Hej på er!
Jag har en vedeldad CTC kombipanna från -69 utan ackumulatortank i ett hus på 150 kvm från sent 1800-tal. På sikt ska den bytas ut mot luft/vattenvärmepump men det blir tidigast framåt våren eller sommaren. Kommer även att sätta in en vattenmantlad vedkamin som spets/backup.
Nu till problemet:
Eldar vi duktigt så vi får upp huset till ~22 grader på kvällen och slänger i ett par grövre klabbar när vi går och lägger oss så har vi runt 18 grader i huset på morgonen om vi har tur. Misslyckas vi eller det blir några minusgrader så ligger det på 15-16.
Jag funderar på att sätta in en mindre tank för att åtminstone hålla temperaturen över natten. Helst vill jag ha en lösning som går att återanvända i det nya systemet (om det nu är möjligt till en rimlig peng).
Jag har fått för mig att det vore lämpligt med en tankvolym på 1000-1500 liter men just nu har vi en yta på ca 60x60 cm om vi flyttar expansionskärlet.
Jag är nybörjare på värmesystem överlag och lär mig vartefter men det här skulle jag verkligen behöva hjälp att lösa
Jag har en vedeldad CTC kombipanna från -69 utan ackumulatortank i ett hus på 150 kvm från sent 1800-tal. På sikt ska den bytas ut mot luft/vattenvärmepump men det blir tidigast framåt våren eller sommaren. Kommer även att sätta in en vattenmantlad vedkamin som spets/backup.
Nu till problemet:
Eldar vi duktigt så vi får upp huset till ~22 grader på kvällen och slänger i ett par grövre klabbar när vi går och lägger oss så har vi runt 18 grader i huset på morgonen om vi har tur. Misslyckas vi eller det blir några minusgrader så ligger det på 15-16.
Jag funderar på att sätta in en mindre tank för att åtminstone hålla temperaturen över natten. Helst vill jag ha en lösning som går att återanvända i det nya systemet (om det nu är möjligt till en rimlig peng).
Jag har fått för mig att det vore lämpligt med en tankvolym på 1000-1500 liter men just nu har vi en yta på ca 60x60 cm om vi flyttar expansionskärlet.
Jag är nybörjare på värmesystem överlag och lär mig vartefter men det här skulle jag verkligen behöva hjälp att lösa
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är den grå dosan med en grön knapp?
Det råkar inte vara en elpatron?
Det råkar inte vara en elpatron?
Jag hade önskat det men det är termostaten till oljebrännaren. Oljan är slut och av ekonomiska och miljöskäl vill jag inte beställa ny, särskilt inte när pannan och tanken ska ut efter vintern och vi inte vet hur mycket olja som går åt. Flyttade in i juni i år.
Kanske en bättre begagnad elkassett som kan stötta tills vidare? https://www.blocket.se/annons/gavleborg/nibe_elk_213_elkassett_elpanna/93126235
Visst kostar det en del el, men å andra sidan borde det bli ganska billig installation.
Visst kostar det en del el, men å andra sidan borde det bli ganska billig installation.
Bästa svaret
Uppfattade inte riktigt hur mycket plats de fanns att tillgå men min rekomendation skulle nog va att hitta billigaste möjliga acktank och sätta in. En på 500 till 750 liter kostar inte många kronor på Blocket. Sen blir de ju självklart en installationskostnad oxå men den behöver inte kosta många kronor.
Vi hade den provisoriska lösningen i vårt förra hus med en likadan panna och de fungerade hjälpligt. Framförallt när de bara är provisoriskt.
/Mikael
Vi hade den provisoriska lösningen i vårt förra hus med en likadan panna och de fungerade hjälpligt. Framförallt när de bara är provisoriskt.
/Mikael
Det var nåt sånt jag tänkteV Aspenlid skrev:Uppfattade inte riktigt hur mycket plats de fanns att tillgå men min rekomendation skulle nog va att hitta billigaste möjliga acktank och sätta in. En på 500 till 750 liter kostar inte många kronor på Blocket. Sen blir de ju självklart en installationskostnad oxå men den behöver inte kosta många kronor.
/Mikael
Behövs laddomat eller är det bara en bonus?
Edit: Jag har faktiskt hittat nåt vettigt om den passar fysiskt. Borde jag köpa en med slinga då eller är det onödigt? Har ju redan varmvattenslinga i pannan.
Redigerat:
Bara bonus. Vi körde den då så att den bara va en ökning av vattenvolymen i pannan. Inget mer. Inget med skiktning eller nåt sånt.
Vänligen
Mikael
Vänligen
Mikael
Det funkar skapligt att göra så som nödlösning tycker jag. Billigare installation oxå.
Vänligen
Mikael
Vänligen
Mikael
Jag skulle inte tagit en med slinga om dom i övrigt va likadana. Men även om det blir en med slinga så behöver du absolut inte koppla in den eftersom du redan har allt i pannan. Bara att plugga dom genomföringarna i tanken. Tar 5 min.R Rhil skrev:
Vänligen
Mikael
Tänk dock på att ni kanske måste skaffa större expansionskärl oxå. Annars kan det kanske bli tokigt..
Vänligen
Mikael
Vänligen
Mikael
Går det att köpa olja i så små mängder att det är värt det? Många verkar ha nån kubik som minsta mängd.L lordi skrev: