Byggahus.se
Hejsan!

Jag planerar att bygga lösvirke i egen regi nästa sommar och sitter för närvarande och ritar på olika hustyper för att väga dess för-och nackdelar mot varandra. (Jag använder för övrigt ritprogrammet Punch Pro och kan varmt rekommendera det..). Det jag dock saknar är en möjlighet att kunna få en uppskattning av byggkostnadsskillnader mellan de olika modellerna.

När jag för ett halvår sedan kontaktade en snickare för att få en grovkalkyl på ett hus jag ritat så berättade han för mig att han hade ett dataprogram där han skrev in husets mått och specifikationer på byggmaterial och sedan fick ut materialåtgång och totalpriser, men jag tror dessutom att han kunde beräkna tidsåtgången i timmar.

Har någon av er därute hört talas om ett sådant program och var i så fall man kan få tag på det?

/Magnus
 
Chief architect 8.0. Där kan du rita samt få en matriallista som stämmer till 98%

M.V.H

Jörgen
 
Hej Jörgen!

Tack för tipset, jag hittade programtillverkarens hemsida och det verkar vara precis det jag letat efter!

Mvh.
/Magnus

 
joen1 skrev:
Chief architect 8.0. Där kan du rita samt få en matriallista som stämmer till 98%
Är det inte 9,0 som gäller nu ;)
 
Någon som vet kostnaden för dettta program?
 
14000 kr

M.V.H

Jörgen
 
::)
 
Hmmm....jag har laddat hem demot, men behöver man nåt annat litet tillägg för att få det att funka ordentligt?

::)
 
Jörgen - tusen tack för tipset om programmet Chief Architect, det är verkligen helt lysande bra!

Till er andra husritare som inte hittat rätt program kan jag bara säga - Chief Architect...

Jag har efter 2 dagars intensivt jobb med Chief Architect fått fram ritningar och 3D bilder som är flera divisioner bättre än det jag lyckats åstadkomma på ett halvår med Punch Pro. :D

/Magnus
 
Hej,
är det någon vänlig själ som kan upplysa mig om hur man får mm mått istället för inch i chief ?

Även tips hur man bygger taket lättast


Mvh Evert
 
Hur gör ni med ritningen ni fått fram eftersom den inte går att spara eller printa? ???
 
Pinch!

Vilken version har du?


M.V.H

Jörgen
 
Jag har laddat ner demon v. 9.5.

Blir lite frustrerad när man kan göra så mycket kul, men inte spara. :'(
 
Demot är gjort så att du inte kan ladda och spara. Men om du vill kan du söka på DC ++ eller Kaza så skall du i allafall få tag i 8.0. Jag har 9.0 men jag är inte hemma i Sverige! För att ställa i metric inställningen så kan du kolla i manualen när du söker på metric. Annars får du vänta till imorgon så skall jag tala om hur man gör för att ställa in metric


M.V.H

Jörgen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.