Renoverar en tvättstuga i källaren där vi har putsade väggar. Vi har höjt innertaket och behöver därför lägga puts cirka 1 dm längst upp runt hela rummet och även laga mindre hål/skador.
Det är för mig okänt vilket puts/bruk som använts tidigare men bifogar några bilder för råd. Det är en rätt grov struktur, nästan vass, men tror inte det är en ren kalkputs (vitdammar ingenting).Väggarna ska målas sen igen.
Det är inte aktuellt att knacka ner all puts utan vill bara bygga upp med något som ger skapligt liknande intryck och inte bränna all budget på detta.
Bara en av tre väggar är yttervägg. Tvättstugan är varm och torr och har inte haft problem med att putsen släppt eller dylikt.
Det bästa jag lyckas leta mig fram till hittills är att fukta, använda C-bruk och sedan eftervattna. Oklart hur jag får till den grova strukturen dock. Någon tipsade om att bara använda grovt byggspackel (typ A46) och gå efter med en borste. Tveksam till hur spackel och ev. fukt lirar dock. Har aldrig putsat tidigare men ej rädd för att prova, söker därför lite råd och tips här på forumet!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto