Hallå,

Vi har ett problem med flera av grannskapets katter som använder vår gräsmatta som toalett, Det är inte en individ utan jag tror det är upp emot tre olika, Katterna i sig stör mig inte men att de bajsar, framförallt på en viss plats gör det till ett problem, speciellt med småbarn som vid fler än ett tillfälle tyckt deras avföring är väldigt intressant.

Finns det några enkla knep eller tips?

Jag vet att det är bra att spruta vatten men det är väldigt ofta vi inte är hemma eller fångar dem på bar gärning.

Har hittat något kattströ från Neudorff med vitlöksextrakt från bygghemma, är det någon som vet om det funkar?

Redigerat av moderator:
Doftavskräckare (katter ogillar starka lukter)

• Citrusskal (apelsin, citron): Lägg ut i rabatten. Katter ogillar citrus.
  • Kaffesump: Strö ut i jorden – naturligt och ogillad av katter.
  • Vitlök / chili / vinägerblandning: Kan sprayas utspätt på jord (men testa först på liten yta, det kan påverka växter).
  • Kommersiella kattskrämmor i granulat (t.ex. “Cat Stop” eller “Get Off My Garden”) – säljs i trädgårdsbutiker.

Från chatgpt

• Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
J jehr skrev:
Från chatgpt
"Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI." Från forumets regler. 😉

• Gilla
Noll koll och 4 till
  • Laddar…
L Lilross skrev:
Katterna i sig stör mig inte men att de bajsar, framförallt på en viss plats gör det till ett problem
En variant är kanske att göra rent och sedan mata katterna på den platsen...
En annan att se till att inte ha platser som katterna gillar att ha som toalett. Om det är praktiskt möjligt.

janwide
Vi har framförallt problem med att katter, vår egna och andras, river runt och bajsar i odlingar där jorden är öppen och uppluckrad. Så att fröer och groddar hamnar huller om buller.
Funderar på att göra en mer attraktiv kattoalett på en mer undanskymd plats som de kanske föredrar före rabatterna. D.v.s. gräva en grund grop och fylla med sand. Där kan man sedan hålla fräscht. Byta sand vid behov o.s.v.

Märkligt att de bajsar på gräsmattan? De brukar ju vilja gräva för det och helst inte sitta alltför öppet. Jag har typ inte sett min katt gå på toa sedan han var kattunge.

Jag tror att det är ett väldigt pyssel om man ska hålla igång på doftgrejer på en gräsmatta. Kanske en ljudskrämma om man inte har en egen katt kan fungera.

• Gilla
Satsuki och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Som ovanstående säger, är ni säkra på att det är katter? De bajsar sällan mitt på en gräsmatta.
Vi har en del bajs på vår gräsmatta men det är igelkottarna som är skyldiga… och eftersom vi matar dem får vi ju skylla oss själva 🙃

janwide janwide skrev:
Funderar på att göra en mer attraktiv kattoalett på en mer undanskymd plats som de kanske föredrar före rabatterna.
Verkar mycket vettigt. Katter vill helst inte göra sina toabestyr där de matas. De väljer gärna sand.

Satsuki Satsuki skrev:
Som ovanstående säger, är ni säkra på att det är katter? De bajsar sällan mitt på en gräsmatta.
Vi har en del bajs på vår gräsmatta men det är igelkottarna som är skyldiga… och eftersom vi matar dem får vi ju skylla oss själva 🙃
Ja, jag har sett när den suttit mitt på gräset och det har inträffat.

Satsuki
L Lilross skrev:
Ja, jag har sett när den suttit mitt på gräset och det har inträffat.
Då kan jag bara beklaga, det är väldigt ovanligt. Mitt bästa tips är att göra trädgården så otrevlig som möjligt för katten; ljus, ljud, vatten, doft etc

Kan ju också vara en idé att ta bild på katten för att visa ägaren, och påtala det problematiska i situationen. Även kattägare är ansvariga för sina djur, och finns det bildbevis kan man ju inte låtsas att man inte vet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.