2 260 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Kostnadskalkyl ny brf - aldrig sett detta förr
I en kostnadskalkyl står det att Brf avser att uppföra ett flerbostadshus med X lägenheter.
I lägenhetstabellen saknas Y lägenheter och I slutet av tabellen står det
"Justering Y lgh" - (och vad jag tolkar som summän av dessa lägenhetets andelar, insatser, upplåtelseavgifter, lån, årsavgifter mm).
Ser även att endast lägenheterna som är upptagna i tabellen finns tillgängliga för köp (eller redan är reserverade). Så Y lägenheter "saknas".
Varför gör man så? Är lite intresserad av en lägenhet så jag kommer så klart fråga mäklaren innan jag anmäler intresse eller tecknar något avtal, men tänkte att det säkert finns någon här som vet.
I lägenhetstabellen saknas Y lägenheter och I slutet av tabellen står det
"Justering Y lgh" - (och vad jag tolkar som summän av dessa lägenhetets andelar, insatser, upplåtelseavgifter, lån, årsavgifter mm).
Ser även att endast lägenheterna som är upptagna i tabellen finns tillgängliga för köp (eller redan är reserverade). Så Y lägenheter "saknas".
Varför gör man så? Är lite intresserad av en lägenhet så jag kommer så klart fråga mäklaren innan jag anmäler intresse eller tecknar något avtal, men tänkte att det säkert finns någon här som vet.
Moderator
· Stockholm
· 53 560 inlägg
Det låter ju som detta är lägenheter som reserverats för ngt. särskilt ändamål. Det förekommer ex. "privat projekt" där några går ihop om att bygga i första hand åt sig själva, men som då även har ett antal bostadsrätter som går ut på allmäna marknaden.
Men jag tror det är viktigt att ta reda på vad detta är för något. Det skulle ju kunna vara ett "projekt" man kanske inte vill ha som grannar.
Men jag tror det är viktigt att ta reda på vad detta är för något. Det skulle ju kunna vara ett "projekt" man kanske inte vill ha som grannar.
Bästa svaret
Om lägenheterna läggs ut i etapper så har byggbolaget möjlighet att justera tex upplåtelseavgifter (ej insatser) för de ännu ej specificerade lägenheterna, om det visar sig att priserna är för höga/låga i första etappen. Har sett JM göra så tex.
Tack!F Femrik El Kabel skrev:
Så är det nog. Det är JM i det här fallet också. Rätt så trögt att sälja för dem med bara 1/3 bokade lägenheter av de lägenheter som är till salu nu (1/4 om man räknar med alla som finns i brf).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Korrekt ? installerade nya ventiler för inkommande vatten tilll BRF?
Vatten & Avlopp -
Kopiera nyckel, BRF
Bostadsrätt -
Vilket är byggherrens ansvar vid dolt fel nyproduktion BRF?
Juridik -
BRF, "De sju nyckeltalen som måste vara med i årsredovisningen"
Bostadsrätt -
Nyinstallerad FTX och BRF kostnader
Värme allmänt