13 082 läst ·
16 svar
13k läst
16 svar
Plocka bort skorstensspjäll
Sida 1 av 2
pelle242 skrev:
Kanske inte behövs iofs. Måste ju ändå ta upp ett hyfsat hål för att kunna skicka in inmurningsstoset och bottenkonan sen även kunna slamma med lite C-bruk runt detta. Men iofsa borde det ju kunna vara kvar om det går och bara kapa bort själva handtaget som sticker ut för det blir ju inte så snyggt mitt på väggen
Det kan underlätta sotningen beroende på vilken sorts spjäll det är. Om det är ett sånt där stången sitter mitt i rökkanalen så hade jag försökt ta bort det. Jag hade nog försökt komma åt med en vinkelslip eller dremel och kapa stången men om det inte går eller känns livsfarligt så får man ta hål i murstocken.
Uderlätta sotningen? Ska ju dra i slang så det kan väl inte spjället underlätta med 
Ska se om jag får bort skiten, va upp med näven i det igår och det verkar sitta "kant monterat" så kanske kan hänga kvar och bara kapa bort stången på utsidan.
/Micke
Ska se om jag får bort skiten, va upp med näven i det igår och det verkar sitta "kant monterat" så kanske kan hänga kvar och bara kapa bort stången på utsidan.
/Micke
Jag har alldeles för mycket måndag i huvudet och har missförstått från början. Tänkte att det skulle monteras rör för en spisinsats men det är det ju inte. Spjället måste bort och sen går det säker bra att sota.
Jag hade i tidigare huset en kamininsats i öppna spisen, den hade ett rör/slang som gick någon meter upp i skorstenen. Spjället satt kvar, dock helt utan funktion då det var omöjligt att stänga pga röret/slangen.
Blir till att skicka upp en vinkelslip och försöka få bort skiten. Är ännu i full färd med att försöka snygga till tegelväggen. Det är inget man vill göra om vill jag lova haha.
Men nu är så gott som all puts borta, ska bara se om man kan få tag i något som man kan tvätta rent väggen med också.
/Micke
Men nu är så gott som all puts borta, ska bara se om man kan få tag i något som man kan tvätta rent väggen med också.
/Micke
En fråga till er som putsat rent en tegelvägg? Körde ni med stålborste elller någon maskin?
Funderar på att ta en vinkelslip med stålborste huvud på och köra rent väggen. Annars får man ju stå och gno i flera dagar känns det som...
/Micke
Funderar på att ta en vinkelslip med stålborste huvud på och köra rent väggen. Annars får man ju stå och gno i flera dagar känns det som...
/Micke
Produkter som diskuteras: "klinkerrent"
Paket för rena fogar
Fogrengöringsmedel + fogborste
349 kr inkl moms
408 kr
Läs mer