Redigerat:
Även i din länkade avhandling finner du under 1.3.5 anvisning om grön/gul ledare för potentialutjämning. De referenser som ges till elsäkerhetsföreskrifterna är även föråldrade, det ändrar inget här men är ändå inte korrekt.

De skäl som anges då ledare ej ska vara grön/gul är när man utjämnar endast av funktionella skäl och inte av elsäkerhetsskäl. Ett sådant exempel kan tex vara så kallad instrumentjord vid större processanläggningar mm inget för hempulare.

Din fråga angående de olika typerna "huvud", "kompletterande" tas även upp i din länk.
Huvudutjämning är ledare från PU-skena till eventuella rörserviser, lokalt jordtag, PE-(PEN)-skena i central, större metallstrukturer i byggnaden osv.
Kompletterande skulle passa i fallet som denna tråd inleddes med dvs ledande golv med kännbara spänningsskillnader mellan avlopp, golvvärme, dusch. Här skulle en kompletterande potentialutjämning lösa problemen genom gul/grön sic! ledare som förbinder vattenrör, golvarmering, avloppsrör.

GK100 skrev:
Även i din länkade avhandling finner du under 1.3.5 anvisning om grön/gul ledare för potentialutjämning. De referenser som ges till elsäkerhetsföreskrifterna är även föråldrade, det ändrar inget här men är ändå inte korrekt.

De skäl som anges då ledare ej ska vara grön/gul är när man utjämnar endast av funktionella skäl och inte av elsäkerhetsskäl. Ett sådant exempel kan tex vara så kallad instrumentjord vid större processanläggningar mm inget för hempulare.

Din fråga angående de olika typerna "huvud", "kompletterande" tas även upp i din länk.
Huvudutjämning är ledare från PU-skena till eventuella rörserviser, lokalt jordtag, PE-(PEN)-skena i central, större metallstrukturer i byggnaden osv.
Kompletterande skulle passa i fallet som denna tråd inleddes med dvs ledande golv med kännbara spänningsskillnader mellan avlopp, golvvärme, dusch. Här skulle en kompletterande potentialutjämning lösa problemen genom gul/grön sic! ledare som förbinder vattenrör, golvarmering, avloppsrör.
Min anläggning betraktar jag som ansluten till huvudpotentialutjämning, inte kompletterande. Kanske där mitt fel ligger, den kompletterande ska vara gulgrön eftersom den betraktas som skyddsledare förstår jag, eller?

Huvudpotentialen har ingen färganvisning, såvida den inte ska betraktas som potentialutjämningsledare i sig, vilket jag inte gjort från början, då ska den givetvis vara gulgrön, och får väl egentligen inte ha någon annan färg. Fast då förstår jag uppriktigt inte skillnaden, trots att det definitionsmässigt ska vara skillnad.

När jag skaffade en plint för huvudpotentialen hos en elfirma idag så frågade jag också om färgen, de använde alltid gulgrön i sina installationer oavsett sammanhang. (iofs var svart tänkbar)

Som jag förstår det ska plinten sitta utanför elcentralen, i direkt anslutning till den och en ledare ska gå från plinten till skenan i centralen. Till plinten ansluts sedan resp ledare från inkommande metall, ex. vattenledning, men också befintlig armering och ventilationskanaler. De här nämnda prylarna har anslutits och dragits till centralens närhet. Kvar är att montera plint och koppla till skenan i centralen.

Ska min anslutning kallas huvudpotentialutjämning eller kompletterande potentialutjämning eller bara potentialutjämning. För mig är detta inte solklart, men som sagt, jag är inte elkunnig.

Kjell G

I akt och mening att potentialutjämna har du skaffat en huvudjordningsskena dit du ansluter huvudpotentialutjämningsledare, de förbinder som nämnts tidigare inkommande PE(PEN) i din central, inkommande rörserviser, större ledande strukturer, eventuell jordtagsledare till lokal jordtagselektrod.
Dessa ledare bör vara grön/gula.

Skulle du nu tex ha IHC eller liknande system och detta av funktionsskäl kräver anslutning av någon punkt till jord kan du ansluta den med svart ledare till samma huvudjordningsskena detta utgör nu en funktionsjordning.

Trots att du med huvudpotentialutjämningsledare har förbundit grundplattans armering med huvudjordningsskena upplever du i ditt klinkersgolv med elgolvvärme obehagliga stötar mot duschblandaren, oberoende varför beslutar du dig för lokal potentialutjämning.
Du utför kompletterande potentialutjämning genom att förbinda metallrör i rummet med armeringsnätet i fixmassan.
Även denna ledare grön/gul, samt att den inte dras till huvudjordningsskenan.

Vid din FTX för ventilationen är endast frånluftskanalen belägen så att du dragit huvudpotentialutjämningsledare från huvudjordningsskenan, vid växlaren är kanalerna anslutna med flexslang av isolerande material.
För att även tilluftkanalerna ska bli potentialutjämnade gör du även här en kompletterande potentialutjämning genom att förbinda kanalerna lokalt vid och med VVX.
Även denna ledare grön/gul.

Huvudpotentialutjämningsledare ska vara minst 6mm², ledare för kompletterande potentialutjämning kan vara klenare liksom eventuell funktionsjord.

Delarna i fetstil är de begrepp som används i dessa sammanhang, jag hoppas att du nu ser sammanhangen, jag förmår nämligen ej mer.:)

Jag spinner vidare, skall man potentialutjämna armering i en gjuten platta?

niblom skrev:
Jag spinner vidare, skall man potentialutjämna armering i en gjuten platta?
Ja, det måste man göra numera.

GK100 skrev:
I akt och mening att potentialutjämna har du skaffat en huvudjordningsskena dit du ansluter huvudpotentialutjämningsledare, de förbinder som nämnts tidigare inkommande PE(PEN) i din central, inkommande rörserviser, större ledande strukturer, eventuell jordtagsledare till lokal jordtagselektrod.
Dessa ledare bör vara grön/gula.

Skulle du nu tex ha IHC eller liknande system och detta av funktionsskäl kräver anslutning av någon punkt till jord kan du ansluta den med svart ledare till samma huvudjordningsskena detta utgör nu en funktionsjordning.

Trots att du med huvudpotentialutjämningsledare har förbundit grundplattans armering med huvudjordningsskena upplever du i ditt klinkersgolv med elgolvvärme obehagliga stötar mot duschblandaren, oberoende varför beslutar du dig för lokal potentialutjämning.
Du utför kompletterande potentialutjämning genom att förbinda metallrör i rummet med armeringsnätet i fixmassan.
Även denna ledare grön/gul, samt att den inte dras till huvudjordningsskenan.

Vid din FTX för ventilationen är endast frånluftskanalen belägen så att du dragit huvudpotentialutjämningsledare från huvudjordningsskenan, vid växlaren är kanalerna anslutna med flexslang av isolerande material.
För att även tilluftkanalerna ska bli potentialutjämnade gör du även här en kompletterande potentialutjämning genom att förbinda kanalerna lokalt vid och med VVX.
Även denna ledare grön/gul.

Huvudpotentialutjämningsledare ska vara minst 6mm², ledare för kompletterande potentialutjämning kan vara klenare liksom eventuell funktionsjord.

Delarna i fetstil är de begrepp som används i dessa sammanhang, jag hoppas att du nu ser sammanhangen, jag förmår nämligen ej mer.:)
Tack för tålamodet, saker o ting har klarnat något. Dock har jag idag också fått lära mig att man blir inte advokat för att man läst Svea Rikes lag, inte heller blir man elektriker för att man läser i elsäk. Är man elektriker så tolkar man elsäk efter eget huvud, är man inte så behöver man inte ens bry sig om att läsa där. Avgörande i slutändan är vad lokal eldistributör godkänner, och råder motstridiga uppfattningar gäller fackets tolkning!

Därmed får saken anses utagerad för min del.

Kjell G

Följdfråga på ämnet:
När man renoverar ett äldre hus med träbjälklag. Ska man då potentialutjämna armeringsnätet som ligger i badrumsgolvet?

Inte jag i alla fall, nån skada gör det inte men knappast nån nytta hellre.

Jag har potentialutjämnat armeringen till en utbyggnad på 25 m2 samt förberett det samma för den bärande stålkonstruktionen. Inget krav på detta dock, såvitt jag vet.

Då kommer nästa frågan, skall man potentialutjämna stålbalkar? De kommer inte vara åtkomstbara (ligga i vägg och tak), utan att man tar hål på något.

Ja, större metallkonstruktioner inom en byggnad bör anslutas till huvudpotentialutjämningssystemet.

ok, får köpa lite gul/grön kabel då... Vad skall man ha 6 eller 10mm2?

Beroer på den högst inkommande PEN/skyddsjorden.

Men är det en villa så räcker 6 mm.

Halva skyddsjorden eller minst 6mm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.