1 166 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Problem med blöt gräsmatta
Sådde ny gräsmatta i början av förra sommaren. Det har tagit sig helt ok mem har problem på 2 ställen där det samlas vatten. Ett ställe är nedanför ett bergparti och det andra är mitt på gräsmattan. Ska jag dränera här eller vänta och se om det blir bättre när gräsmattan etablerat sig ännu bättre?
Dressa med sand? Eller andra förslag?
Svårt utan att veta omfattningen men sand kan hjälpa att fylla ur svackor och kommer att göra jorden mer dränerande allt eftersom den kryper nerM Mabol88 skrev:Sådde ny gräsmatta i början av förra sommaren. Det har tagit sig helt ok mem har problem på 2 ställen där det samlas vatten. Ett ställe är nedanför ett bergparti och det andra är mitt på gräsmattan. Ska jag dränera här eller vänta och se om det blir bättre när gräsmattan etablerat sig ännu bättre?
Sprängsten underst sen fyllt med med jord. Överst ca 10 cm matjord.. men känns som lerjord under.. vid ena problemområden nedanför berget är det ca 10 cm jord ovan berget bara så det är ju en orsak till vattnet inte sjunker under. Ja nu fruset men hade samma problem under sensommar/höst
Vid berget så skulle jag fundera på en rabatt som tål lite mer vatten under kortare perioder. Vatten är ofta en bristvara under stora delar av året. En plantering ovanför kan också både minska vattnet och se bra ut. Gräs med 10 cm jord under brukar inte se ut som gräsmatta (om det ör målet).
Mitt på gräsmattan så skulle jag dels se över lutningen och dels låta gräset växa längre. Är det en rejäl lutning in mot punkten med mer vatten kan du tjäna på att lägga på mer jord (inte dressjord utan vanlig planteringsjord) Kortklippt gräs dränerar dåligt med korta rötter och lite gräsklipp som bryrs ner. Detta kompenseras ibland med sand men då får man ett näringsfattigt lager där vattnet försvinner ner djupare än rötterna går Följden av det kan bli onödig gödsling och bevattning.
Alterbativt så vänta och se när det gått något år. Gräs är ett ogräs som växer nästan var som helst och gräsklippet ger bra gödning men det tar ett tag för processen att komma igång.
Mitt på gräsmattan så skulle jag dels se över lutningen och dels låta gräset växa längre. Är det en rejäl lutning in mot punkten med mer vatten kan du tjäna på att lägga på mer jord (inte dressjord utan vanlig planteringsjord) Kortklippt gräs dränerar dåligt med korta rötter och lite gräsklipp som bryrs ner. Detta kompenseras ibland med sand men då får man ett näringsfattigt lager där vattnet försvinner ner djupare än rötterna går Följden av det kan bli onödig gödsling och bevattning.
Alterbativt så vänta och se när det gått något år. Gräs är ett ogräs som växer nästan var som helst och gräsklippet ger bra gödning men det tar ett tag för processen att komma igång.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden