Thomas59
-MH- skrev:
Bimetaltermostater, ja.
Radiatortermostater, nej.

2-0,5 grader mellan helt öppet och helt stängt beroende på inställning är normalt. Om du har större svängningar i rumstermperaturen än 2 grader, är det inte termostaterna som är problemet.
Visst men huvudproblemet att slingan stryps till ett lägre flöde istället för att framledningstempen sänks kvarstår. Problemet blir bara lite mindre men fortfarande inte optimalt.

För tydlighetens skul: Huvudproblemet med rumstermostater är att VP:n kommer att jobba med för hög framledningstemperatur som i sin tur ger sämre COP vilket minskar besparingen med bergvärme.

jag tror du har strypnignar ånstans, kan sitta på stammarna eller är på varje radiator (men vist kan det vara skit som stryper också)
kolla noga, det brukar vara fasta strypningar "bakom" termostaten, eller så har man strypt på returen.

delta-t på 9-10 grader är i mästa laget, så nått stryper helt klart (kan ju vara så att du har för tunna rör också)

Thomas59 skrev:
Visst men huvudproblemet att slingan stryps till ett lägre flöde istället för att framledningstempen sänks kvarstår. Problemet blir bara lite mindre men fortfarande inte optimalt.

För tydlighetens skul: Huvudproblemet med rumstermostater är att VP:n kommer att jobba med för hög framledningstemperatur som i sin tur ger sämre COP vilket minskar besparingen med bergvärme.
Ville bara korrigera ev. missuppfattningar om termostater. :)

Sen, om du reglerar värmen med tilloppstempen som kanske kan vara vettigt med VP, så får du väl ändå strypa någonstans, så att du balanserar värmeavgivningen?

Sitter vad ja vet inte nån strypning varken på tillopp eller retur på elementen .
Har monterat bort alla termostater så att (käglan) pinnen sticker ut.
Huset är byggt 1980 . Vore väl taskigt om rören är för klent tilltagna , dom funkade ju med den gamla ved\elpannan .

Thomas59
-MH- skrev:
Ville bara korrigera ev. missuppfattningar om termostater. :)

Sen, om du reglerar värmen med tilloppstempen som kanske kan vara vettigt med VP, så får du väl ändå strypa någonstans, så att du balanserar värmeavgivningen?
Okey. Har inte kolla på alla VP men IVT's HT+ styr i alla fall på returen, inte framledningen vad jag vet:rolleyes:

Jo strypning i någon form måste till och då är det att föredra med fast strypning snarare än termostater, oavsett om det är on/off eller linjära.

Nibe styr inte på returen, den jobbar med Gradminuter

Thomas59
CarMan skrev:
Nibe styr inte på returen, den jobbar med Gradminuter
Ja det stämmer, har bara koll på IVT eller egentligen MIN IVT (Greenline HT+ 9)

Har en NIBE fighter 1225 8kw .
Varför ska jag behöva strypa på vissa elelemt för att få igång elementen i källaren ?? Allt funkade ju innan .

Thomas59
anden__z skrev:
Har en NIBE fighter 1225 8kw .
Varför ska jag behöva strypa på vissa elelemt för att få igång elementen i källaren ?? Allt funkade ju innan .
Om vi utgår från att cirkulationspumpen har ett givet flöde som inte förändras kan strypning av slingor ge ett ökat flöde i den slinga som du har problem med. Stryper du flödet i vissa slingor ökar det i andra. Du kan ev testa att öka hastigheten tillfälligt på CP om du inte redan kör den på max.

Men det var ju inte strypt nått innan ja bytte till bergvärme och då funkade det?
Så jag ska strypa några element på övervåningen då för att få det att funka , det enda sättet ja kan strypa på är ju på termostaten . Kör cirkulationspumpen på maxfart

Thomas59
anden__z skrev:
Men det var ju inte strypt nått innan ja bytte till bergvärme och då funkade det?
Så jag ska strypa några element på övervåningen då för att få det att funka , det enda sättet ja kan strypa på är ju på termostaten . Kör cirkulationspumpen på maxfart
Ja du har ju en poäng där. Låter väl som CP:n inte riktigt orkar. Har du samma CP som innan eller har du VP.ns inbyggda (för den har väl en inbyggd i din?

Har inte koll på alla märken av VP men min IVT har inbyggd och sen har jag en volymtank med extra CP.

Har en annan nu, den som sitter i värmepumpen . sk aman jämföra flödestabeller o så , me det borde väl dom som installerade pumpen ha räknat på ?

Thomas59 skrev:
Jo strypning i någon form måste till och då är det att föredra med fast strypning snarare än termostater, oavsett om det är on/off eller linjära.
Jasså, varför det? Termostater borde vara enklare stt ställa in (grovinställning räcker), och ge jämnare temperatur (fördelningen av värmebehovet är inte konstant).

Redigerat:
anden__z skrev:
Tidigare hade du antagligen liet högre temperatur på vattnet, så det behövdes inte lika stort flöde. Om du då hade termostater, så reglerade de kanske ner fldöet på övervåningne så att lite värm kom till källaren?

Eller, så är det bara LITE skit i rören efter installationen, så att trömningsmotsåtndet ökat lokalt.

Jo nu är ju vattnet kallare .
Om det är problemet , måste ja sätta en till cirkulationspump på systemet då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.