1 088 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Pumpautomat
Vad är skillnaden på:
Max. tryckhöjd: 40 m eller45 m?
Rent praktiskt vad är skillnaden? Vad betyder det för mig?
Är det hur högt pumpen kan trycka vattnet eller hur långt? Exempel genom trädgårdsslangen.
Är en pumpautomat från biltema.
Max. tryckhöjd: 40 m eller45 m?
Rent praktiskt vad är skillnaden? Vad betyder det för mig?
Är det hur högt pumpen kan trycka vattnet eller hur långt? Exempel genom trädgårdsslangen.
Är en pumpautomat från biltema.
Om höjden mellan vattenkällan och pumpen är runt 6m så klarar du en 50m slang och en vattenspridare.
Mindre höjdskillnad ger mer slang och samma vattenspridare.
Om du ska ta vatten ur sjö eller brunn försök placers pumpen så nära vattenkällan som möjligt, så vinner du fler l/min.
Förutsatt en vanlig vattenpridare på 20l/min och 2bar vid slangänden.
Grövre slang ger fler meter såklart
I huset hade jag en 3/4"(25m) och en 1/2" (25m) från Rinkaby, fungerade utmärkt med en spridare och 6m lyfthöjd. Tog jag bort den tunna slangen blev kastlängden på spridaren ett par meter längre, så det mostv nog 0.5bar typ.
http://www.rinkabyror.se/artikel/gul-slang-3-4-x-25m/?select=true
Mindre höjdskillnad ger mer slang och samma vattenspridare.
Om du ska ta vatten ur sjö eller brunn försök placers pumpen så nära vattenkällan som möjligt, så vinner du fler l/min.
Förutsatt en vanlig vattenpridare på 20l/min och 2bar vid slangänden.
Grövre slang ger fler meter såklart
I huset hade jag en 3/4"(25m) och en 1/2" (25m) från Rinkaby, fungerade utmärkt med en spridare och 6m lyfthöjd. Tog jag bort den tunna slangen blev kastlängden på spridaren ett par meter längre, så det mostv nog 0.5bar typ.
http://www.rinkabyror.se/artikel/gul-slang-3-4-x-25m/?select=true
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Den stora skillnaden mellan pumpautomaterna på Biltema är att den dyrare har pumphus av rostfritt stål (plast på den enklare) samt kraftigare motor.
Just motorns effekt upplever jag har en viss påverkan på trycket i slangarna i vår bevattningsanläggning.
Just motorns effekt upplever jag har en viss påverkan på trycket i slangarna i vår bevattningsanläggning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden