2 365 läst ·
27 svar
2k läst
27 svar
Problem vid installation av diskmaskin
Tycker det ser ut som att röret med gängorna inte går tillräckligt djupt för att vattenskyddets packning ska fungera.A Anton_n skrev:Hej,
Håller på att installera en diskmaskin, men stöter på problem med vattenläckage som jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig med.
Röret från blandaren är ett kopparrör med gängor längst ner (ytterdiameter 1/2, se första bilden), och slangen från diskmaskinen har en aquastop-koppling i änden (innerdiameter 3/4, se andra bilden). Jag köpte därför denna bussning som jag antog gjorde att dessa två delar kunde kopplas ihop, samt tejp till gängorna: [länk].
Tyvärr läcker vattnet, och jag har kontrollerat att det finns en packning i botten av den ”röda muttern”.
Kan problemet vara att det inte går att snurra ihop delarna helt tätt, att jag saknar någon annan typ av packning, eller att det behövs någon helt annan del för att koppla ihop än den jag använt mig av? Vad tror ni?
Stort tack på förhand!
[bild][bild][bild]
denna kopplingen är avsedd för lin på3/4" sidan så det är fel den medblackarrow skrev:
om man nu måste gynna feltema och dess kinaskit så är det dennarovil skrev:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...ngar/overgangsnippel-34r20-x-12r15-2000053963
Det viktiga är att adaptern har slätände och packing för slätände, vilket jag illustrerade med en pil.B Bill Algö skrev:
Det finns kopplingar som är avsedda för lin/tape som saknar räfflorna för lin/tape. Man kan man enkelt göra räfflor själv.
Jag lägger till en bild där jag med grön pil markerar slätänden som ska ligga an mot tätningen i AquaStop anslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gängan måste förstås vara lång nog att adapterns slätända når ner till packningen.
Sen tror jag adaptern på min bild huvudsakligen är avsedd att sättas på en vattenkran och då enkelt skruvas på och av med fingrarna varför den är räfflad och saknar (mutterliknande) greppytor för skiftnyckel etc. Hade den endast varit avsedd för rörinstallationer med lin hade den inte varit kromad.
Moderator
· Stockholm
· 58 065 inlägg
Jag råkade ut för något liknande när jag installerade diskmaskin i fritidshuset. Det följde med en adapter av metall till blandaren (Hans Grohe), och det följde med en adapter i plast med maskinen (Siemens). Båda hade packingar på rätt ställe osv. Jag valde metalladaptern. Och det blev inte tätt. Då upptäckte jag att anslutningen från diskmaskinen har en lite upphöjd ring där det sitter en metallsil. Denna stack ut lite. Adaptern från hans Grohe hade en väldigt bred anliggningsyta i kopplingen. Silen med sin ring tog i så att metallytan aldrig nådde fram till packningen. Jag bytte till plastadaptern och allt fungerade direkt.
linrillorna skär sönder diskmaskinsanslutningens plastgängorblackarrow skrev:
Det viktiga är att adaptern har slätände och packing för slätände, vilket jag illustrerade med en pil.
Det finns kopplingar som är avsedda för lin/tape som saknar räfflorna för lin/tape. Man kan man enkelt göra räfflor själv.
Jag lägger till en bild där jag med grön pil markerar slätänden som ska ligga an mot tätningen i AquaStop anslutningen.
[bild]
Gängan måste förstås vara lång nog att adapterns slätända når ner till packningen.
Sen tror jag adaptern på min bild huvudsakligen är avsedd att sättas på en vattenkran och då enkelt skruvas på och av med fingrarna varför den är räfflad och saknar (mutterliknande) greppytor för skiftnyckel etc. Hade den endast varit avsedd för rörinstallationer med lin hade den inte varit kromad.
vattenkran har m20 gänga beroende påblackarrow skrev:
Det viktiga är att adaptern har slätände och packing för slätände, vilket jag illustrerade med en pil.
[bild]
räfflorna är för att man inte skall dra med verktyg då inte gummipackningen inte är till för det. ett av de vanligaste felen av en installatör då går något sönder som man inte villblackarrow skrev:
[bild]
kineserna kromar allt för att dölja defekterna och tror att det ser mer premium utblackarrow skrev:
[bild]
Det är bara toppen på gängan som är rillad så att inte linet ska glida.B Bill Algö skrev:
Du får nog dra på snett för att gängorna ska såga sönder plasten.
Har du provat?
Är det inte lite ovanligt med grönt gummi?B Bill Algö skrev:
Men den du länkade, slimmad och kromad, krävde ju verktyg...😳
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden