Hej!
Håller på att driva ner en rörspetsbrunn 1 1/4" och har lite problem och funderingar som ni kan hjälpa mig med.
Enligt bilden så har jag ca 3m till grundvattennivån.
I mitt första försök så drev jag ner ett slitsat 110 mm rör 5m ner i backen från pumphuset, där efter slog jag ner spetsen ca 1,5 m. Kopplade på pumpen och fyllde röret och pumpen med vatten, körde igång och den sög slut vattnet i 110 röret. slog ned röret 1 meter till. Vid detta försök sög pumpen ingenting alls. Provade att baktrycka med vattenslang och efter en liten stund gav det med sig. vattnet födade ner i backen. (kopplat gardena slangkoppling 1 1/4" så att all tryck gick ner från det kommunala) efter en halvtimma tog jag bort slangen och det stod en 5m pelare från röret rakt upp i himeln med något som liknar fil-mjölk. Förstod då att jag kommt till någon form av lera. Jag spolade röret ett antal gånger på samma sett men tillslut gav jag upp.
Jag bestämde mig för att göra ett nytt försök men denna gång lägga spetsen precis innan silt/lerlagret. Borrade nytt 3m djupt hål, nådde grundvattennivån, struntade i att fodra borrningen denna gång, slog ner röret 1,5m hällde på vatten i rören men tvärstopp. Kopplade på slangen igen på fullt tryck och efter en stund tog jag av slangen. Vattnet hade nu börjat sjunka sakta i röret och stannade på ca 2m. Jippi!
Fyllde röret en gång till och då sade det bara SLURP! Någonting lossnade nere i spetsen, oj det var ett riktigt sug i röret när jag höll handen för hålet. NU tänkte jag att det var klart! Kopplade på pumpen och började pumpa. Hej 2-4l /min, inte riktigt vad jag hoppats på..
Med mina tidigare erfarenheter av det tidigare hålet jag borrat så beslöt jag mig att slå ner en meter rör till och ställa mig precis på siltlagret. Gjort som jag tänkt, slog ner röret 1 meter till, spolade ur röret och tryckte sedan ner kommunalt i 2h, detta ska nog gå i hamn nu! Mätte vattennivån i röret till 2,7m. Kopplade ihop allt och drog igång pumpen. Denna gång så pumpade den ut 6-8l /min till min besvikelse och nu har jag ont om ideer.
Grannen som har en grävd brunn 110mm pumpar varje dag, hans ligger på 7m och ger bra med vatten.
En annan granne har sin rörspets på 5m och pumpar varje dag och den ger också mycket vatten.
Vad tror ni? Vad behöver jag göra för att jag ska lyckas? Just nu orkar den inte ens dra runt en spridare...
Håller på att driva ner en rörspetsbrunn 1 1/4" och har lite problem och funderingar som ni kan hjälpa mig med.
Enligt bilden så har jag ca 3m till grundvattennivån.
I mitt första försök så drev jag ner ett slitsat 110 mm rör 5m ner i backen från pumphuset, där efter slog jag ner spetsen ca 1,5 m. Kopplade på pumpen och fyllde röret och pumpen med vatten, körde igång och den sög slut vattnet i 110 röret. slog ned röret 1 meter till. Vid detta försök sög pumpen ingenting alls. Provade att baktrycka med vattenslang och efter en liten stund gav det med sig. vattnet födade ner i backen. (kopplat gardena slangkoppling 1 1/4" så att all tryck gick ner från det kommunala) efter en halvtimma tog jag bort slangen och det stod en 5m pelare från röret rakt upp i himeln med något som liknar fil-mjölk. Förstod då att jag kommt till någon form av lera. Jag spolade röret ett antal gånger på samma sett men tillslut gav jag upp.
Jag bestämde mig för att göra ett nytt försök men denna gång lägga spetsen precis innan silt/lerlagret. Borrade nytt 3m djupt hål, nådde grundvattennivån, struntade i att fodra borrningen denna gång, slog ner röret 1,5m hällde på vatten i rören men tvärstopp. Kopplade på slangen igen på fullt tryck och efter en stund tog jag av slangen. Vattnet hade nu börjat sjunka sakta i röret och stannade på ca 2m. Jippi!
Fyllde röret en gång till och då sade det bara SLURP! Någonting lossnade nere i spetsen, oj det var ett riktigt sug i röret när jag höll handen för hålet. NU tänkte jag att det var klart! Kopplade på pumpen och började pumpa. Hej 2-4l /min, inte riktigt vad jag hoppats på..
Med mina tidigare erfarenheter av det tidigare hålet jag borrat så beslöt jag mig att slå ner en meter rör till och ställa mig precis på siltlagret. Gjort som jag tänkt, slog ner röret 1 meter till, spolade ur röret och tryckte sedan ner kommunalt i 2h, detta ska nog gå i hamn nu! Mätte vattennivån i röret till 2,7m. Kopplade ihop allt och drog igång pumpen. Denna gång så pumpade den ut 6-8l /min till min besvikelse och nu har jag ont om ideer.
Grannen som har en grävd brunn 110mm pumpar varje dag, hans ligger på 7m och ger bra med vatten.
En annan granne har sin rörspets på 5m och pumpar varje dag och den ger också mycket vatten.
Vad tror ni? Vad behöver jag göra för att jag ska lyckas? Just nu orkar den inte ens dra runt en spridare...
Produkter som diskuteras: "slangkoppling"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Ingen som har någon idé?
Klicka här för att svara
