Byggahus.se
J js6033 skrev:
Tycker inte att PostNord skall ha rätt att kräva flytt av brevlådor. Varken i hyreshus eller villor. Posten är en samhällsservice som skall fungera till vars och ens hem utan långa gångsträckor. Jag anser att det är postens skyldighet att tillhandahålla denna tjänst.
Till vilket pris som helst? För det är ju enbart det detta handlar om, vilken kostnad är vi beredda att betala för att få posten hem till tomtgräns/ytterdörr?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Om posten skapar ett system med lådor som är tillgängliga dygnet runt men låsta och bara öppnas av mottagaren och som paket och brev får plats i och där man vet när man har något att hämta i lådan (att alla som "öppnar" facket skickar en ping till en app) så man inte själv får gå och vittja lådan så skulle jag köpa läget. Måste vara hyggligt nära hemmet. Finns ju sådana lösningar redan för paket. Att bara sätta en rad obevakade vanliga brevlådor som fylls med reklam och skit skulle jag inte uppskatta.

Men vi måste även tänka på våra äldre som inte kan / orkar gå så långt, så kanske kan de få posten utkörd säg 2 gånger i veckan till dörren. Dvs välja, direkt leverans i skåp eller fördröjd leverans hem.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om man ska börja flytta postlådor i vanliga, befintliga, villakvarter, vem ska stå för marken?

Jag hade ju inte velat upplåta en del av min lilla tomt för den samlingen lådor...
Där fick du faktiskt fram en poäng.
Alla ytor som inte används till något här, så som små miniplättar som då tillhör kommunen används till snöröjning. Dvs all snö de röjer trycks upp på dessa plättar.

Vem röjer snön från brevlådorna då? Privat mark kan de ju glömma här. Finns inte en lämplig trädgård någonstans. Och skulle de tex ta vid en trottoar bredvid vårt kvarter så uppstår då problemet med vandalism då det är ett gåstråk för glada fulla ungdomar. Snöröjningen på den delen av min tomt tillhör trafikverket och det hela vägen genom byn.

Så vart de skall ställa det blir nog ett problem.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Till vilket pris som helst? För det är ju enbart det detta handlar om, vilken kostnad är vi beredda att betala för att få posten hem till tomtgräns/ytterdörr?
12 kr brevet. Det är jag beredd på.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Det handlar inte om att gå. Sedan ca 2 år saknar vi massor av post. Vi har låst brevlåda utmed villagatan i villaområde i byn som består endast av villor. Brevbärningen kör bil. Varje gång vi ringer o klagar så kommer en hel drös gamla brev. ...
Det är skandalöst om det du beskriver sker. Och jag misstror dig inte.
 
  • Gilla
Cider och 1 till
  • Laddar…
Posten skulle fundera på att lägga ut sin kärnverksamhet på entreprenad. Kanske företag som Foodora, DHL eller liknande skulle kunna hantera postdistributionen med såväl lönsamhet som kundnöjdhet. Vem vet?
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
12 kr brevet. Det är jag beredd på.
Och när 12 kr inte längre täcker kostnaderna för det? Vad tycker du att PostNord ska göra, skattehöjning eller justera nivån på servicen?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Och när 12 kr inte längre täcker kostnaderna för det? Vad tycker du att PostNord ska göra, skattehöjning eller justera nivån på servicen?
De kan ju inte justera ner nivån på servicen mer, för det innebär att de får sluta köra ut helt och hållet och sparka all personal.

eftersom postnord inte verkar kunna vara ett lönsamt bolag till trots billiga chaufförer från östländer (lastbilar för import/export) så finns det väl ingen annan utväg.

Någon annan får ta över.
 
Jag tycker att de ska få att kärva ny position av brevlådan OM de betalar för en ny låsbar brevlåda av hyfsad kvalité som inte går att enkelt bryta sig in i.
Vill de inte pynta för en ny brevlåda får de helt enkelt finna sig i att dela ut där nuvarande finns.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
De kan ju inte justera ner nivån på servicen mer, för det innebär att de får sluta köra ut helt och hållet och sparka all personal.

eftersom postnord inte verkar kunna vara ett lönsamt bolag till trots billiga chaufförer från östländer (lastbilar för import/export) så finns det väl ingen annan utväg.

Någon annan får ta över.
Klart de kan, det är ju det vi diskuterar här. De vill kunna kräva att postlådan ska samlas i grupper upp till 200 m från där man bor.
De vill justera frekvensen på utdelningen till att ske mer sällan.

Det stora problemet kom väl när posten gick ihop med posten i Danmark, om jag inte förstått fel så kostar den danska sidan mycket mer än den tillför, varför det nu måste sparas mycket på den svenska sidan.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Och när 12 kr inte längre täcker kostnaderna för det? Vad tycker du att PostNord ska göra, skattehöjning eller justera nivån på servicen?
Redan för flera år sen var portointäkterna mindre än kostnaderna för att dela ut breven.

Och eftersom ingen vill betala för att bibehålla eller utöka servicen får Posten anpassa den.
 
Intressant att alla tycks skylla allt elände på Postnord. Hos oss är det Citymail/Nollbring som stoppar posten i slumpmässigt utvalda lådor, ibland tom i fel kommun, och låter Postnord ta kritiken!
Egentligen ska vi väl inte vara förvånade. Allt som i god anda ska konkurrensutsättas har ju gett sämre service till högre kostnader; Taxi, Bilprovning, Posthantering, Skolor och så vidare
Sen kan vi ju fundera på om någon egentligen vill återgå till det gamla monopolet (som fungerade)
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Jag har kära minnen från uppväxten när man skulle hämta paket, 2 km till närmsta postkontor, aldrig mindre än en timme att stå i kö, och ingen ac på sommaren i den överfulla lokalen.

Så lång fallhöjd kvar tills servicen är lika dålig som på 80-90 taket..
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Intressant att alla tycks skylla allt elände på Postnord. Hos oss är det Citymail/Nollbring som stoppar posten i slumpmässigt utvalda lådor, ibland tom i fel kommun, och låter Postnord ta kritiken!
Egentligen ska vi väl inte vara förvånade. Allt som i god anda ska konkurrensutsättas har ju gett sämre service till högre kostnader; Taxi, Bilprovning, Posthantering, Skolor och så vidare
Sen kan vi ju fundera på om någon egentligen vill återgå till det gamla monopolet (som fungerade)
Det ligger väldigt mycket i det du skriver. Jag upplever ungefär samma sak. De flesta breven vi får från myndigheter går via citymail och då är kvaliten sämre. Posten gör ett bra jobb, åtminstone där jag bor. Jag har då inget att klaga på.

Själv skulle jag inte ha något emot en återgång till monopolet, särskilt vad gäller infrastrukturen, från posthantering, telefoni och eldistribution, till järnväg och vägar.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Klart de kan, det är ju det vi diskuterar här. De vill kunna kräva att postlådan ska samlas i grupper upp till 200 m från där man bor.
De vill justera frekvensen på utdelningen till att ske mer sällan.

Det stora problemet kom väl när posten gick ihop med posten i Danmark, om jag inte förstått fel så kostar den danska sidan mycket mer än den tillför, varför det nu måste sparas mycket på den svenska sidan.
Från en gång i veckan till en gång i månaden?

Privatiseringen visar sitt fula ansikte. När det en gång i tiden var en viktig del av samhället till att ingen bryr sig riktigt.
Ja de skulle aldrig gå ihop med DK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.