Inför en potentiellt varm sommar funderar jag på AC om inte solavskärmning räcker till.
Jag bor i hyresrätt, så någon möjlighet till fast installation finns inte. I otaliga trådar så har "portabla" AC diskuterats. Vissa anser att portabel AC är mer eller mindre värdelöst, medan andra anser att att det faktiskt fungerar ganska bra om man kan acceptera nackdelarna som exempelvis hög ljudnivå.

Jag har en stor balkong som skulle kunna husera en utedel, men jag får inte göra några ingrepp i fasaden. Jag har kikat efter "portabla split-enheter" och hamnat i husvagnarnas värld.
Där finns det split-enheter som skulle kunna passa mig. T ex denna:
https://www.campingvaruhuset.se/sv/arctus-caravan-ac

Dock har jag lite funderingar kring kylkapaciteten som verkar rätt låg i jämförelse med en billigare portabel, t ex denna från Jula
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ditionering/luftkonditionering-013947/#013947

Jag gjorde en liten sammanställning över egenskaperna och min främsta fundering gäller den uppgivna kylkapaciteten (mätt i BTU) som är 5 ggr högre på Jula.
Den yta som enheterna anses klarar att kyla skiljer däremot bara på en faktor 2. Jag tolkar det som att split-modellens tekniska överlägenshet jämnar ut oddsen och att BTU-måttet är ganska ointressant i denna jämförelse?

Om vi utifrån antagandet att den portabla i exemplet ger dubbelt så mycket kyla som split-enheten och att den portabla kostar hälften så mycket, så blir "kylkapacitet" per krona 4 ggr bättre på den portabla.

Min slutsats är alltså att det blir dyrt per effektiv kylkapacitet om man önskar en någorlunda låg ljudnivå på sin AC? Eller vet ni någon billigare split-lösning än den jag länkat? Det verkar öht svårt att hitta portabla split-enheter.

• Jämförelse av två luftkonditioneringsenheter med specifikationer som pris, effekt och ljudnivå i en tabell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förra sommaren köpte jag en stor ac på hjul, med en slang som man leder ut genom fönstret. Fungerade mycket bra tycker jag. På en timme kunde den sänka temperaturen i sovrummet med 10 grader eller mer. Tillräckligt för att bara behöva köra den innan man går och lägger sig, och då blir ljudet inget större problem. Jag hade inte kunnat sova med den igång, för låter gör den.

M
Dom där splitenheterna till husbilar mm. är väl inga höjdare. Det bästa är väl en vanlig luftvärmepump, men utedelen blir ju jobbig isf. om du inte får göra hål i väggen.

Jag har haft ett gäng portabla AC och dom fungerar okej, till ett rum, typ sovrum. Man får köra den några timmar innan läggdags och sedan stänga av den. Ljudet är ju öronbedövande. Men det håller sig svalt några timmar tills man somnat om man har innerdörren stängd.

J
Det finns vattenkylda varianter av aircondition. Det innebär visserligen att du spolar färskvatten genom den vid drift, men vad du gör i hemmets trygga vrå behöver ingen annan ha något att göra med.

Lyfter denna.

Hur gick det? Sitter i liknande situation med en äldre släkting i lägenhet.
Så hemma mycket och ljudet från den luftbaserade ACn gjorde att den stängdes av förra sommaren.

Finns balkong och fönster så en delad hade varit bättre (men jag får givetvis inte borra/göra hål i fasad eller installera fast enligt bostadsrättsföreningen)

Hittar bara Trotec PAC 4600 i princip.
Dyr men verkar leverera en del kyla, någon som provat eller har något annan modell som förslag?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.