Hej
Jag har installerat ett trådbundet nätverk i huset. Nu har det dock börjat krångla och jag vet inte hur jag ska komma till bukt med problemet.

Det som händer är att det börjat "glappa". Den kopplar upp sig mot nätverket för att sekunden senare säga "ingen nätverkssladd ansluten" och så kopplar den upp sig igen för att återigen koppla ner osv

När den har gjort det här x antal gånger så blir det hyffsat stabilt. Vad kan vara problemet?

/Erik

H
Kolla först med att ringa operatören så de får testa att signalerna går fram på ett riktigt sätt.
Prova med nya kablar för kabelarna väl ligger inte i kläm någonstans?
Alt. fel i modemet.

Börja med att leta efter fysiska fel på dina kablar/kontakter.
Testa med att koppla in en kort nätverkskabel mellan dator och modem/router om det är möjligt att flytta ihopa dessa.

Prova ändra Duplex inställningarna på nätverkskortet från Automatic till t.ex 100mbit / Full Duplex

Pröva med att byta ut patchkabeln. Det räcker att du trampar på den för att den skall få sämre funktion.

Mtp på MS felmeddelande skulle jag, precis som andra redan föreslagit, kolla alla delar mellan din dator och närmaste aktiv utrustning, troligtvis ett modem eller switch/router.

Se till att kolla att alla RJ45-kontakter verkligen sitter på plats genom att ta ur dem och stoppa in dem igen ordentligt. Byt kablar där det är möjligt, testa att byta uttag och därigenom använda annan kabel i väggen. Byt även switchport om problemet kvarstår. Byt PC-hårdvara.

Däremot skulle jag INTE ändra duplex eller speed från automatic. Autonegprotokollet funkar bra om bara de fysiska förutsättningarna är bra.

Men som alltid vid felsökning, gör en sak i taget, testa emellan och sedan nästa åtgärd.

Och jag vill ha en bättre beskrivning av hur ditt nät ser ut för att ge mig in på rådgivning ;)

Att byta patchkabel är en bra start dock

Erik, med trådbundet nätverk, hur har du byggt upp det? Är det med vanliga nätverkskablar direkt från dator till modem/router/switch eller har du monterat fasta nätverksuttag, patchpaneler etc?

JBa skrev:
Däremot skulle jag INTE ändra duplex eller speed från automatic. Autonegprotokollet funkar bra om bara de fysiska förutsättningarna är bra.

Att autoneg skulle vara ett stabiltprotokoll håller jag inte alls med om. Installar nästan dagligen ethernet förbindelser som slutar i div utrusningar och just på grund av att detta protokoll inte håller hög kvalitet ställs allt som full 100 i första skedet. Men inte ens detta vill sig ibland och då även mellan produkter från samma tillverkare. Många olika varianter jag har råkat ut för.
Råkade faktist själv ut för just detta problemet hemma mellan moden och router och den gången slutade det med att modembyte löste problemet. Men för att få det stabilt funkade det bara med fast 10 full på routersidan men detta va ingen permantent lösning då jag köper 24/2 från telia.

Senast igår råkade jag ut för att en kunds HP Procurve 2800 vägrade "autonegga" Gigabit-förbindelse på två av portarna. Allt nätverk inmätt och kontrollerat.
Problemet visade sig (som vanligt) vara för korta patchkablar mellan patchpanel och switch. 0,5-meters funkade inte, 1-meters funkade perfekt. Har sett detta så många gånger förut att det blir interferensproblem när det är för tätt mellan "skarvarna".

Som vanligt med nätverk så är första felsökningen att byta ut komponenter tills det funkar.

* Annan kabel
* Annan pinal i ena änden
* Annan pinal i andra änden

Något av detta bör funka. Då vet du vilken del det är problem med, och kan börja felsöka den.

Jag har tex problem med att vissa billiga (Deltaco) switchar inte gillar långa kablar (50m). Det visade sig ganska lätt när jag kopplade in en dator direkt istället för switchen. En extra switch halvvägs på kabeln för att snygga till signalen, och problemet var löst.

byt port i routern och se om det blir bättre

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.