Är skyddsjorden rätt ansluten i alla dosor. Är det enbart gul/ grön skyddsjord eller förekommer det gammal röd skyddsjord också. Det är viktigt säkerställa att den inte har kontakt med t.ex en tändtråd istället för med skyddsjordsskenan. Det förekommer tyvärr fusk där röd eller ännu värre gul/grön ledare används till andra funktioner än skyddsjord i brist på ledare i kablar till strömbytare.

Gul/grön får bara användas till skyddsjord , PEN eller viss potentialutjämning. All annan användning är strängt förbjudet.

Redigerat:
Tobbe_3 skrev:
Är skyddsjorden rätt ansluten i alla dosor. Är det gul/ grön skyddsjord eller förekommer gammal röd skyddsjord också. Det är viktigt säkerställa att den inte kontakt med tändtråd istället för med skyddsjordsskenan. Det föreklmmer tyvärr fusk där röd eller ännu värre gul/grön används till andra funktioner än skyddsjord i brist på ledare i kablar till strömbytare.
Det är färg mot färg hela vägen, det har jag kollat.

Då är det bara att börja med gammal hederlig felsökning från dosan där jordningen fungerar korrekt.

Men kolla mot skyddsledaren i vägguttaget först. Har du tur är bara väggutaget trasigt i en överföring till jordblecken.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Det ser ut att jorden i uttaget hänger fritt i luften och är inte riktigt kopplat till jord i centralen.
Hur menar du med att jorden hänger fritt i luften?? :rolleyes:

GammErik skrev:
Hur menar du med att jorden hänger fritt i luften?? :rolleyes:
Att den saknar en lågohmig anslutning mot jord.

Har du lyft av kåpan på uttaget och mätt? Det är sällsynt men ibland kan det bli problem med själva uttaget.

Mikael_L
Börja med att skruva loss kåpan och gör denna mätning
GammErik skrev:
[bild]
men direkt mot den gul/gröna jordkabeln bakom istället.
För att förvissa dig om att det inte är fel i uttaget eller att det är inkopplat på fel anslutningsplint.
Detta har redan tobbe och snaggle påpekat som möjligt fel.

Får du inte 230V på det viset heller får du följa kabeln bakåt till föregående uttag.
Börja med att mäta på detta på samma vis som du redan har kollat det du har problem med, allt för att försäkra dig om att det åtminstone är korrekt fram hit.

Sen öppnar du och kollar bakom detta uttag, att skyddsjorden som matar det sista uttaget verkligen är riktigt ansluten.

Är det så kan du lossa jorden på bägge ändarna (med säkring till gruppen avslagen) och ohm-mäta om det är kontakt mellan, dvs om ledningen är hel hela vägen.
Är det avbrott får du leta noga så det inte finns någon dold/svårhittat kopplingspunkt (dosa). Är det inget sånt så är det helt enkelt avbrott i ledningen och den måste bytas.

• Gilla
GammErik
  • Laddar…
Oavsett feltyp var det bra att detta allvarliga fel blev upptäckt innan någon olycka händer. Nackdelen med sådana " tysta" fel är att anläggningen verkar funka alldeles utmärkt vid normal drift. Det är först när en apparat får ett jordfel som det kan bli riktigt farligt särskilt om det är t.ex kök eller utomhus.

Snacka om lycklig man blir när man hittar felet :D :D . I en garderob uppe i taket hittade jag en liten dosa som jag helt glömt bort. I den var en av jordkablarna lös. Så nu funkar allt perfekt. :thumbup:

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
GammErik skrev:
Snacka om lycklig man blir när man hittar felet :D :D . I en garderob uppe i taket hittade jag en liten dosa som jag helt glömt bort. I den var en av jordkablarna lös. Så nu funkar allt perfekt. :thumbup:
Det här är ett skolexempel på hur viktigt det är att montören inte slarvar med momentet kontroll i samband driftsättning d.v.s genomför för jobbet relevanta mätningar och egenkontroller.

Redigerat:
Det var ju bra. men hurdå lös? var den inte inkopplad, eller hade den lossnat?

Om du har dåliga kopplingar i dosorna så är det farligt. En dålig koppling kan bli varm om du belastar ett uttag ordentligt.

Om du ex. sätter en radiator, eller en vattenkokare i köket på ett uttag som har en dålig koppling någonstans på vägen från centralen. Anta att apparaten kan dra 1kw. En dålig koppling kan då resultera i att halva den effekten hamnar som värme i dosan, istället för i den tilltänkta apparaten. Och 500w värme inne i en dosa ger brand inom sekunder.

Den var inte inkopplad alls. Det är ett gammalt hus och tidigare har det varit ojordad ström i huset. När det drogs nya kablar i huset kopplades inte jorden in, och när det installerades en ny central ett antal år senare glömdes den här dosan bort. Antagligen kontrollerades inte uttagen tillräckligt efteråt. Jag var inte på plats vid det tillfället så jag vet inte.

Men den som kopplat uttaget och dragit kabeln, måste väl se att det "fattas" en jordkabel? När hen kommit till dosan, skulle väl det reagerats? Hen kanske började i fel ände ( med uttaget) och sedan kabeln? Jag trodde att det vanliga var att alltid börja från centralen eller har den regeln utgått?

Kanske det var någon, som jag, som aldrig hade hört talas om regeln ;)

Det var så ("montera alltid alla kåpor efter mätning och i ordning från centralen") jag fick lära mig, men det var ju ganska länge sedan (1968).

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.