I en kostnadskalkyl står det att Brf avser att uppföra ett flerbostadshus med X lägenheter.

I lägenhetstabellen saknas Y lägenheter och I slutet av tabellen står det

"Justering Y lgh" - (och vad jag tolkar som summän av dessa lägenhetets andelar, insatser, upplåtelseavgifter, lån, årsavgifter mm).

Ser även att endast lägenheterna som är upptagna i tabellen finns tillgängliga för köp (eller redan är reserverade). Så Y lägenheter "saknas".

Varför gör man så? Är lite intresserad av en lägenhet så jag kommer så klart fråga mäklaren innan jag anmäler intresse eller tecknar något avtal, men tänkte att det säkert finns någon här som vet.

• Wow
Veronica.
  • Laddar…
Det låter ju som detta är lägenheter som reserverats för ngt. särskilt ändamål. Det förekommer ex. "privat projekt" där några går ihop om att bygga i första hand åt sig själva, men som då även har ett antal bostadsrätter som går ut på allmäna marknaden.

Men jag tror det är viktigt att ta reda på vad detta är för något. Det skulle ju kunna vara ett "projekt" man kanske inte vill ha som grannar.

• Gilla
Matte Matik
  • Laddar…

Bästa svaret

Om lägenheterna läggs ut i etapper så har byggbolaget möjlighet att justera tex upplåtelseavgifter (ej insatser) för de ännu ej specificerade lägenheterna, om det visar sig att priserna är för höga/låga i första etappen. Har sett JM göra så tex.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
F Femrik El Kabel skrev:
Om lägenheterna läggs ut i etapper så har byggbolaget möjlighet att justera tex upplåtelseavgifter (ej insatser) för de ännu ej specificerade lägenheterna, om det visar sig att priserna är för höga/låga i första etappen. Har sett JM göra så tex.
Tack!

Så är det nog. Det är JM i det här fallet också. Rätt så trögt att sälja för dem med bara 1/3 bokade lägenheter av de lägenheter som är till salu nu (1/4 om man räknar med alla som finns i brf).

• Gilla
Femrik El Kabel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.