1 946 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Problem med hyresgäst
Hej
Köpte nyligen en fastighet och har nu en hyresgäst som hyr en lokal av mig med kallhyra så jag fakturerar värmen till självkostnadspris enligt hyreskontraktet. Detta är fjärrvärme som värmer lokalen. Nu har dom chockhöjt värmen och min hyresgäst vill inte betala detta nu och säger att jag höjer för mycket. Dock så är hyreshöjningen som är enligt index bara 5% och enligt avtal men värmen höjs med över 100%. Det som gör att det blivit sådan höjning är att dom som fakturerar värmen har gått efter någon schablonlista som inte varit uppdaterad på 5 år och nu när dom räknar om blir min del av värmen högre (värmen matas från en anslutande fastighet så det är inte fjärrvärmen direkt som skickar räkningen, det finns inget avtal som reglerar hur värmedebiteringen ser ut).
Hur går jag tillväga?
Vem har rätt?
Höjningen för hyresgästen blir 16%
Köpte nyligen en fastighet och har nu en hyresgäst som hyr en lokal av mig med kallhyra så jag fakturerar värmen till självkostnadspris enligt hyreskontraktet. Detta är fjärrvärme som värmer lokalen. Nu har dom chockhöjt värmen och min hyresgäst vill inte betala detta nu och säger att jag höjer för mycket. Dock så är hyreshöjningen som är enligt index bara 5% och enligt avtal men värmen höjs med över 100%. Det som gör att det blivit sådan höjning är att dom som fakturerar värmen har gått efter någon schablonlista som inte varit uppdaterad på 5 år och nu när dom räknar om blir min del av värmen högre (värmen matas från en anslutande fastighet så det är inte fjärrvärmen direkt som skickar räkningen, det finns inget avtal som reglerar hur värmedebiteringen ser ut).
Hur går jag tillväga?
Vem har rätt?
Höjningen för hyresgästen blir 16%
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Är det OK för fjärrvärmeleverantören på din ort att en fjärrvärmeabonnent i en fastighet säljer värme vidare till en annan fastighet?
Bästa svaret
Är det en lokal du hyr ut och kanske inte till en privatperson så kan du höja hyran hur mycket du vill (förutsatt att det inte är reglerat i avtalet). Vad anbekommer värmeräkningen så är det ju självkostnad som gäller enligt avtalet och då får väl hyresgästen slanta upp. Flytta kan denne säkert göra men måste ändå betala.
Som sagt hyran styrs av ett index och man får ändå inte höja hur man vill. Ocker är olagligt.mexitegel skrev:Är det en lokal du hyr ut och kanske inte till en privatperson så kan du höja hyran hur mycket du vill (förutsatt att det inte är reglerat i avtalet). Vad anbekommer värmeräkningen så är det ju självkostnad som gäller enligt avtalet och då får väl hyresgästen slanta upp. Flytta kan denne säkert göra men måste ändå betala.
Klicka här för att svara