Vi vill renovera köket och ska börja jämföra tillverkare. Vi tänkte ta in en hantverkare för jobbet. Vad jag har förstått kan de bli en hel del prisskillnad på arbetet beroende på om det är tex ett Ikea-kök där man bygger ihop stommarna själv eller om det är någon sort där stommarna levereras ihopmonterade Är det någon här som har koll på ungefär hur mycket det kan skilja?

Krilleman
Montera ihop stommar för kök med hjälp av hantverkare är dyrt. För det tar tid... (Alltså från "platta paket" typ IKEA)

Kan du inte montera ihop dessa själv men få dom ihopbyggda stommarna upphängda på vägg av hantverkare om du är osäker på infästning i vägg?

Eller så köper du färdigmonterade stommar från tillverkaren direkt om du varken vill göra det själv eller låta hantverkare göra arbetet (dock dyrt).

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Har gjort en köksrenovering och den tog mig 4v

I det ingick även rivning av vägg, nytt golv även i anslutande vardagsrum samt målning även där och tak. Ändring av storlek på stommar, två platsbyggda skåp, flytt av fläkt och ventilationskanal i betong. Slänga allt med en kombi samt alla inköp på Ikea förutom bänkskivor. Kakling med chevron, preppa för elektiker etc. Hade elektriker för 3 tusen och rörmokare för 2. Korridorkök med 8 underskåp, 2 högskåp och 5 överskåp. Hyffst händig men helt ny på köksrenovering

Visst tar allt längre tid än man tror men för "proffs" ska det ju gå fortare.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
W william123 skrev:
Jag är serviceelektriker så jag är mycket i kök och badrum och jobbar, när jag läste ditt inlägg så tänkte jag för mig själv 2 snickare 1 vecka, absolut inte mer.
Sen kan man va lite snäll och säga att dom är inga riktiga snickare och lite äldre, så säg 100 timmar. men detta är ju katastrof, 300 timmar!!!! jag lider med dig usch vilken jobbig situation.
Uppdatera oss gärna hur det kommer gå framöver med fakturan!
Jag tror att du har svarat i fel tråd :)

G g.kraft skrev:
Har gjort en köksrenovering och den tog mig 4v

I det ingick även rivning av vägg, nytt golv även i anslutande vardagsrum samt målning även där och tak. Ändring av storlek på stommar, två platsbyggda skåp, flytt av fläkt och ventilationskanal i betong. Slänga allt med en kombi samt alla inköp på Ikea förutom bänkskivor. Kakling med chevron, preppa för elektiker etc. Hade elektriker för 3 tusen och rörmokare för 2. Korridorkök med 8 underskåp, 2 högskåp och 5 överskåp. Hyffst händig men helt ny på köksrenovering

Visst tar allt längre tid än man tror men för "proffs" ska det ju gå fortare.
Vi är oerhört långsamma för vi står och dividerar om precis allt, så det skulle ta betydligt längre för oss. Och maken har räknat ut att man får rätt många snickartimmar för pengarna om han jobbar istället :D Det är dessutom lite mer än bara skåp och ytskikt, bl.a. behöver undergolvet rivs upp så att bjälklaget kan isoleras om och bjälkarna riktas :)

Krilleman Krilleman skrev:
Montera ihop stommar för kök med hjälp av hantverkare är dyrt. För det tar tid... (Alltså från "platta paket" typ IKEA)

Kan du inte montera ihop dessa själv men få dom ihopbyggda stommarna upphängda på vägg av hantverkare om du är osäker på infästning i vägg?

Eller så köper du färdigmonterade stommar från tillverkaren direkt om du varken vill göra det själv eller låta hantverkare göra arbetet (dock dyrt).
Det är ju ett alternativ. Vi får kanske snacka med en snickare innan vi jämför priserna hos olika leverantörer. Jag har läst något om att det t.o.m. kan vara billigare att köpa (vissa märken av) färdigmonterade än att betala en snickare för att montera ihop Ikea-stommar. Skruva ihop Ikea-grejer har vi dock mycket erfarenhet av, så det kan vi nog fixa själva om snickaren skulle bli gladare och billigare.

Krilleman
Skruva ihop stommarna åt en snickare är det många som har gjort.

Och är du normalhändig och kan läsa en instruktion från IKEA så är det inget att tveka på. Gör det själv!

Men det är ju viktigt att du kommunicerar det till din hantverkare att du monterar ihop allt själv.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
T
Skruva ihop stommarna åt en snickare är det många som har gjort.

Och är du normalhändig och kan läsa en instruktion från IKEA så är det inget att tveka på. Gör det själv!

Men det är ju viktigt att du kommunicerar det till din hantverkare att du monterar ihop allt själv.
Det viktiga är att man får stommarna rätvinkliga, alltså att man sätter dit baksidan rätt, inte alla som tänker på det och då blir det svårt att få till stommarna när det väl ska monteras!

• Gilla
mrsnhp och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
T tank77 skrev:
Det viktiga är att man får stommarna rätvinkliga, alltså att man sätter dit baksidan rätt, inte alla som tänker på det och då blir det svårt att få till stommarna när det väl ska monteras!
Absolut!

Fast det står beskrivet i anvisningen hur man får till det.

T
Absolut!

Fast det står beskrivet i anvisningen hur man får till det.
Jo, jag vet men ändå brukar folk missa det!

Krilleman
T tank77 skrev:
Jo, jag vet men ändå brukar folk missa det!
Då är bristen att man inte kan följa bilder från anvisningen...

:surprised::surprised:

Vi skruvade ihop stommarna själva och lät snickaren rikta upp dem och slå fast bakstycket. Det tog honom inte mer än ett par minuter per skåp med hjälp av en stor vinkelhake och en spikpistol.

Att skruva ihop alla stommar (25 st) tog mig ett par kvällar och några öl.

• Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
T
Då är bristen att man inte kan följa bilder från anvisningen...

:surprised::surprised:
Fast det kan inte gemene man.:rolleyes:

J
En snickare som vill ha extra betalt för montering av Ikea skåp är allt annat än snickare!
Vår snickare monterade och satt upp köksskåpen på en enda dag. Förmiddag bänkskåpen och eftermiddag väggskåpen.
Det var 30 kvadrat kök.
Det enda han hann inte var lister och socklar.

J Jens33 skrev:
En snickare som vill ha extra betalt för montering av Ikea skåp är allt annat än snickare!
Vår snickare monterade och satt upp köksskåpen på en enda dag. Förmiddag bänkskåpen och eftermiddag väggskåpen.
Det var 30 kvadrat kök.
Det enda han hann inte var lister och socklar.
Klart snickaren ska få betalt för sin tid! Det tar mer tid att skruva ihop skåp än att inte skruva ihop skåp, även om det ”bara” tar en dag. Det är många moment som bara tar en dag eller mindre. Vilka fler ska man vägra att betala för?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.