Cellplasten skall vara på utsidan, om du väljer ett sånt system. Cellplasten har givit problem vid ett flertal tillfällen, så jag skulle nog välja Parocs system istället, med hård mineralull.
Men är det vekligen så att 375 mm Siporex inte klarar dom nya kraven? Har inte sett någon info på HH Celcons sida om detta.

jag har ingen aning om detta me kraven. det var inget jag kännde till. jag tänkte som sagt bara köra med de 360mm prefbetblocken. jag har också läst att cellplats var dåligt. vad e prisskillnaden mellan parocs och cellplast?

Jag har ingen aning om prisskillnaderna, men jag vet att Paroc har ett helt system, isolering, infästning, nätning, puts osv, som har funnits på marknaden väldigt länge och som fungerar.

oki ska ta o kolla upp det litegran. Men jag tror priset på bygget kommer gå upp i raketfart med detta.

Kolla upp om det verkligen behövs mera än 375mm Siporex först! Tycker dom här nya kraven verkar lite skumma....

mm de tycker jag me. varför ska de komma så många nya krav just nu när jag tänkte bygga. läser att man inte kan ha stora fönster nu heller längre.. de blocken jag kollade på var 360.. fick pris på 250kr/kvm för dem. siporex vet jag inte va de kostar, vet du någon som säljer dem?

Ardexsmitten skrev:
Cellplasten skall vara på utsidan, om du väljer ett sånt system. Cellplasten har givit problem vid ett flertal tillfällen, så jag skulle nog välja Parocs system istället, med hård mineralull.

När ger cellplast problem vid stenhus ?

jag har hört/läst ngt om att de kan mögla. Men minns inte vart.

makmaz skrev:
jag har hört/läst ngt om att de kan mögla. Men minns inte vart.
Förstasidan på Byggahus.se kanske ?

Lättbetong innehåller inget organiskt material och kan inte mögla eller ruttna.
Cellplast innehåller inget organiskt material och kan inte mögla eller ruttna.
Spikarna, pluggarna och putsen möglar inte heller.

Trähus däremot, där kan det bli tjohej.

Cellplast är mycket populärt vid bygge av kommersiella fastigheter i sten.
Har aldrig hört talas om några problem med det på sten.

Då borde ju varenda husgrund - cellplastisolerad betong- vara en mögelhärd då den står på fuktig mark. (visserligen dränerat, men ändå inte krut-torrt)

nä du kanske har rätt. som sagt jag e ny på området. och bara läst ngt om det men minns inte vart, du har säkert helt rätt...

somelvis skrev:
Du måste inte ha 40 cm block för att klara energiförbrukningskrav.
Det blir avsevärt bättre med 30 cm block och 7cm cellplast.
Vad är det som blir avsevärt bättre?
Använder du för klena block, som 30cm, får du gå upp i densitet (kanske 500kg/m3) vilket får till följd att du väljer 'kallare' block och kompenserar med cellplast utanpå. Inte speciellt effektivt. Istället för att tycka kan man räkna på det.

40cm Ytong, av densitet 350kg/m3 ger U = 0,23 W/m2K.

En 'macka' av 30cm Ytong densitet 500kg/m3, plus 7cm cellplast ger:
lambda ytong500: 0,14 W/mK
lambda cellplast: 0,039 W/mK

Kombinerat U-värde för 'mackan':
1 / ( (0,14/0,3) + (0,039/0,07) ) = 0,25 W/m2K

Ojdå, det som var tänkt att bli avsevärt bättre blev istället till det sämre.
Inte ens när du väljer 'varmare' densitet 400kg/m3 som har lambda 0,11 W/mK blir det kombinerade U-värdet avsevärt bättre. Jag kan avslöja att det blir 0,22 W/m2K. Knappast någon vinst med tanke på hur mycket dyrare arbetet med tilläggsisoleringen blir.

somelvis skrev:
En annan grej att tänka på är att ett 40cm block väger typ 40 kilo.
Vem ska hantera det ? Det går inte att mura 40-kilos klossar en hel dag, alldeles för tungt. Du måste mer eller mindre sätta vartenda block med en liten kran.
Har för mig att Solbet slutar tillverka 37,5 cm block i år pga EU-regler som begränsar maxvikt på det byggarbetare får hantera till 30 kg.
Blockens massa avgörs av lättbetongens densitet. Det är i det närmaste underförstått att lättbetongväggar som inte tilläggsisoleras, byggs av den 'varmaste' varianten, dvs den med lägst densitet, förslagsvis 350-400kg/m3.

Enkel matematik visar att ett 40cm standardblock av märket Ytong, 40x20x60 cm (BxHxL) av densitet 350kg/m3 väger:

0,4*0,2*0,6*350 = 16,8 kg. Anta att det smyger in lite teknisk fukt så kanske 18kg. Rätt långt ifrån de 40kg som du nämner.

Då kanske man får kolla upp vad de andra blocken av prefbet som är 420 djupa kostar... Bör ju inte väga alldeles för mycket enligt isoldes beräkningar. Är twinstone mycket bättre än vanligt hederligt lättbetongblock?

makmaz skrev:
Då kanske man får kolla upp vad de andra blocken av prefbet som är 420 djupa kostar... Bör ju inte väga alldeles för mycket enligt isoldes beräkningar.
De väger 34,5kg i 400 densitet och 42 kg i 500 densitet.
Typ tungt...

Mvh PREFBET - SYSTEM ¦NIADOWO

isolde skrev:
Enkel matematik visar att ett 40cm standardblock av märket Ytong, 40x20x60 cm (BxHxL) av densitet 350kg/m3 väger:

0,4*0,2*0,6*350 = 16,8 kg. Anta att det smyger in lite teknisk fukt så kanske 18kg. Rätt långt ifrån de 40kg som du nämner.
Jag utgick ifrån data på Prebets sida då detta fabrikat nämndes som det aktuella.

Vikten på ett 36 cm block av fabrikat prefbet är enligt prefbet själva 29,5 kg i 400 dens, 36,0 kg i 500 dens och 43,5kg i 600 dens.

dvs inte så långt från 40 kg men väldigt långt från 16,8 kg och 18 kg.

PREFBET - SYSTEM ¦NIADOWO

mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.