Drar igång en projekttråd för att dokumentera vår renovering av kök samt bygge av uterum.

Kök

Börjar med några förebilder på hur vårt kök ser i just nu:

Kvällsbild av ett matrum före renovering, med ett träbord, vita stolar, fönster med blommor och taklampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök före renovering med vita skåp, träbänkar och matbord, original från -79.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Retrokök från 1979 med vita skåp, träbänkskiva och matbord redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förebild av ett retro kök från -79 med träbord, vita stolar, kylskåp och terrakottafärgat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte katastrof eller så men köket är original från -79 och nu har vi bott i vårt hus i tre år så vi känner at det är dags att förnya lite. Vitvarorna är helt okej så det är lite synd att göra sig av med dom, men får försöka sälja iväg dom billigt så dom kommer någon annan till nytta.

Och såhär ser den nya digitala köksritningen ut:

Digital köksritning med måttangivelser, märkning av vitvaror och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital ritning av ett planerat köksrenoveringsprojekt med grå skåp och träbänkskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital ritning av ett kök med vita skåp, träbänkskivor och en altandörr som leder utåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade många funderingar om hur vi skulle göra och jag gjorde säkert 10 olika förslag innan vi kom fram till att bara göra mindre justeringar mot hur det ser ut idag. Hade 3,6m väggen varit lite längre hade vi nog gått på ett L-format kök med kyl/frys i övre vänstra hörnet på planlösningen ovan. Nu är köket beställt och levererat (ligger i garaget) så inga ändringar kommer att göras, tror det kommer att bli bra

Den som är observant ser att det ena fönstret är utbytt mot en altandörr som kommer att leda ut till uterummet som vi ska bygga. Idag måste vi gå igenom hela huset och sedan ut till en fristående altan när vi äter/fikar ute. Det flödet kommer att bli mycket bättre när vi kan gå ut direkt från köket.

Sen är öppningen in till köket förstorad för att få en lite öppnare känsla.

Uterum

Vi har sökt och fått bygglov för ett uterum/inglasad altan på 15m2. Bygglovet tog bara cirka 3 veckor så där blev vi positivt överraskade, hade räknat med 10-15 veckor. Gjorde ritningarna själv utan tidigare erfarenhet i att rita hus.

Kommer att köpa det från Willabgarden men välja bort plasttaket och ha ett isolerat plåttakt ist. Glaspartierna kommer bli av vår-höst modell, och vi kommer inte att ha någon värme där.
 
  • 3D-modell av rödmålat hus med vit isolerad plåttaksuterum och fristående garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital illustration av ett rött hus med tillbyggt inglasat uterum och separat förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
gordell
  • Laddar…
Åsa Lund
Ojoj vad smala lådor du ritat in
Du får in dubbelt så mycket i en låda som är 60 som en som är 40
80 dubbelt mot 60
Åtminstone är det känslan när man använder lådorna
Testa att göra om och ha ingen låda mindre än 60 om det går? I värsta fall 50
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Vilka lådor menar du på att jag kan ändra till större? Hade gärna gjort det men är begränsad av rummets form samt de låsta måtten (spis/ho/diskmaskin). Ikea har inte 50cm bänkskåp.
 
Det där var ett roligt projekt. Det blir juste med utgång från köket till altanen!

Vad är det för golv ni ska ha där i köket?
 
Åsa Lund
Främst nr 2 6 o 8 som är smala tycker jag

Kan man slå ihop till superbreda lådor av hurts 2 och 3 vore det nog bra. Och överskåp med parluckor ovanför. Samma bredd på skåpet som lådorna under.

Bredda nr 6, ta bort nr 8 och flytta spisen lite i sidled?
Eller allra helst ha frysen i ett annat rum så det blir gott om plats på båda sidor om spisen. Alternativt ha en liten frys under bänkskivan.

Kan inte IKEAs mått numera så det är inte säkert att detta går...
 
Redigerat:
Alltid kul att byta kök :)

Jag hade nog oxå haft så stora lådor som det bara gick, men ser att ert kök redan är levererat.
Blir bra arbetsmiljö med vask vid fönster och DM till höger.

Lycka till.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Det där var ett roligt projekt. Det blir juste med utgång från köket till altanen!

Vad är det för golv ni ska ha där i köket?
Det kommer att bli Marmoleum Click som golv, rutigt med 30x30cm plattor. Färgen blir "Silver shadow" och "Orbit" de två ljusaste rutorna närmast hörnet på bilden. Vi kommer att lägga det på diagonalen i köket.

Kök med befintligt golv och mörka samt ljusa Marmoleum Click 30x30cm plattor i ett rutigt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Missade raden om att köket var levererat, ber om ursäkt!
 
I och med att planlösningen blir ungefär som befintlig vet vi att den kommer att funka bra. Det ända vi har saknat är två fullstora kyl och frys samt lite mer bänkyta så man kan jobba två i köket utan problem då vi ofta lagar mat tillsammans. Bänkyta får vi när vi byter ut högskåpet mot bänk-/överskåp. Men som sagt, hade det gått hade vi gärna haft fler och bredare lådor.

Idag smygstartade jag lite med rivningen, var osäker på exakt hur befintligt golv var uppbyggt. Hade en borrhammare från Jula som jag hade köpt till ett tidigare projekt.

Borrhammare, skyddsglasögon och arbetsvantar på ett klinkergolv bredvid ett öppet verktygskit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha bilat fram ett hål kom jag fram till att golvet ser ut såhär:

- Klinker
- Fix
- Flytspackel (med elgolvvärme)
- Golvgips
- Golvspån
- Cellplast
- Ventilerad platonmatta
- Betongplatta (oisolerad)


Upprivet golv i hörn av rum visar lager av klinker, fix, flytspackel, gipsskiva, spånskiva och cellplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beställde en köksfläkt igår också, en Franke Alliance.

Vit Franke Alliance köksfläkt modell F604 monterad på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Vi har Cylinda Alliance i vårt kök. Ful som stryk. Går den att ersätta med Franke av den här modellen?
 
Åsa Lund skrev:
Vi har Cylinda Alliance i vårt kök. Ful som stryk. Går den att ersätta med Franke av den här modellen?
Nu är jag inte 100% säker men läste nångonstans att Cylindas och Frankes fläktar var samma förutom loggan så det borde väl gå tycker jag (men kolla upp detta lite noggrannare). Fick det här svaret när jag mailade Franke och var lite osäker på vilken modell jag skulle ha:

"604-16 är Alliance Villa med styrning för centralfläkt.
604-10 är Allaince Lägenhet och denna anluts med jordad stickpropp och kan alltså inte styra centralfläkt. Alla med benämningen Alliance har motor."
 
Åsa Lund
Wow, spännande! Nu blev jag sugen på att byta ut det fula eländet 😊
Vad kostar en sån? Modell Villa
 
Fick golvet idag, börjar bli lite kartonger i garaget nu :)


Garage fyllt med olagda golvplankor och byggmaterial staplade i kartonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.