Byggahus.se
Magnus E K
Finns det något hemligt knep för detta?

Jag markerar noga var jag vill ha hålet, tar på mig skyddsutrustningen och borrar. Efter att jag satt i pluggen märker jag att hålet oftast hamnat någon millimeter ifrån där jag ville ha det, vilket riskerar att slutresultatet blir snett.

Hur får man hålet på exakt rätt ställe?
 
Jag använder maskeringstejp och sen kakelborr, kakelborret bara den första cm och mindre än jag sen vill ha hålet. Sen är det slagborr som gäller om det är betong. Slagborr skakar så det är lätt att glida.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Först ett ordentligt körnslag eller köra lite med ett vanligt (slitet) borr utan slagfunktionen aktiverad.
Allternativt köra med en mindre dimension först.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
Jag har en vanlig borrmaskin med slagborrfunktion också, men med den tar det en evighet att borra i mina betonghålstensväggar, går otroligt mycket lättare med borrhammaren. Bra idé att börja med kakelborr, får införskaffa en sån!
 
Konsten att borra i betong

Beroende på storleken på hål så får man göra lite olika.
Men nu handlar det om små hål då du använder plugg.

Det viktigaste är att göra ett kryss som är så stort att du ser det utanför borren.
Sen starta med låga varv och låta borren slå en liten början. Kör du järnet kan hålet bli varthelst.Helst kör du några millimeter djupt.
Då kan du avbryta och kolla att hålet är centrerat över ditt stora kryss/kors är den inte det kan du vinkla borren så du borrar mot det håll hålet ska sen rätar du upp maskinen och kör rakt in.

Är det stora hål gör det precis lika men med en stor borr eller en borrmarkering på 10mm ned en liten.

Sen är det övning som ger färdighet.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
Tack för alla tips! Det är små hål på 6 och 8 mm som jag behöver få på rätt ställe. Ska även borra större, 12 och 16 mm, genom hela väggen men där behöver jag inte samma precision.
 
Om det är riktigt kritiskt och borret vill vandra har jag tagit en bit regel, gärna med förborrat hål men det är inte nödvändigt, och borrat igenom den. Regeln ger bra stöd i sidled åt borret bara den sitter fast eller vilar mot golvet och trycks mot väggen med knät.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.