Hej
Firman som installerade bergvärmen i vårt hus har också satt dit en extra VVB Nibe Eminent 100 (R) för att få extra volym upp till badkaret på övervåningen. De kopplade då också in ett ventilkoppel före varmvattenberedaren. Sen pluggade de utloppet till säkerhetsventilen med motiveringen att säkrehetsventilen vid värmepumpen hanterar detta, så att det inte exploderar.
Efter pass 5 år så har det börjat läcka vatten från säkerhetsventilen,
Mässingsfördelare med svart on/off-spak, anslutningar markerade för läckage och pluggning, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läste i Nibes manual att man kunde koppla in beredaren utan denna också.
Svensk text om rörinstallation och vattenvärmare, termostatinställning, max 65 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bergvärmefirman har upphört, då ägaren gått i pension, så jag får ju inte hit honom....
Tänkte snika lite och vara lat, dvs ta bort själva säkerhetsventilen här (utloppet har ju varit pluggad sedan 2017) och bara sätta dit en plugg.
Någon som ser problem med detta?

Tor

• Wow
ckswede
  • Laddar…
Det ska alltid vara en säk på VV. Är det bara VP som värmer VV nu, eller är elen inkopplad med. Du kan ha hur många säk som helst, så att plugga är en stor överkurs.

U uabtorw skrev:
Läste i Nibes manual att man kunde koppla in beredaren utan denna också.
Blandningsventilen är delarna till höger i bilden.
Läste du även det här stycket i manualen?

Säkerhetsventilen släpper ibland ut lite vatten efter en varmvattentappning. Detta utsläpp orsakas av att det kalla vattnet som tas in i beredaren expanderar, med tryckökning som följd, varvid säkerhetsventilen öppnar.

• Gilla
uabtorw
  • Laddar…
Hej
Tack för svar här.
@jonaserik. VVB är inkopplad och den spetsar värmen från 55° som VP ger ut till pass 65° och håller 100 liter för att kunna säkerställa att badvattnet blir varmt. Firman som installerade det motiverade att de pluggade utloppet till säkerhetsventilen med att det finns en säkerhetsventil vid värmepumpen, som tar hand om eventuell tryckökning och släpper ut där.

@useless. "kallvattnet" som kommer in i VVB håller 55° från värmepumpen och värmer upp till 65° grader. Tryckökningen i systemet här fortplantas tillbaka till säkerhetsventilen som sitter på värmepumpen enligt firman som installerade.

Anledningen till att den pluggades är att den sitter på ett ställe där det inte finns något naturligt avlopp på pass 15 meter, men om den spricker, så rinner vattnet ut på garagegolvet, och sedan ut genom brunnen till borrhålet för värmepumpen. Dock är detta i min verkstad, och jag vill inte ha rör liggande på golvet som jag kör över med bilar och annat...

Så, det var detta som föranledde allt.

U uabtorw skrev:
Tryckökningen i systemet här fortplantas tillbaka till säkerhetsventilen som sitter på värmepumpen enligt firman som installerade.
Det stämmer inte. Det sitter en backventil i ventilpaketet just för att förhindra att varmvatten trycks tillbaks i matande kallvattenledning.

• Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Du har absolut rätt här, om det matas från kallvatten systemet, dvs ingående vatten. Men om det matas från ett system som har en säkerhetsventil, vilket varmvattnet har, så bör väl rimligtvis denna ta samma sak. Eller tänker jag fel här?

Ja du vad ska man säga om ett sådant montage. är VV från VP kopplat på KV på armaturen så är det helt fel enligt regelboken. I armaturen sitter det en backventil och det är tvänit tillbaka till VP:s säk.Så dit med en ny armatur, det är standardgrejer och finns lite överallt på varuhusen och framför allt SÄKEN ska vara med.

U uabtorw skrev:
Eller tänker jag fel här?
Ja, du tänker fel. Inkommande ledning till beredaren har en backventil oavsett om det kommer in kallt eller förvärmt vatten där.
Syftet är, som sagt var, att förhindra att 'smutsigt' beredarvatten hamnar i dricksvattnet.

Sen kan ju möjligen installatören ha öppnat ventilpaketet och plockat bort backventilen, men det skulle inte jag satsa några pengar på...

U uabtorw skrev:
Hej.
Du har absolut rätt här, om det matas från kallvatten systemet, dvs ingående vatten. Men om det matas från ett system som har en säkerhetsventil, vilket varmvattnet har, så bör väl rimligtvis denna ta samma sak. Eller tänker jag fel här?
I ventilpaketet sitter det en backventil.
Alltså backventilen sitter MELLAN elVVBn och VVBn i värmepumpen.

Alltså elVVBns ”kallvatten” är varmvatten från VPn.

Om det skulle bli fel på elVVBns termostaten så att den skulle värma vattnet till 100° så har inte övertrycket någonstans att ta vägen om det inte finns någon fungerande säkerhetsventil på elVVBn.

• Gilla
lordi
  • Laddar…
useless useless skrev:
Syftet är, som sagt var, att förhindra att 'smutsigt' beredarvatten hamnar i dricksvattnet.
Svar nej helt fel, säken är för att inte VVB ska sprängas vid haveri på termostat och överhettningskyd. Finns inget farligare än ångtryck.

J jonaserik skrev:
Svar nej helt fel, säken är för att inte VVB ska sprängas vid haveri på termostat och överhettningskyd. Finns inget farligare än ångtryck.
useless pratar inte om säkerhetsventilen utan om backventil, den meningen du citerade hör ihop med meningen innan, så meningen du citerar är helt rätt.

useless useless skrev:
Inkommande ledning till beredaren har en backventil oavsett om det kommer in kallt eller förvärmt vatten där.

Demmpa Demmpa skrev:
useless pratar inte om säkerhetsventilen utan om backventil, den meningen du citerade hör ihop med meningen innan, så meningen du citerar är helt rätt.
Skitsnack, hela tråden går ut på att en säk är borttagen och pluggad, sen fanns ingen info om hur det var kopplat mellan VVB och VP. Så det med att komma in och göra något som försvar utan att få in frågeställningen i huvudet. Läs och begrunda från början. i tråden.

J jonaserik skrev:
Skitsnack, hela tråden går ut på att en säk är borttagen och pluggad, sen fanns ingen info om hur det var kopplat mellan VVB och VP. Så det med att komma in och göra något som försvar utan att få in frågeställningen i huvudet. Läs och begrunda från början. i tråden.
I inlägg 4 står det klar och tydligt (två gånger till och med, se nedan citat) att elVVBns ”kallvatten” är utgående varmvatten från VPn.

U uabtorw skrev:
@jonaserik.VVB är inkopplad och den spetsar värmen från 55° som VP ger ut till pass 65°
U uabtorw skrev:
@useless. "kallvattnet" som kommer in i VVB håller 55° från värmepumpen och värmer upp till 65° grader.

J jonaserik skrev:
är VV från VP kopplat på KV på armaturen så är det helt fel enligt regelboken.
Varför är det helt fel att koppla två VVBer efter varandra?

Finns flera trådar på forumet där folk har/tänker sätta två VVBer efter varandra, dels som i TS fall höja temperaturen lite samt få ut mer varmvatten, dels för att snabbare få varmvatten om det är långt mellan VVBn och tappstället (då sätts det en liten VVB på några liter).

J jonaserik skrev:
Ja, tråden handlar om en läckande pluggad säkerhetsventil, MEN eftersom det sitter en backventil i ventilpaketet mellan bägge VVBna så måste det finnas en säkerhetsventil till bägge VVBna.
Å det är backventilen i ventilpaketet mellan VVBna som useless skriver om.

Å ja, jag har läst och förstått hela tråden från början innan jag skrev mitt första inlägg.
Jag skrev mitt första inlägg samtidigt som useless skrev inlägget som du citerade å skrev att han har fel.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.