Hej!

Jag och sambon köpte vårat hus i slutet av Augusti och varit inflyttade sedan dess, uppvärmningen i huset är en Perifal (Baxi) Duo Plus (18kw + 9kw elpatron) från -96 med inbyggd VVB på 95L och Laddomat (3000 styrcentral och 4000 3-vägsventil)

Antar att man snålade in lite vid inköpet då vi eldar mot en 500L Borö (slav) acktank. med laddomat, problemet är att det verkar inte gå att elda upp tanken i högre än ~65 grader. Snåleldar inte utan ser till att ha ett rejält dån i pannan med mestadels torr björk.

Pannan bryter till slut fläkten vid runt 80 grader i temp. och då är som sagt tanken uppe i runt 65~(70 om man eldat i princip hela dagen.)

Jag har fått ställa ner laddtempen på laddomaten till ca 70 grader för att den ska ladda ur då pannan är runt 75~80 grader. Laddomatens panntempgivare är ingen dykgivare utan var löst nerstoppad i ett av hålen till dom andra givarna (slarvigt eller hur).

Kan detta vara en del av problemet? Att laddomaten tror att pannan är svalare än den egentligen är?

Planerar på att inhandla en IR-termometer för att kunna mäta dom faktiska temperaturerna.

En del av det jag prövat är:

• Bytt termostatpatron från 53 graders till 63 (den var troligen inte bytt sedan installation)

• Testat olika inställningar på CP till tank (Ingen större skillnad, pannan stannar bara tidigare med lägre inställning.) Känner på röret att vattnet är i rörelse när CP drar igång så är rätt säker på att den funkar som den ska)
Bifogar lite bilder nedan, alla svar uppskattas!

Två mätinstrument på pannans kontrollpanel, temperaturmätare visar ca 80°C och tryckmätare cirka 1 bar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparledningar och en cirkulationspump ovanför en värmepanna i ett pannrum.
Skapa konto
Installation av värmesystem med kopparledningar, cirkulationspump och olika ventiler.
Skapa konto
En grå uppvärmningspanna i ett pannrum med kontrollmätare, kopplade rör och en upphängd yxa på betongväggen.
Skapa konto
Värmesystem med kopparledningar, manometer, röda ventiler, Laddomat 3000 styrcentral och elektriska kablar på en källarvägg.
Skapa konto
Värmesystem med kopparledningar och en Laddomat 3000 styrcentral mot en blå vägg.
Skapa konto
Värmesystem med kopparledningar och en Laddomat 3000 styrcentral samt 4000 3-vägsventil på en panna.
Skapa konto
Laddomat 3000 elektronisk laddningsregulator med justerbara rattar och indikatorlampor.
Skapa konto

Troligtvis är det så att du behöver få pannan att bli varmare.
För när laddomaten laddat tanken färdigt, altså samma temperatur igenom hela och pannan är ännu över inställd laddningstemperatur så skall laddpumpen gå och höjer då temperaturen i tanken. Troligtvis har du något kokskydd på pannan så du inte får upp den över ca 80grader

Jo det stämmer, går inte att ställa driftstermostaten högre än ca 80.

Staffans2000
kodarn kodarn skrev:
Jo det stämmer, går inte att ställa driftstermostaten högre än ca 80.
Prova att koppla ifrån driftstermostaten och se om det blir bättre. Enklast ifall du kan dra ut känselkroppen ur pannan.

Staffan

Så, nu har jag testat lite mer. Prövade flytta stoppskruven för driftstermostaten ett hack (se bild) så nu bryter pannan strax under 90 grader istället.

Acktanken gick upp, men nu när elden hade brunnit ut så hade tanken stannat på ynka 72 grader. Systemtrycket låg på runt 1.1-1.3 bar vid eldning (tryckvakt löser ut vid 1.5), har inte luftat systemet sedan jag bytt termostatpatronen men tycker inte att det borde vara nödvändigt. Vad tusan är fel?!

Mina tankegångar är;

• Tempgivare på pannan felaktig, vattnet är egentligen svalare?

• Impeller på CP dålig, så vattnet hinner svalna?

• Någon backventil i laddomaten som läcker, så att det varma vattnet blandas ut hela tiden. (det jag tror mest på)

• Läckage i VVB?

• Närbild av en justerad stoppskruv på en driftstermostat.Designer
    Skapa konto
Tanken kommer alltid att vara lite svalare än panna laddomaten sköter ju om så att du inte får stora temp skillnader i pannan utan mera jämn temperatur igenom hela.
Hur långt är det mellan tank ock panna, hur är rören dit isolerade?

kulle
Eldar du tillräckligt länge ?
för att få upp tempen i hela systemet

J Jonas_81 skrev:
Tanken kommer alltid att vara lite svalare än panna laddomaten sköter ju om så att du inte får stora temp skillnader i pannan utan mera jämn temperatur igenom hela. Hur långt är det mellan tank ock panna, hur är rören dit isolerade?
Jo, förluster får man ju alltid. Men så pass mycket som jag har nu? Ca 1.50 framkant panna -> framkant tank, rören är ej isolerade. Hinner det ändå kyla av med CP så pass högt ställd som jag har nu?

kulle kulle skrev:
Eldar du tillräckligt länge ?
för att få upp tempen i hela systemet

Gör upp eld på morgonen, prövat elda så länge som möjligt för att få upp tempen i tanken men enda som händer är att termostaten bryter fläkten på temp och eldningen stannar när panntemp stiger och tanken redan ligger på 65-70.

Har kontaktat Termoventiler, dom hör av sig till veckan så får vi se om dom har några tips.

Testning fortsätter, har nu isolerat laddröret till tanken med gammal rörisolering jag hade liggande (ska bytas ut, nån gång).

Märkte dock en intressant sak medans jag stog och isolerade röret, när laddkretsen drog igång och började skicka ut vatten från pannan så "knastrade" det i cirkulationspumpen. Säkerligen delvis för att materialet hettas upp fort (då det var första laddningen, tror jag) men det knäpper och knastrar lite i den även nu då den blivit varm.

Kan det vara att pumpen är på väg ut, så den klarar av att pumpa vattnet vid runt 60 grader men över 65 börjar vattnet bli för "lätt"? Nån som har erfarenhet av detta?

kulle
Luft kan låta lite som det knastrar

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Har aldrig provat lufta en CP förut, den stora skruven i mitten?

Ja. Öppnas försiktigt tills det kommer vatten vilket det borde göra nästan med en gång.

Staffans2000
kodarn kodarn skrev:
Har aldrig provat lufta en CP förut, den stora skruven i mitten?
Luftningen har inget med knastrandet att göra. Det är luft/ångbubblor i vattnet som låter.
Vid lågt tryck eller nypåfyllt vatten kan det låta så. Har du pumpen på Max?
Jag tror att all övervakning ställer till det för dig. Kan du koppla ifrån överhättningsskydden?
Hur som helst påverkar rörisoleringrn endast ytterst marginellt.

Hakkaa päälle

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Luftningen har inget med knastrandet att göra. Det är luft/ångbubblor i vattnet som låter.
Vid lågt tryck eller nypåfyllt vatten kan det låta så. Har du pumpen på Max?
Jag tror att all övervakning ställer till det för dig. Kan du koppla ifrån överhättningsskydden?
Hur som helst påverkar rörisoleringrn endast ytterst marginellt.

Hakkaa päälle

Staffan

Jo har ställt upp pumpen på max för att kunna elda så länge som möjligt då pannan stannar tidigare med lägre inställning.

Tryckmätaren vid expansionskärlets övertrycksventil visar vid drift runt 1.1 bar (1.5 max som sagt), har inte fyllt på vatten. Tyckte inte det kändes nödvändigt då det ligger så pass högt ändå.

Sambon hade köpt med sig IR-tempmätaren efter jobbet, så provade mäta på huset till laddpumpen när den var igång. Tempen låg och flöt runt 70-74 grader, då visar pannans tempgivare ~85.

Känns som att pannans tempgivare visar åt h- fel, men konstigt att den felar uppåt? Har ju som sagt fått ställa ner laddtempen på laddomaten för att inte pannan ska bryta på övertemp innan laddningen har startat. Kanske givaren ligger emot förbränningsutrymmet på något vis som gör att den blir varmare än den egentligen är?

Lär ju inte gå att flytta stoppskruven mycket mer om givaren visar så pass fel då pannan lär bryta helt vid närheten av 100 för att förhindra kokning, så kanske måste ta bort givaren helt som du säger.

Staffans2000
Prova.
Trycket räcker gott till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.