Hej! Första gången jag skriver här.. Tänkte fråga er som är kunniga om hjälp: min man fyller år snart och behöver verkligen en ny verktygslåda, ett nytt måttband och ny skruvmejsel (han har nu en sådan där man kan byta ut delar som börjar bli rejält sliten, kallas det "bits" kanske..).
Vilka märken tycker ni är bra på ovanstående saker?
Stort tack på förhand för hjälpen!
Hej och grattis i förskott till din man — inte minst för att han har en förstående fruT Teresa358 skrev:Hej! Första gången jag skriver här.. Tänkte fråga er som är kunniga om hjälp: min man fyller år snart och behöver verkligen en ny verktygslåda, ett nytt måttband och ny skruvmejsel (han har nu en sådan där man kan byta ut delar som börjar bli rejält sliten, kallas det "bits" kanske..).
När det gäller märken och verktyg är det lite som med make-up — alla har sina egna favoritmärken, men man bör undvika billighetsmärkena. Bästa tipset är förstås att snoka bland de verktyg han redan har, och kolla om det är några fabrikat som verkar återkomma.
Billighetsmärkena, vilka är de? Ja enklaste sättet att förklara det är ju att säga att det är de som brukar säljas på ställen som Jula eller Biltema. Jag handlar ofta själv på båda ställena, men man bör veta vad man ska välja och inte.
Kända varumärken är t ex Makita, Hilti, Stihl, Bosch (min favorit, speciellt deras ”blåa” serie som är mer åt proffshållet), Dewalt, Black&Decker, Metabo, Hitachi, Ryobi och Stanley. Här på forumet blir det ofta lätt pajkastning mellan anhängare till ena eller andra märket, men jag menar som sagt att det mest är en fråga om tycke och smak. Olika tillverkare kan dock vara olika bra på olika sorters verktyg, så om du tänker på något speciellt verktyg kan det vara idé att leta jämförelsetester på nätet, t ex tidningen Gör Det Själv eller Råd&Rön.
På måttband är ju egentligen det enda kravet att skalan/skalorna ska stämma (det finns faktiskt dem som det inte gör det på!), men sedan kan ju t ex själva ”huset” som måttbandet ligger upprullat i vara mer eller mindre robust, men det känner du ju.
Bitssatser tycker jag personligen skiljer sig åt en del i kvalitet mellan märkesvaror och billighetsvaror; de senare brukar inte hålla lika bra tycker jag iaf. Ska man ge det som present vill man ju också ge något extra fint.
Verktygslådor finns det ju en uppsjö av; där tycker jag att det viktigaste är hur man använder dem. Kör han med många elverktyg t ex behövs en stor låda, men inte jättemånga fack i den, medan det omvända gäller om han t ex gör mycket finsnickeri där man måste hålla reda på tusentals spikar, nubb, skruvar och muttrar. Drar han med sig många verktyg åt gången så köp en verktygslåda på hjul. Annars vill man ju att en verktygslåda ska ha så låg egenvikt som möjligt, det är därför de oftast är av kraftig ABS-plast numera som brukar funka bra.
Hoppas detta är till någon hjälp! Annars är det bara att fråga mer.
Hej och stort tack för ditt svar! Det blir nog en verktygslåda i stålplåt då han pratat drömmigt om sådana ett tag nu Men det finns ju en uppsjö av sådana också, en mardröm för en person med beslutsångest.ricebridge skrev:
Hej och grattis i förskott till din man — inte minst för att han har en förstående fru
När det gäller märken och verktyg är det lite som med make-up — alla har sina egna favoritmärken, men man bör undvika billighetsmärkena. Bästa tipset är förstås att snoka bland de verktyg han redan har, och kolla om det är några fabrikat som verkar återkomma.
Billighetsmärkena, vilka är de? Ja enklaste sättet att förklara det är ju att säga att det är de som brukar säljas på ställen som Jula eller Biltema. Jag handlar ofta själv på båda ställena, men man bör veta vad man ska välja och inte.
Kända varumärken är t ex Makita, Hilti, Stihl, Bosch (min favorit, speciellt deras ”blåa” serie som är mer åt proffshållet), Dewalt, Black&Decker, Metabo, Hitachi, Ryobi och Stanley. Här på forumet blir det ofta lätt pajkastning mellan anhängare till ena eller andra märket, men jag menar som sagt att det mest är en fråga om tycke och smak. Olika tillverkare kan dock vara olika bra på olika sorters verktyg, så om du tänker på något speciellt verktyg kan det vara idé att leta jämförelsetester på nätet, t ex tidningen Gör Det Själv eller Råd&Rön.
På måttband är ju egentligen det enda kravet att skalan/skalorna ska stämma (det finns faktiskt dem som det inte gör det på!), men sedan kan ju t ex själva ”huset” som måttbandet ligger upprullat i vara mer eller mindre robust, men det känner du ju.
Bitssatser tycker jag personligen skiljer sig åt en del i kvalitet mellan märkesvaror och billighetsvaror; de senare brukar inte hålla lika bra tycker jag iaf. Ska man ge det som present vill man ju också ge något extra fint.
Verktygslådor finns det ju en uppsjö av; där tycker jag att det viktigaste är hur man använder dem. Kör han med många elverktyg t ex behövs en stor låda, men inte jättemånga fack i den, medan det omvända gäller om han t ex gör mycket finsnickeri där man måste hålla reda på tusentals spikar, nubb, skruvar och muttrar. Drar han med sig många verktyg åt gången så köp en verktygslåda på hjul. Annars vill man ju att en verktygslåda ska ha så låg egenvikt som möjligt, det är därför de oftast är av kraftig ABS-plast numera som brukar funka bra.
Hoppas detta är till någon hjälp! Annars är det bara att fråga mer.
Vi har en fogsvans från Bahco som funkat super, men vet inte om deras verktygslåda, måttband och bitssats håller samma höga kvalitet. Såg en diskussion här på byggahus där de var rörande överens om att många av deras grejer nuförtiden inte är så bra.
Min man har inga favoritmärken, men ska spana in Bosch's bitssatser nu eftersom du tycker de är bra. Och läsa tester som du säger
Haha vad sjukt att det finns måttband där inte skalorna stämmer. You had one job, liksom.
Återigen stort tack för att du tog dig tid att svara!
Produkter som diskuteras: "bitssats"
Bitssats 19 delar FAST
Ett urval av bits
425 kr inkl moms
Läs mer
Hej,
Angående måttband så är jag barnsligt förtjust i talmeter då de har en drös funktioner i sig där jag använder nästan alla. blev introducerad till den av lärare på finsnickeriskola så borde ju vara vettiga.
Såvitt jag vet så äger Hultafors numera patent/licens så det bör vara enda märket som säljer dem.
Angående måttband så är jag barnsligt förtjust i talmeter då de har en drös funktioner i sig där jag använder nästan alla. blev introducerad till den av lärare på finsnickeriskola så borde ju vara vettiga.
Såvitt jag vet så äger Hultafors numera patent/licens så det bör vara enda märket som säljer dem.
Hej och tack! Kollade upp den nu på Youtube och tjena vilka bra funktioner det måttbandet har. Kommer garanterat köpa ett sådant till min man, så glad att du tipsade om det!RompisKompis skrev:
Hej,
Du kan nog inte göra fel om du väljer något av Hultafors gällandes mätutrustning.T Teresa358 skrev:
Sedan gällandes bits så titta på Wera, de har funkat bra för mig.
Jag har en sådan här Bahco verktygsväska, som jag tycker funkar bra till husfixande, får plats med många verktyg.
Produkter som diskuteras: "Raacos"
Raaco
Raaco är det ledande företaget för kvalitativ och flexibel förvaring och har länge varit det främsta valet för verktygsförvaring för både professionella och kunniga amatörer. Sedan mitten av 1950-talet har de utvecklat och tillverkat
Läs mer
Som det skrivs ovan så är Talmeter fantastiska måttband. De finns i både 3- och 6 meters längd. Den korta är mycket smidigare men fick jag bara behålla ett måttband blev det nog en 6 m Talmeter då den är lite mångsidigare, kraftigare och därför passar väldigt bra även för byggsnickeri.
https://www.pricerunner.se/pl/344-4399444/Handverktyg/Hultafors-Talmeter-6M-Maattband-priser
En bitsats från Wera, föreslår denna som jag av egen erfarenhet vet är fantastisk, guldfärgad och diamantbeströdd. De är väldigt slitstarka och när man tappar dem är de lättare att se tack vare färgen.
Wera Bit-Check 30 Diamond
https://cdon.se/hushallsapparater/b...ar-phillips-torx-bitorsion-30-delar-p37651462
Wera har också bits bitsmejslar, denna tex:
https://www.clasohlson.com/se/Bitss...KUeCGOKzXKvEFkZC9zBwF9oIRlkif0zxoCwG8QAvD_BwE
https://www.pricerunner.se/pl/344-4399444/Handverktyg/Hultafors-Talmeter-6M-Maattband-priser
En bitsats från Wera, föreslår denna som jag av egen erfarenhet vet är fantastisk, guldfärgad och diamantbeströdd. De är väldigt slitstarka och när man tappar dem är de lättare att se tack vare färgen.
https://cdon.se/hushallsapparater/b...ar-phillips-torx-bitorsion-30-delar-p37651462
https://www.clasohlson.com/se/Bitss...KUeCGOKzXKvEFkZC9zBwF9oIRlkif0zxoCwG8QAvD_BwE
Shakula skrev:
Shakula skrev:
Ja, talmeter verkar verkligen grymma. Ett sånt blir det, det är spikat.Shakula skrev:
Jag har sett att Wera är populärt och kollade igår kväll på olika saker från dem. Såg den här bitsskruvmejseln från Wera, har du någon erfarenhet av den? Visst kan man väl använda dem bitsen sen i en skruvdragare också? Kanske är det dumt, kanske borde jag istället satsa på en enkel bitsskruvmejsel och lite fler bits?
Ja, den verktygsväskan ser bra ut. Han har dock pratat mycket om en verktygslåda i stålplåt, så tror jag kör på en sån. Funderar på en enkel grå från Sonic.
Tack, ja den såg rejäl ut. Tror dock att jag kommer köra på en i stålplåt, frågan är bara vilken.. Funderar på den från Sonic som jag bifogade en bild på här i ett annat inlägg. Försöker kolla upp om Sonic är ett bra märke och har inte sett mycket negativt om dem iallafall.E etompau skrev:
Oooh du de bitsen...de såg riktigt rejäla och hållbara ut. Guld och diamanter, kan ju inte bli fel! Det ser också ut som att det är ett rätt lagom antal? Jag kikade annars på några andra set som hade färre bits, se bilder, men ett par av dem kanske har för få? Hur många är lagom?! Min man har idag ett slitet set med kanske 25 st, men han verkar bara använda kanske 5-6 av dem regelbundet.nanowire skrev:
Som det skrivs ovan så är Talmeter fantastiska måttband. De finns i både 3- och 6 meters längd. Den korta är mycket smidigare men fick jag bara behålla ett måttband blev det nog en 6 m Talmeter då den är lite mångsidigare, kraftigare och därför passar väldigt bra även för byggsnickeri.
[länk]
[länk]
[länk]
Ja, precis den där bitsskruvmejseln från Wera såg jag igår! Verkar ju otroligt smidig och bra. Frågan är bara om det är för få bits? Kanske är det bättre att satsa på en enklare bitsskruvmejsel och så fler bits? Frågade en annan här, men frågar dig också så får jag förhoppningsvis svar från någon av er: visst kan man använda de där bitsen som är i skruvmejseln även till en skruvdragare?
Angående talmeter 3 eller 6 meter, så tack för den inputen. Efter att jag tittade på Youtube blev jag lite osäker på vilken jag skulle välja. Men nu när jag hör dig berätta mer om hur du tänker kring dem tror jag att 3m passar honom bäst. Smidighet är viktigare än hur kraftig den är för honom gissar jag och de funktioner jag såg att 3m hade är absolut tillräckligt och mer därtill för honom. Så jag kör på 3m.
...det verkar inte vara så vanligt med bits för spårskruvar, men det kanske är ovanligt att man behöver dem nuförtiden?T Teresa358 skrev:Oooh du de bitsen...de såg riktigt rejäla och hållbara ut. Guld och diamanter, kan ju inte bli fel! Det ser också ut som att det är ett rätt lagom antal? Jag kikade annars på några andra set som hade färre bits, se bilder, men ett par av dem kanske har för få? Hur många är lagom?! Min man har idag ett slitet set med kanske 25 st, men han verkar bara använda kanske 5-6 av dem regelbundet.
Ja, precis den där bitsskruvmejseln från Wera såg jag igår! Verkar ju otroligt smidig och bra. Frågan är bara om det är för få bits? Kanske är det bättre att satsa på en enklare bitsskruvmejsel och så fler bits? Frågade en annan här, men frågar dig också så får jag förhoppningsvis svar från någon av er: visst kan man använda de där bitsen som är i skruvmejseln även till en skruvdragare?
Angående talmeter 3 eller 6 meter, så tack för den inputen. Efter att jag tittade på Youtube blev jag lite osäker på vilken jag skulle välja. Men nu när jag hör dig berätta mer om hur du tänker kring dem tror jag att 3m passar honom bäst. Smidighet är viktigare än hur kraftig den är för honom gissar jag och de funktioner jag såg att 3m hade är absolut tillräckligt och mer därtill för honom. Så jag kör på 3m.