På bilden ser ni inkommande vatten till huset från egen brunn.
Vattnet kommer in underifrån och har sedan gått vidare till köket (horisontellt från T-kopplingen) som nu är nedmonterat och flyttat. Skulle därför vilja plugga igen kopplingen så långt ner som möjligt för att få bort så mycket som möjligt av det gamla rostiga, helst under T-et.
Hur gör man det bäst? Känns rätt hopplöst att få isär någon av kopplingarna, eller??
Det går under mark och jag har ingen aning om var, annars skulle man ju såklart vilja koppla bort vid källan.
Vattnet kommer in underifrån och har sedan gått vidare till köket (horisontellt från T-kopplingen) som nu är nedmonterat och flyttat. Skulle därför vilja plugga igen kopplingen så långt ner som möjligt för att få bort så mycket som möjligt av det gamla rostiga, helst under T-et.
Hur gör man det bäst? Känns rätt hopplöst att få isär någon av kopplingarna, eller??
Det går under mark och jag har ingen aning om var, annars skulle man ju såklart vilja koppla bort vid källan.
Du skulle kunna prova att gänga ur T:et.
Först då kapa av liggande rör för att kunna snurra runt "T:et"
Men stor risk att det kommer gå av i gängan, då dessa galvade brukar bli sköra där.
Annars kapa under "T:et" och montera unixkoppling i rätt dimension, samt en propp.
Men har kommer vattnet ifrån nu då? Är det från samma brunn?
Hade du tänkt gjut in proppen sen?
Först då kapa av liggande rör för att kunna snurra runt "T:et"
Men stor risk att det kommer gå av i gängan, då dessa galvade brukar bli sköra där.
Annars kapa under "T:et" och montera unixkoppling i rätt dimension, samt en propp.
Men har kommer vattnet ifrån nu då? Är det från samma brunn?
Hade du tänkt gjut in proppen sen?
Hur ser en unixkoppling ut? (sökning tog mig in i datavärlden...) Tätar den garanterat även om rören är lite ojämna på utsidan?
Nu kommer vattnet från samma brunn till båda denna gamla koppling och det nya. Var det är grenat vet jag inte, men en ventil vid pumpen ute i stallet 40m bort stänger allt vatten. Lite jobbigt måste jag erkänna då en misslyckad tätning här lämnar mig utan vatten men tänkte undersöka det hela lite mer så jag inte missat något.
Tanken är att gjuta något över dessa rör sen ja, är det bäst att gjuta helt runt rör och propp eller lämna grus och sand runt så det kan röra sig lite?
Nu kommer vattnet från samma brunn till båda denna gamla koppling och det nya. Var det är grenat vet jag inte, men en ventil vid pumpen ute i stallet 40m bort stänger allt vatten. Lite jobbigt måste jag erkänna då en misslyckad tätning här lämnar mig utan vatten men tänkte undersöka det hela lite mer så jag inte missat något.
Tanken är att gjuta något över dessa rör sen ja, är det bäst att gjuta helt runt rör och propp eller lämna grus och sand runt så det kan röra sig lite?
S sdfj3o skrev:Hur ser en unixkoppling ut? (sökning tog mig in i datavärlden...) Tätar den garanterat även om rören är lite ojämna på utsidan?
Blev visst autokorrekt. UNIFIX, koppling ska det vara.
Du får inte gjuta in skarvar på tappvatten. De ska vara inspektionsbara.
Det bästa hade ju såklart varit att proppa vattnet vid "källan" men är det stick någonstans du inte kommer till/vet var. Så är ju inte det ett alternativ förstår jag?
Unifix ser vettigare ut tack!
Problemet är väl att den tätar som en klämring? Känns tveksamt att det blir bra med tanke på hur illa ytan är på röret som kommer upp.
Hade varit bättre med en plan gummipackning mot det kapade i mitt tycke, men det finns kanske inte?
Man kan inte svetsa i en metall-propp eller det är för kreativt?
Tanken är ju att detta ska kopplas bort och inte vara anslutet, men det ligger lite längre fram i tiden.
Nu ser jag denna koppling, ett rör/slang som kommer in 1m under mark genom en lite nyare källarvägg en bit bort (där jag anslutit resten av vattnet) samt pumpen med en ventil. Så nä, kan inte tyvärr inte se någon annan lösning just nu, blir väl att gräva senare...
Hade varit bättre med en plan gummipackning mot det kapade i mitt tycke, men det finns kanske inte?
Tanken är ju att detta ska kopplas bort och inte vara anslutet, men det ligger lite längre fram i tiden.
Nu ser jag denna koppling, ett rör/slang som kommer in 1m under mark genom en lite nyare källarvägg en bit bort (där jag anslutit resten av vattnet) samt pumpen med en ventil. Så nä, kan inte tyvärr inte se någon annan lösning just nu, blir väl att gräva senare...
S sdfj3o skrev:Unifix ser vettigare ut tack!Problemet är väl att den tätar som en klämring? Känns tveksamt att det blir bra med tanke på hur illa ytan är på röret som kommer upp.
Som någon skrev innan. Ett byta av allt hade ju såklart varit det bästa. Men det verkar inte vara aktuellt. Då detta ska vara en preliminär lösning tills det kopplas om längre fram?
Du kan proppa det i t-rörer, och nyttja gängan som är där. Men mest troligt så kommer de vara i så dåligt skick så de kommer inte hålla.
Alt, UNIFIX med propp i.
Jag ser ingen annan lösning.
Klicka här för att svara