Lite kort bakgrundsfakta. Putsen sitter som berget. Huset är dränerat för 20 år sedan. Jag har grävt på utsidan av denna väggen och det är väldigt torrt. Jag har sedan återställt dräneringen på detta stället.
Dräneringen verkar välfungerande med undantag för dessa prickar om dom nu beror på dräneringen.

Väggen var tidigare gul och jag tyckte mig skymta några brunna prickar på väggen. Oklart om det var smuts eller ej men körde av färgen med en betongslip för säkerhetsskull. Väggen blev fin. Efter några veckor kom prickarna tillbaka på den rena putsytan. Tänkte att färgen täcker väl det….

Tyvärr hade jag fel. Prickarna blöder igenom väggen 2h efter jag målat. Knappt att färgen torkat..
Vägg med vit putsytan där små mörka fläckar har uppstått efter målning, synliga nära hörnet och spridda över ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min spontana tanke är mögel, men då tycker jag det borde gå bort och framför allt inte komma tillbaka så snabbt. Innan målning tvättade jag med målartvätt. Inga prickar försvann. Även testat målartvätt nu efter målningen. Det går inte bort. Mögel borde gå att tvätta bort men vid fel förhållande komma tillbaka igen.

Funderar på om det är armering som blöder igenom men det känns också fel. Då borde järnen synas som ett mönster kan jag tycka. Här är det helt sporadiskt.

Tråkigaste alternativet är att bila bort putsen och putsa om. Ännu tråkigare om det inte löser problemet. Har bara detta problemet på en liten del av en vägg i hela källaren.. tyvärr är det väl 20 prickar på 1x1m som sitter på ett iögonfallande ställe dessutom.

Har putsat om många väggar och målat hela källaren och detta var sista väggen att få färg så verkligen inte sugen på att börja damma igen… men helst av allt hade jag velat ha hjälp med vad det är och hur jag löser det.

Lyckades inte tvätta bort det. Prickarna är koncentrerade på en gammal lagning. Valde att bila bort lagning och putsa upp på nytt med kalkbruk då det har bättre anti-mögelegenskaper. Hoppas att detta löser problemet en gång för alla.

Trappa med delvis bortbilad gammal lagning på vägg, med synlig brun puts och träräcke; arbete förberett för omputsning med kalkbruk.
Skapa konto

Renovering av trappa med bortbilad gammal lagning och nya kalkbruk, verktyg synliga på stegen.
Skapa konto

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
C Chokladmonster skrev:
putsa upp på nytt med kalkbruk då det har bättre anti-mögelegenskaper.
Problemet är knappast bruket, utan färgen. Jag skulle undvika organiska produkter.

C cpalm skrev:
Problemet är knappast bruket, utan färgen. Jag skulle undvika organiska produkter.
Så vilken färg rekommenderar du? Det är målat med silikatfärg.

Jag blev heller inte klok på detta då jag renoverat hela källaren, putsat om många väggar, andra inte, målat alltihop och bara fått prickar på denna ytan.

C
C Chokladmonster skrev:
Så vilken färg rekommenderar du? Det är målat med silikatfärg.
Silikatfärg blir toppen, i synnerhet om du väljer en ren silikatfärg utan tillsats av akrylat.

Nä det är skumt. Ser ju uppenbarligen ut som mögelprickar, men rent murbruk möglar inte. Kanske någon förorening i bruket(?)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.