ytterstommen till innerstommen (en tunnel, typ). Sedan fäster man fönstret inuti detta och sedan eventuell klädsel (gips på insidan och råplan på utsidan) i denna skiva.

Då blir denna skiva en köldbrygga som löper genom hela djupet, men den är ju tunnare än en regel. Se min _fantastiska_ paintritning nedan. :)

fönster.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det vore skönast att inte ha något som går hela vägen inifrån och ut.

Går det att följa min tanke? Finns det något vedertaget smart sätt för detta?
Vi är ju liksom inte först med att bygga tjocka väggar.

OBS: Fönstrets placering i väggen är inte förhandlingsbar. Den sitter 17 cm in från ytterkant ytterpanel i huset och fönstrets skenor kan monteras i ytterstommen som är 45x120.

Tack!

Redigerat:
Jag pratade med fönstertillverkaren idag (Kronfönster) och de resonerar ungefär såhär.

PVC-fönster levereras ju med monteringsjärn, som alltså flyttar bort fönstret från monteringspunkten. Således kan det sitta utanför eller innanför stommen.

Däremot rekommenderar de inte direkt detta, utan att fönstret helst ska sitta i en stadig ram, men det är inget krav.
För min del så kan jag ju säga, med "mitt sunda förnuft" att överstycket helt kan hoppas över - förutsatt att det inte behövs för att montera beklädnad eller liknande.

Däremot verkar de iaf inte negativa till mina experiment, vilket är kul.

Det jag känner, konkret, är att det vore tragiskt att för fönstrens skull ha stomme som går genom hela väggens tjocklek, vilket det _i princip_ blir så som jag har på befintliga träfönster som är monterade nu.

Såhär ser mina skikt ut, utifrån och in

liggande ytterpanel 22mm
spikläkt 22mm
vindduk
125mm stomme

isolering i obrutet skikt där inga reglar etc finns, bortsett från fönster.
tjocklek varierar lite beroende på behov och situation. 100 - 250mm ungefär.

70mm stomme för innervägg
12mm osb
13mm gips

Mina befintliga fönster sitter ca 170mm in, vilket alltså är ganska exakt precis innanför ytterstommen.
Det jag har gjort förut är att det fyrkantiga hålet jag gjort i stommen för fönstret har fått en exakt kopia som jag satt på insidan av stommen som fönstret sitter i. Denna fyrkant står inte på golvet eller så, den sitter skruvad på djupet rakt in i den yttre bärande stommen.

Sedan har jag gjort en exakt lika återigen, i innerstommen för att bilda fönstersmygen på insidan.

Om man vill förstå mer vad jag håller på med så kolla länken i min signatur. Vissa rum är klara, andra kommer till löpande. Det mesta av "passivhusbyggandet" är knappt påbörjat, vissa delar är sämre än andra. :)

Det är kul att vara nybörjare, framförallt när man får testa olika experiment. Det borde inte kunna bli katastrof iaf. Hoppas jag...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.