* Jag skulle bli jätteglad om ni som bygger Älvsbyhus kan dela med er av er produktionskostnadskalkyler.

* Eller till er som redan är klar, vad har slutsumman blivit?

* Vi funderar på Ägir eller Torgrim. Någon som har bilder på dessa.

* Vad har ni uppskattat att övervåningen kostar att inreda?

* När man bygger 1 1/2 plan förbereder Ä-hus vatten och avlopp till övervåningen?

* Vad kan det kosta att kakla, lägga klinker samt golvvärme i badrummen?

Tacksam för alla prisuppgifter.

Maria

Vi är åxå väldigt intresserade av vad ett Ägir kostar och vilk atillval som ni tycker är lämpliga.

Vi har byggt ett Torgrim. Vår totala produktionskostnad blev 1,8 lite drygt.
För själva huset gav vi 1,2
Det är med vidbyggt dubbelgarage, + diverse extra såsom trägolv i hela huset, pivåhängda fönster,lås till altandörrar,köksluckor,tak-kupa,inbyggnadsugn och micro etc.
Avlopp och vatten och el är förberett på ovanvåning.
Markarbeten 329" och där ångrar jag att jag inte tog in egna offerter, för där kan man säkert spara 80-100"
Jag skulle nog uppskatta att det kan kosta c:a 100-150" för att inreda ovanvåningen.
Vår säljare kunde ordna kakling av vårt badrum av en kakelkille. 60" skulle dom ha. Lite dyrt.

Hur mycket fyllnad har det gått åt för er? Vi räknar med ca 500ton.
Vi ska nog kolla upp om vi kan få bättre pris för markarbetet.

Leif_Engdahl skrev:
Markarbeten 329" och där ångrar jag att jag inte tog in egna offerter, för där kan man säkert spara 80-100"
du skulle kunna spara 250 000 :- där !!

Tyvärr är det så att Älvsbyhus säljare mörkar vad det är som ingår i markentreprenaden, och vad som krävs av dig om du inte köper till den.

När du väl fått deras kundpärm får du klara besked om vad det är för jobb som skall göras, men då är det för sent!

Tog in en egen entreprenör för markarbeten och hamnade på 80000:-, så där finns pengar att spara precis som strixx säger.

Hej,
Vet ni Strixx o Kosmos då vad som behövs göra? Kanske kan ni tipsa om vad det är för markjobb som i stora drag behövs göras? (Förstår så klart att det beror också på hur tomten ser ut dvs pålning, sprängning etc).
Fick uppskattat av säljaren i Stockholm att markarbeten ligger mellan 180-320,000 kr beroende på hur marken ser ut.
Vår tomt är alldeles plan o inga träd så då tycker jag det låter dyrt o vill hellre ta in egen markentrepenad...
Hur gör man då för att få reda på vad som krävs om säljaren inte berättar????

Om du väntar en vecka så ska jag sammanställa en checklista utefter vad som står i kundpärmen...

Men i stora drag är det:
* Skrapa av matjorden
* Dränering runt huset
* Inkoppling av vatten, avlopp och el/tele
* Återfyllnad

Själv grunde sätter Älvsbyhus på plats, och grävning för plintar fixar dom.

Kosmos kan säker redan nu berätta exakt eftersom han redan har gjort allt.. ;)

Dock kom jag på två saker som är stora frågetecken som någon (Kosmo) kan hjälpa till med...

Byggboden som det står att man ska tillhandahålla, hur gör man med den. Behövs det?

Hur gör man med byggströmmen. Behövs det, och isåfall, kan man klara sig med ett elverk/reservelverk?

I stora drag

Schakta bort matjord

Gräva in vatten och avlopp

Dränering + dagvatten brunn

Elservis/tele

Utsättning sköter ju lantmäteriet, inga stora kostnader men ändå.

Grävning för plintar gör dom inte, man får göra enplan yta där plattorna som plintarna ska stå på ska vara, när grunden e satt ska det fyllas upp inuti, vi använde bara makadam både till ytan under plattorna samt för uppfyllning. När grunden e satt monteras rasskydden men det gör man lätt själv.
När huset e på plats ska man gräva ner stuprörsavlopp i täta rör runt huset ifrån alla nersläpp som oxå ska gå till dagvattenbrunnen precis som dräneringen.
Grovplanering kan oxå va bra att ha hjälp med om man inte vill springa runt med skottkärra och spade ;D
Prata med en grävare som verkar bra så vet han säkert ungefär hur det ska se ut visa honom pärmen så löser det sig säkert dom har ofta gjort sån`t här många ggr.
180000:- 320000:- låter ju väldigt dyrt.
Kan ha glömt nå`t.....Fråga gärna igen om det e nå`t kan som sagt ha glömt nå`t.

Kolla bildern på hemsidan under markarbeten om du vill

Strixx har du sx-paketet så ingår det, annars får man nog hyra en eller om man har en husvagn tillgänglig,
beror nog lite på snickarna, fast på vintern vill dom garanterat ha en.
Byggström behövs inte, i pärmen står det att grundsättarna vill ha ström vintertid, men när jag prata med dom sa dom att dom inte behövde det, jag behövde ström en gång under markarbetena, skulle ta hål i dagvattenbrunnen, hyrde en batteridriven slagborr funkade fint.

En sak till, pärmen e bra men den e ju väldigt strikt , saker löser sig mycket enklare efter hand än vad man tror när man läser i pärmen, så fort man kan ska man hålla kontakt med grundgrävaren personligen, snickarna personligen o.s.v dom vet hur det ska vara och smidiga att ha att göra med (min erfarenhet) Ibland undrar man om säljarna överhuvudtaget sett ett Ä-hus...

Varning!
Vi ordnade med en egen entreprenör som var mycket billigare.
Ett tips: Kolla hur det går att teckna byggfelsförsäkring. Ä-hus kräver en bankgaranti på tre gånger entreprenörsumman och det blir grova pengar.
Vi fick - efter många tårar och ringande till höjdare i Stockholm - lov att backa och ta Ä-husentreprenören.
Innan ni lägger ner en massa jobb på offertförfråganden - kolla upp att det är möjligt att teckna denna försäkring, annars får ni inte byggstart från kommunen, tyvärr.

Lycka till och meddela gärna hur det går.

Ulle-Bella. :-

Men skillnaden är att vi inte bygger / har byggt grunden själva.

Vi har fortfarande Älvsbyhusgrund, men vi förbereder marken för dom. Det kan omöjligt krävas byggfelsförsäkring på den delen, för den ingick inte ens i kontraktet som Ähus säljaren presenterade för oss där han krävde 355,000:- för ett jobb som jag kommer göra själv för under 80,000:-.

Och Ähus vill ha garantier för att baka in det i deras byggfelsförsäkring. För er som vill bygga grunden själv också rekomenderar jag er kontakta ett försäkringsbolag. Själv kollade jag med GarBo och skulle inte ha några problem att själv teckna en försäkring genom dom.

"Vi har fortfarande Älvsbyhusgrund, men vi förbereder marken för dom. Det kan omöjligt krävas byggfelsförsäkring på den delen, för den ingick inte ens i kontraktet som Ähus säljaren presenterade för oss där han krävde 355,000:- för ett jobb som jag kommer göra själv för under 80,000:-."

Helt riktigt

När ni säger att ni gjort markarbetet själva - så menar ni väl att ni har hyrt in andra markarbetare än de som Ä-hus vill att man skall ha (som är så förbålt dyra!!!) ??
Inte menar ni att NI har stått o grävt etc?
När får man denna pärm? Så fort man skrivit kontrakt med Ä-hus?
För att nu ha råd med att köpa Torgrim alt Sleipner nu när tomten är köpt så måste vi få ner markarbetets priset som säljaren sade skulle kosta ca 320-330,000 (vi fick ej den plana tomten). Mycket träd o buskar på tomten, den är ojämn o har några bumlingar - men inget sprängnings jobb enligt säljaren. Därför tycker jag att priset låter så dyrt o vill kolla alternativ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.