Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 379 inlägg
Jag har ett litet nätverksproblem:
På våran tomt har vi två hus som förses med kablat internet, bostad+kontor. Linan utifrån går in i bostaden och sedan har vi dragit vidare den till kontoret som ligger ca 20m bort på samma tomt.
Jag har bifogat lite bilder för att sammanfatta vad jag menar. Nätverket känns generellt instabilt och jag vet inte om två routers i samma nätverk är en jätte bra ide osv... Ska jag använda dynamiska eller statiska IP adresser? Jag vill i princip bara optimera nätverket så det blir så stabilt som möjligt.
För tillfället ligger DHCP IP Adress Range mellan 100 och 199 men min iPad har blivit tilldelad 199 så jag antar att adresserna har nått sitt slut på något sätt? Är det någon som har förslag på hur man kan lösa detta? Behöver också tips på hur man kan förlänga det trådlösa nätet, accesspunkt, repeater...?Jag är dålig på det här så jag uppskattar verkligen eran hjälp.
Mvh,
H
På våran tomt har vi två hus som förses med kablat internet, bostad+kontor. Linan utifrån går in i bostaden och sedan har vi dragit vidare den till kontoret som ligger ca 20m bort på samma tomt.
Jag har bifogat lite bilder för att sammanfatta vad jag menar. Nätverket känns generellt instabilt och jag vet inte om två routers i samma nätverk är en jätte bra ide osv... Ska jag använda dynamiska eller statiska IP adresser? Jag vill i princip bara optimera nätverket så det blir så stabilt som möjligt.
För tillfället ligger DHCP IP Adress Range mellan 100 och 199 men min iPad har blivit tilldelad 199 så jag antar att adresserna har nått sitt slut på något sätt? Är det någon som har förslag på hur man kan lösa detta? Behöver också tips på hur man kan förlänga det trådlösa nätet, accesspunkt, repeater...?Jag är dålig på det här så jag uppskattar verkligen eran hjälp.
Mvh,
H
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Stäng av DHCP i den ena ska du se att det löser sig 
DHCP bort på den ena och den pluggar du in i en vanlig port, inte WAN porten, så den blir en "slav". Det är mest praktiskt att sätta DHCP på första routern till t.ex. 100-199 och sen sätter du statisk IP på slav-routern till .200 så vet du var den är.
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 379 inlägg
Enda problemet är nu att jag inte lyckas komma åt router nummer 2 som finns på kontoret. Routern i huset ligger som vanligt förekommande på 192.168.0.1 men den andra ser jag inte i listan över inkopplade enheter. Några tips?
Problemet är som många beskriver att det är 2 routrar som delar ut addresser, om det är det du vill så bör du dela upp dem i olika nät 192.168.0.x samt 192.168.1.x för att ta några exempel. Men du kommer ha dubbel addressöversättning eftersom båda routrar använder NAT, först översätts din address från wanet i första routern, för att sedan dela ut en privat address till nästa och utföra samma översättning igen. Du har fått det bästa tipset stänga av dhcp på den sista det hade jag också gjort och låta den vara AP den kommer då ta emot addresser transparent från den andra routern, som en brygga.
Redigerat:
DES-1008D är väl iofs ingen router utan just en switch, så inget märkligt att den inte syns i listan.
Av någon outgrundlig anledningen delar aldrig DHCP servrar i dessa burkar ut ip adresser i kronologiskt ordning utan verkar dela lite hipp som happ, så det kan också vara ok.
Sätt en accesspunkt i nätverket med samma SSID för att förlänga täckningen. Själv har jag precis bytt ut mina gamla n accesspunkter till 3st D Link DIR-868l AC wireless routers. Funkar perfekt.
Dessa och andra är då med inbyggd router. Samma tips som innan. Sätt kabeln i LAN porten och stäng av DHCP servern.
Av någon outgrundlig anledningen delar aldrig DHCP servrar i dessa burkar ut ip adresser i kronologiskt ordning utan verkar dela lite hipp som happ, så det kan också vara ok.
Sätt en accesspunkt i nätverket med samma SSID för att förlänga täckningen. Själv har jag precis bytt ut mina gamla n accesspunkter till 3st D Link DIR-868l AC wireless routers. Funkar perfekt.
Dessa och andra är då med inbyggd router. Samma tips som innan. Sätt kabeln i LAN porten och stäng av DHCP servern.
Redigerat:
Satt just och undrade lite vard jag tittade på eftersom alla 14 hostar syns i samma lista och samma nät. men det stämmer det du skriver det är en swtich och den bästa lösningen man kör ett nät, dvs en router enbart. Så det är väl inget fel på lösningen. har coskå varit med om det att den delar ut sista addressen ibland först eller lite hip som happ beroende på hur man ansluter sig har man anslutit sig med en enhet så får ingen annan enhet den addressen på en viss tid då den reserverad mot macaddressen en tid.
Föregående svarade rätt bra på frågan jag såg inte modellbettäckningarna i den lilla texten, nu ser jag också att wifi bara finns på den ena, switchen har ingen fast address därför kommer du inte åt den det är bara en växel med en massa portar på. Du har idag en ganska bra lösning, vad är det som får dig att uppleva det som instabilt Ps din router verkar dela ut addresser genom att börja med den sista så de har inte tagit slut.carlfredrik skrev:
Jag läste lite fort och fel. Undrar också vad som känns som instabilt?
När jag tidigare hade 2 enheter med DHCP-server igång fick jag problem med nedkopplingar osv.
Även om det är en switch som sitter i steg 3 får man inte glömma modemet i början. Att det skulle ha DHCP igång är ju ingen omöjlighet.
När jag tidigare hade 2 enheter med DHCP-server igång fick jag problem med nedkopplingar osv.
Även om det är en switch som sitter i steg 3 får man inte glömma modemet i början. Att det skulle ha DHCP igång är ju ingen omöjlighet.
Man ser DCHCP delningen i listan 14 st enheter i samma nät 192.168.0.xRealdoolar skrev:Jag läste lite fort och fel. Undrar också vad som känns som instabilt? När jag tidigare hade 2 enheter med DHCP-server igång fick jag problem med nedkopplingar osv. Även om det är en switch som sitter i steg 3 får man inte glömma modemet i början. Att det skulle ha DHCP igång är ju ingen omöjlighet.