3 338 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Problem med torktumlare
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Har problem med min torktumlare märke Hotpoint är ca 3 år gammal.
Maskinen går men trumman snurrar inte. Har haft service personal hemma två gånger båda gångerna är det trumans band så att säga som lossnat. Efter de lagat det så har den gått ca 4 gånger så hoppar den av igen.
Frågade senast om det inte vore bättre bytta bandet då det ser ordentligt slitet ut. Svaret var att det inte behövs utan det kommer hålla länge till.
Har väl två frågor kan man ställa något krav på service personalen att felet ska bli lagat?
Andra frågan är det stor chans den skulle funka igen och inte hoppa ur om man byter bandet till ett helt nytt eller lika bra köpa ny maskin?
Maskinen går men trumman snurrar inte. Har haft service personal hemma två gånger båda gångerna är det trumans band så att säga som lossnat. Efter de lagat det så har den gått ca 4 gånger så hoppar den av igen.
Frågade senast om det inte vore bättre bytta bandet då det ser ordentligt slitet ut. Svaret var att det inte behövs utan det kommer hålla länge till.
Har väl två frågor kan man ställa något krav på service personalen att felet ska bli lagat?
Andra frågan är det stor chans den skulle funka igen och inte hoppa ur om man byter bandet till ett helt nytt eller lika bra köpa ny maskin?
Enligt omdömen på prisjakt, så verkar det inte vara någon höjdarmaskin, var har du köpt den?D Daniel_82 skrev:Har problem med min torktumlare märke Hotpoint är ca 3 år gammal.
Kan vara värt att gå tillbaka till affären och se om du kan få byta in den gamla och köpa något bättre.
https://m.prisjakt.nu/product/3295276/user-reviews
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Den är köpt på Elgiganten. Jo sökt nu när jag börjar få problem och såg de negativa omdömena. När jag kollade upp den så fanns de inte där då eller så missade jag de. Kan nämna jag köpte den ny och har haft den sen dess. Är det vanligt att ex Elgiganten tar in gamla maskiner?
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Trodde jag hade garanti men verkar inte så. Var märkt med 5 år garanti i butik samt konkurerande nätbutik men på kvittot står garanti med internummer ingen info man kan utläsa 5 år. Elgiganten hänvisar till tillverkaren och tillverkaren till Elgigaten så känns inte man kommer så mycket längre där. Samt Hotpoint blev ju uppköpta så kan nog även det göra det krångligare om de inte har koll. Naiv som jag var tog jag inte kort på märkningen med 5 års garantin eller tänkte det borde stå på kvittot mer än att de stod garanti med massa nummer.
Remmen ska sitta på motorns del sedan har den ett spår hjul sedan spänns den åt med fjäder som drar åt motorn för hålla den spänd.
Men bandet slits ner varje gång den lossnat och är nog nere på sina ställen knappt hälften kvar.
Då remmen är väldigt ojämn samt smalare nu så tänker jag om det är det som gör den lossnar hela tiden och om den då skulle funka som innan med ny rem.
Remmen ska sitta på motorns del sedan har den ett spår hjul sedan spänns den åt med fjäder som drar åt motorn för hålla den spänd.
Men bandet slits ner varje gång den lossnat och är nog nere på sina ställen knappt hälften kvar.
Då remmen är väldigt ojämn samt smalare nu så tänker jag om det är det som gör den lossnar hela tiden och om den då skulle funka som innan med ny rem.
Jag tycker att du provar med ny rem och nya reservdelsbytare.
Risken är att spännhjulet inte lirar och det är lagrat i motorn.
Whirlpool och indesit gick ihop så nu görs whirlpools maskiner av indesit i stället för bauknecht.
Jag vet inte vilken maskin du har men denna remmen kan det vara
482000023382
Spännhjulet
482000023384
Dessa är de två vanligaste reservdelarna att byta.
Risken är att spännhjulet inte lirar och det är lagrat i motorn.
Whirlpool och indesit gick ihop så nu görs whirlpools maskiner av indesit i stället för bauknecht.
Jag vet inte vilken maskin du har men denna remmen kan det vara
482000023382
Spännhjulet
482000023384
Dessa är de två vanligaste reservdelarna att byta.
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara