Byggahus.se
Hej,

Jag fyllde igår på med vatten i poolen till bräddavloppet. När jag gick till garaget där reningsverk sitter såg jag att det droppar vatten från locket till pumpen. Det kan vara packningen eller att den helt enkelt inte är dragen tillräckligt bra. Så fort jag lossar så börjar ju vatten forsa men nu har jag stängt av inkommande vatten från poolen så det slutat droppa.

Kan jag nu öppna och kontrollera? Andra förslag på hur jag ska hantera?

Se bild.
 
  • En poolpump och rörinstallation med vatten som droppar från locket, som nämnts i forum inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har du stängt mot allt före och efter pumpen ? Bara skruva av locket och se hur det ser ut, i bland går det att göra ren O-ringen och spåren som den ligger i, återmontera med att ha lite silikonfett på delarna
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du stängt mot allt före och efter pumpen ? Bara skruva av locket och se hur det ser ut, i bland går det att göra ren O-ringen och spåren som den ligger i, återmontera med att ha lite silikonfett på delarna
Nu har jag gjort det, men det ligger vatten i rören fram till locket sen innan.

Kommer det rinna ut mycket? Behöver förbereda och plocka bort runt i så fall.
 
Allt som är i rören som går på höjden efter ventilerna kommer att rinna ut , kanske det finns en avtappning på pumpen under röret till höger på fotot, då kan du tappa ev. med en slang till golvbrunn eller ut, annars storstövlar på :D
 
Det vattnet som är i rören mellan avstängningsventilerna riskerar att rinna ut, hur långt bort sitter ventilerna? Är det 50mm rör? Isf får du ut mängden i liter genom att ta längden på rören i decimeter x 0.5x0.5x3.14

Edit: tog lite för lång tid på mig att skriva svaret.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Här ser ni bild med ventilerna och pumpen på nedersidan.
 
  • Rörinstallation med gröna ventiler och blå pump i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Otur att pumpen sitter den vägen, bättre hade varit om den var vänd 180 grader så det blir nog stövlarna iaf och vatten på golvet
 
J jonaserik skrev:
Otur att pumpen sitter den vägen, bättre hade varit om den var vänd 180 grader så det blir nog stövlarna iaf och vatten på golvet
Vad pratar vi om i mängd? Får plats i någon hink?

Jag har aldrig meckat med denna pool innan ska jag säga och vill inte ge mig in i nåt dramatiskt.
 
Säg att det kan var 10-15 liter som rinner ut och att få det i en hink blir nog svårt, då allt är på låg nivå, kanske lite fantasi hur du kan få det att rinna ut från avtappningen på pumpen. Men det brukar bara vara en plugg ( så är det på min pump ) så det rinner rakt ut när den tas bort. Vatten är vatten och det torkar upp, klart beroende på i vilket utrymme den sitter i.
 
Locket var tät, jag skruvade loss det för att rensa korgen inuti och då kom vatten ut (tror det är gammalt vatten, förra ägaren har inte kopplat loss sakerna inför vintern). I panik skruvade jag då tillbaka locket men det blev aldrig lika tajt igen.

När jag nu ska skruva tillbaka locket, behöver jag verktyg för det? Eller bara handkraft? Som sagt jag försökte med handkraft sist men det fick inte slut helt på vattnet utan det droppade lite ut.

Övrig frågor :

Behöver jag ha reningsverk igång för att klorera? Min prio just nu är att ha klart vatten i poolen inför kalas nu på lördag och inte hålla på med detta. Jag väntar på pooltekniker men han är så jädra svår att få tid med, därför tänkte jag kanske göra detta själv.

Som jag skrev så tror jag inte förra ägaren kopplade ur något, eller ens tappat ur vatten i värmepump eller rör. Är detta farligt? Behöver jag med tanke på det göra nåt innan jag börjar skruva?
 
Ett reningsverk ska alltid vara i bruk så klorvatten passerar genom och tar död på alger som finns i det. Det med att det droppar och bråttom, ställ något under. Din pump står inomhus, men en VP står nog utomhus och alla rör + maskiner med vatten i ska torrläggas, annars kan dom frysa sönder , särskilt värmeväxlaren i VP är känslig för frysning. Bara att starta upp allt och se om de sprutar vatten någonstans, har du backspolat sandfiltret, en god ide vid uppstart.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Är det nån idé nu att koppla ur och föröka tappa vattnet i VP? Och övriga rör? Eller ska jag köra igång bara?

Kör jag igång reningsverket först och sen VP?
 
Uppdatering;

Bräddavlopp är fylld, det kommer vatten ner till pumpen (ser vatten igenom locket).

När jag lyfter på handtaget för ventilen i mellan lägen så flyter vatten. Men i backwash händer inget.

Pumpen kommer inte igång och den låter som att den är fast nånstans. Den liksom går inte runt.

Idéer och erfarenheter? Står just nu och dividerar på nästa steg.
 
Redigerat:
Reningsverk först sen VP. då ska det finnas vatten i alla rör, kan börja bubbla rätt bra men gör inget, det med att pumpen inta startar TJA kan beror på flera skar I ändan på pumpen sitter en fläktkåpa i bland med skruv och i bland bara påtryckt, se om du kan få bort den. skruv går lätt, påtryckt så måste man vara lite våldsam och bryta ut den med en mejsel, du kan prova först att försöka peta fläkten runt genom springorna med en mejsel , ska gå att få den att röra sig.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson
Sam1981 Sam1981 skrev:
Locket var tät, jag skruvade loss det för att rensa korgen inuti och då kom vatten ut (tror det är gammalt vatten, förra ägaren har inte kopplat loss sakerna inför vintern). I panik skruvade jag då tillbaka locket men det blev aldrig lika tajt igen.

När jag nu ska skruva tillbaka locket, behöver jag verktyg för det? Eller bara handkraft? Som sagt jag försökte med handkraft sist men det fick inte slut helt på vattnet utan det droppade lite ut.

Övrig frågor :

Behöver jag ha reningsverk igång för att klorera? Min prio just nu är att ha klart vatten i poolen inför kalas nu på lördag och inte hålla på med detta. Jag väntar på pooltekniker men han är så jädra svår att få tid med, därför tänkte jag kanske göra detta själv.

Som jag skrev så tror jag inte förra ägaren kopplade ur något, eller ens tappat ur vatten i värmepump eller rör. Är detta farligt? Behöver jag med tanke på det göra nåt innan jag börjar skruva?
Du ska bara dra fast med handkraft. Det ska finnas en nyckel för att öppna locket som bara kan öppna, inte stänga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.