Hej

Köpte nyligen en fastighet och har nu en hyresgäst som hyr en lokal av mig med kallhyra så jag fakturerar värmen till självkostnadspris enligt hyreskontraktet. Detta är fjärrvärme som värmer lokalen. Nu har dom chockhöjt värmen och min hyresgäst vill inte betala detta nu och säger att jag höjer för mycket. Dock så är hyreshöjningen som är enligt index bara 5% och enligt avtal men värmen höjs med över 100%. Det som gör att det blivit sådan höjning är att dom som fakturerar värmen har gått efter någon schablonlista som inte varit uppdaterad på 5 år och nu när dom räknar om blir min del av värmen högre (värmen matas från en anslutande fastighet så det är inte fjärrvärmen direkt som skickar räkningen, det finns inget avtal som reglerar hur värmedebiteringen ser ut).
Hur går jag tillväga?
Vem har rätt?

Höjningen för hyresgästen blir 16%
 
Är det OK för fjärrvärmeleverantören på din ort att en fjärrvärmeabonnent i en fastighet säljer värme vidare till en annan fastighet?
 

Bästa svaret

Ska det vara självkostnadspris enligt kontraktet så är det väl inget att diskutera. Visa hyresgästen kontraktet och siffrorna.

Hotar hyresgästen att flytta så får ni väl förhandla om saken.
 
Är det en lokal du hyr ut och kanske inte till en privatperson så kan du höja hyran hur mycket du vill (förutsatt att det inte är reglerat i avtalet). Vad anbekommer värmeräkningen så är det ju självkostnad som gäller enligt avtalet och då får väl hyresgästen slanta upp. Flytta kan denne säkert göra men måste ändå betala.
 
Asgarvad skrev:
Är det OK för fjärrvärmeleverantören på din ort att en fjärrvärmeabonnent i en fastighet säljer värme vidare till en annan fastighet?
Det är kommunens bolag, både fjärrvärmen och fastighetsbolaget som har den andra fastigheten som ger min fastighet värme.
 
mexitegel skrev:
Är det en lokal du hyr ut och kanske inte till en privatperson så kan du höja hyran hur mycket du vill (förutsatt att det inte är reglerat i avtalet). Vad anbekommer värmeräkningen så är det ju självkostnad som gäller enligt avtalet och då får väl hyresgästen slanta upp. Flytta kan denne säkert göra men måste ändå betala.
Som sagt hyran styrs av ett index och man får ändå inte höja hur man vill. Ocker är olagligt.
 
huggan skrev:
Som sagt hyran styrs av ett index och man får ändå inte höja hur man vill. Ocker är olagligt.
Vi är nog överens. Det jag menade var att hyresnivån (inte hyreshöjningen) är fri om lokalen hyrs ut till en näringsverksamhet. Olyckligtvis så skrev jag att höja hyran :(
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.