Kanske en korkad fråga, men kan man dra utblåsröret till ac till öppna spisen/skorstenen?
Har inga öppningsbara fönster (eller någon som helst ventilation) i vardagsrummet och med gammalt tegelhus med rummet i söderläge, så blir det som en bastu där på sommaren.
Har inga öppningsbara fönster (eller någon som helst ventilation) i vardagsrummet och med gammalt tegelhus med rummet i söderläge, så blir det som en bastu där på sommaren.
Mitsubishi har nått ventilationsggregat för precis ditt problem - rum utan ventilation eller fönster. Två hål i väggen krävs dock att man tar upp. Men det låter som att det är värt i ditt fall.
ah. Portabel. Ajaj. Nej då vete tusan. Jag postar ändå så att du har alternativ. Låter inte som en hållbar lösning att inte ha ventilation + värmen. Hualigen!!
ah. Portabel. Ajaj. Nej då vete tusan. Jag postar ändå så att du har alternativ. Låter inte som en hållbar lösning att inte ha ventilation + värmen. Hualigen!!
Det finns en portabel AC som inte kräver frånluftsslang när den används, Qlima PES7125. Den fungerar istället så att den fylls med 40 liter vatten som enheten sedan kyler ner. Därefter kan den avge kyla (varvid den upptagna värmen dumpas i vattentanken) tills vattnet värmts upp till en viss temperatur. De tekniska data som anges för enheten (upp till 2,5 kW kyla i upp till 7 timmar) kan jag inte få ihop på annat sätt än att de 40 litrarna vatten måste frysas ner först innan enheten kan börja avge kyla. Som jag förstår så måste den alltså stå många timmar och avge värme (medans den fryser ner vattnet) innan den kan börja avge kyla. På CDON.se finns en kundrecension, den kunden har gett 1 stjärna och väljer att returnera apparaten...
Tack för tipset! Portabel kanske inte är absolut nödvändigt, beroende på resultatet. (har sovrummet i väster så blir rätt varmt där också, men där finns iaf öppningsbara fönster)Niclas Gustafsson skrev:
Mitsubishi har nått ventilationsggregat för precis ditt problem - rum utan ventilation eller fönster. Två hål i väggen krävs dock att man tar upp. Men det låter som att det är värt i ditt fall.
Jag köpte nåt liknande för 2 år sedan. Men den funkade skräp och sänkte inte temperaturen för fem öre, trots att den gick dygnet runt.M MatsTyresö skrev:Det finns en portabel AC som inte kräver frånluftsslang när den används, Qlima PES7125. Den fungerar istället så att den fylls med 40 liter vatten som enheten sedan kyler ner. Därefter kan den avge kyla (varvid den upptagna värmen dumpas i vattentanken) tills vattnet värmts upp till en viss temperatur. De tekniska data som anges för enheten (upp till 2,5 kW kyla i upp till 7 timmar) kan jag inte få ihop på annat sätt än att de 40 litrarna vatten måste frysas ner först innan enheten kan börja avge kyla. Som jag förstår så måste den alltså stå många timmar och avge värme (medans den fryser ner vattnet) innan den kan börja avge kyla. På CDON.se finns en kundrecension, den kunden har gett 1 stjärna och väljer att returnera apparaten...
Halloj!
Har idag en split IVT men behöver kompletteras så sovrummet håller sig bättre men vill inte riktigt hålla på med en till stor utedel..
Någon som vågat sig på denna ? https://www.bauhaus.se/luftvarmepum...zT62g8--M3OTc0B_AS2zyhhXlsYpnS0EaAuElEALw_wcB
Har idag en split IVT men behöver kompletteras så sovrummet håller sig bättre men vill inte riktigt hålla på med en till stor utedel..
Någon som vågat sig på denna ? https://www.bauhaus.se/luftvarmepum...zT62g8--M3OTc0B_AS2zyhhXlsYpnS0EaAuElEALw_wcB
Men jag förstår inte. Varför tar du inte upp en hål i väggen och leder ut värmen/slangen från acn där? Om du äger huset så kör på, om du inte äger huset så kan du ju kolla med ägaren. En lösning alla vinner på.
Medlem
· Stockholms län
· 606 inlägg
En riktig värmepump är alltid bättre men tipsar om denna: https://www.hornbach.se/shop/Luftko...t-upp-till-84-m/4619277/artikel-detaljer.html
Köpte denna för 3.500 förra året och nu är den prissänkt till 3.000! 12.000 btu räcker långt.
Kraftig och rätt ljudlig, tyvärr är avluftsslangen nästan ett skämt då den är så tunn att den blir löjligt sladdrig när den blir varm - var tvungen att modifiera den med min gamla avluftsslang som var betydligt stadigare.
Förra året sålde Hornbach också något slags fönsterglipetätning som kanske funkar, då kan du placera den i nåt rum nära vardagsrummet?
Vad för slags skorsten är det? Stål eller uppmurad?
Köpte denna för 3.500 förra året och nu är den prissänkt till 3.000! 12.000 btu räcker långt.
Kraftig och rätt ljudlig, tyvärr är avluftsslangen nästan ett skämt då den är så tunn att den blir löjligt sladdrig när den blir varm - var tvungen att modifiera den med min gamla avluftsslang som var betydligt stadigare.
Förra året sålde Hornbach också något slags fönsterglipetätning som kanske funkar, då kan du placera den i nåt rum nära vardagsrummet?
Vad för slags skorsten är det? Stål eller uppmurad?
Alltså. Vi är ett gäng nötter allihop! Hahaha.
köp en vanlig portabel ac, samt en lång slang och skarv. Sätt acn i rummet som ska kylas och led slangen in i ett annat rum där det finns fönster. Har en liknande konstruktion faktiskt. Har acn stående i hallen mellan två mindre sovrum och utblåset ut ur ett fönster i andra änden av hallen.
funkar finfint!
köp en vanlig portabel ac, samt en lång slang och skarv. Sätt acn i rummet som ska kylas och led slangen in i ett annat rum där det finns fönster. Har en liknande konstruktion faktiskt. Har acn stående i hallen mellan två mindre sovrum och utblåset ut ur ett fönster i andra änden av hallen.
inte rekommenderbart direkt att blåsa fuktig luft in i ett annat rum i huset om man nu inte funderar på att ha en svampodling eller nåt i det rummet. En portabel AC blåser ju ut kondensvattnet med luften en fastmonterad AC är vanligtvis kopplad till avloppet alternativt har en avrinning direkt i mark och det kan bli hyffsat mycket kondensvatten så direkt till ett avlopp är säkrast.Niclas Gustafsson skrev:
Alltså. Vi är ett gäng nötter allihop! Hahaha.
köp en vanlig portabel ac, samt en lång slang och skarv. Sätt acn i rummet som ska kylas och led slangen in i ett annat rum där det finns fönster. Har en liknande konstruktion faktiskt. Har acn stående i hallen mellan två mindre sovrum och utblåset ut ur ett fönster i andra änden av hallen.funkar finfint!
Edit
Du tänker lång slang naturligtvis och ut genom ett öppningsbart fönster i ett annat rum.