Jag har en ny dörr i nytt hus som efter några månader har börjat låta högt när man stänger långsamt.
Dem två Abloy-gångjärnen ser ut som dessa: https://www.abloy.com/en/products/c...rior-door-hinges/door-hinge-hl775--110x36kss/
Det är inte ett litet gnisslande ljud. Det är mer som ett oväsen och mest på det övre gångjärnet och när man stänger långsamt.
Jag har försökt att smörja men det hjälper inte.
I den lodräta gångjärnsaxeln finns insexskruvar både ovan och under, som jag provat att justera. Ibland hjälper det lite men det verkar mer flytta ljudet mellan gångjärnen så att det nedre börjar låta mer.
Någon som vet vad som kan vara fel och om det går att justera?
Produkter som diskuteras: "insexskruvar"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Vad har du smort med? Ser helt rent/torrt ut på videon. Är det stor belastning pga tung dörr krävs bra smörjmedel om det ska hålla över tid,
För mig låter det som att gångjärnet går väldigt trögt och då även belastar gångjärnens infästningar som kanske börjat glappa också. Är alla skruvar åtdragna också? Eventuell felaktig justering kan också påverka, eller att gångjärnen inte monterats helt rakt pga fel fräsning i dörr eller karm, kanske.
För mig låter det som att gångjärnet går väldigt trögt och då även belastar gångjärnens infästningar som kanske börjat glappa också. Är alla skruvar åtdragna också? Eventuell felaktig justering kan också påverka, eller att gångjärnen inte monterats helt rakt pga fel fräsning i dörr eller karm, kanske.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Låsolja för moderna säkerhetslås är helt olämplig för grova gångjärn under stor belastning, så börja med att skaffa lämpligt smörjmedel, gärna fettspray som sprutar på tunt och sedan stelnar till fett som stannar kvar och tål höga belastningar. Jag använder personligen Würth HHS Fluid sedan många är, men det finns massa andra liknande som fungerar och håller sakerna välsmorda länge.
Bästa svaret
Problemet är löst för oss. Nu fungerar det bra. Helt tyst dörr. Två saker som hjälpte oss:
1. Litiumfett från Biltema 36-4578.
2. Lossade på både övre och undre skruv och fyllde med fett. Sen skruvade tillbaka och torka rent.
Nu är dörren tyst.
2. Lossade på både övre och undre skruv och fyllde med fett. Sen skruvade tillbaka och torka rent.
Nu är dörren tyst.
Gångjärn är inte känsliga för vad du smörjer med men använd något fett, om du har vaselin hemma så går det även att använda det.P Paulina123 skrev:
Anledningen att man rekommenderar spray fett är för att det är lättare att applicera.
Om det är en dörr som används en längre period så rekommenderas att man rengör innan man applicerar fett.
Enligt ASSA Abloy " För smörjning av gångjärn ska vattenfritt mineralsmörjfett eller syntetiskt smörjfett användas".J jlunse skrev:
http://mpc.spear.production.assaabloy.com/asfe/Fetchfile.aspx?id=44762
Om du vill göra dig lustig över ordval så får du föra den diskussionen med någon annan.
Jag försöker inte göra mig lustig. Vill bara få dig att förstå att det är onödigt att hänvisa till föreskrifter som inte finns.
Hela texten om råd vid smörjning som du hänvisar till får mig att tänka att man nog ändå inte ska använda vilket fett som helst, utan använda ett fett som står emot vatten, temperaturväxlingar och framförallt hårt tryck.
Hela texten, så här:
För smörjning av gångjärn ska vattenfritt mineralsmörjfett eller syntetiskt smörjfett användas. Oljan ska inte användas annat än i de fall då fett absolut inte låter sig appliceras. Det är viktigt att ”rätt” fett används, eftersom yttrycken i framförallt tappbärande gångjärn kan bli mycket höga.
Hela texten om råd vid smörjning som du hänvisar till får mig att tänka att man nog ändå inte ska använda vilket fett som helst, utan använda ett fett som står emot vatten, temperaturväxlingar och framförallt hårt tryck.
Hela texten, så här:
För smörjning av gångjärn ska vattenfritt mineralsmörjfett eller syntetiskt smörjfett användas. Oljan ska inte användas annat än i de fall då fett absolut inte låter sig appliceras. Det är viktigt att ”rätt” fett används, eftersom yttrycken i framförallt tappbärande gångjärn kan bli mycket höga.
123abc har nog bara vaknat på fel sida.J jlunse skrev:Jag försöker inte göra mig lustig. Vill bara få dig att förstå att det är onödigt att hänvisa till föreskrifter som inte finns.
Hela texten, så här:
Smörj med vad du har hemma. det är inte så djäkla noga.
Staffans
Vi provade att smöja med det som vi hittade hemma. Det löste inte problemet för oss.
I vårat fall så fick vi en helt tyst dörr:
I vårat fall så fick vi en helt tyst dörr: