Hej på er!
Jag har en vedeldad CTC kombipanna från -69 utan ackumulatortank i ett hus på 150 kvm från sent 1800-tal. På sikt ska den bytas ut mot luft/vattenvärmepump men det blir tidigast framåt våren eller sommaren. Kommer även att sätta in en vattenmantlad vedkamin som spets/backup.
Nu till problemet:
Eldar vi duktigt så vi får upp huset till ~22 grader på kvällen och slänger i ett par grövre klabbar när vi går och lägger oss så har vi runt 18 grader i huset på morgonen om vi har tur. Misslyckas vi eller det blir några minusgrader så ligger det på 15-16.
Jag funderar på att sätta in en mindre tank för att åtminstone hålla temperaturen över natten. Helst vill jag ha en lösning som går att återanvända i det nya systemet (om det nu är möjligt till en rimlig peng).
Jag har fått för mig att det vore lämpligt med en tankvolym på 1000-1500 liter men just nu har vi en yta på ca 60x60 cm om vi flyttar expansionskärlet.
Jag är nybörjare på värmesystem överlag och lär mig vartefter men det här skulle jag verkligen behöva hjälp att lösa
Jag har en vedeldad CTC kombipanna från -69 utan ackumulatortank i ett hus på 150 kvm från sent 1800-tal. På sikt ska den bytas ut mot luft/vattenvärmepump men det blir tidigast framåt våren eller sommaren. Kommer även att sätta in en vattenmantlad vedkamin som spets/backup.
Nu till problemet:
Eldar vi duktigt så vi får upp huset till ~22 grader på kvällen och slänger i ett par grövre klabbar när vi går och lägger oss så har vi runt 18 grader i huset på morgonen om vi har tur. Misslyckas vi eller det blir några minusgrader så ligger det på 15-16.
Jag funderar på att sätta in en mindre tank för att åtminstone hålla temperaturen över natten. Helst vill jag ha en lösning som går att återanvända i det nya systemet (om det nu är möjligt till en rimlig peng).
Jag har fått för mig att det vore lämpligt med en tankvolym på 1000-1500 liter men just nu har vi en yta på ca 60x60 cm om vi flyttar expansionskärlet.