Några frågor ang. plastkopplingar för PEM-slang, alltså sånadär svarta med jättestor blå mutter.

• Lin o pasta eller teflontape på mässingsbussning mot en invändig plastgänga?
  • Ska den blå muttern dras hårt, dras hela vägen i bôtt, eller bara dras för hand?

Hittar lite olika bud när jag googlar...

Krilleman
Allt beror på vilken tillverkare det är på kopplingen!

Jag har bara använt 2" kopplingar från Cpex. Där använder jag tejp mot metallgänga och drar klämmuttern lite extra med Stora polygripen (finns också speciella verktyg för att dra åt det sista), men inte i botten.

Umhum det både komplicerar och förenklar saken :) I det här fallet är det GF ijoint, 40 mm. Upp till 30 mm kan man tydligen dra för hand, men sen krävs verktyg. Om jag förstår konstruktionen rätt, bör jag dra manteln ända in i botten, så att gummipackningen komprimeras lite. Och på deras hemsida hittar jag följande text i ett dokument med instruktioner: "For maximum pull out resistance tighten the nut until the stop ring." vilket rimligen besvarar min ena fråga.

Lin och pasta har jag alltid kört både ute och inne. De blå muttrarna brukar jag dra lite hårdare än för hand med en stor polygrip men inte överdrivet hårt. Allt jag byggt hittills (3 pooler), sommarvatten och bevattningssystem håller tätt med den metoden...

Jag talade med han från vattenverket som monterade vår vattenmätare idag, som sa att lin o pasta är big no-no på plastkopplingar, eftersom linet sväller lite och helt enkelt kan spräcka kopplingen. Det låter logiskt samt ligger i linje med vad jag googlat mig fram till.

Fast delarna du lägger lin och pasta på är ju metall, inte på plasten.

Mäh? Tillsammans med plastkopplingar då. Vet inte sanningshalten i det, jag tycker polypropen borde vara mjuk nog att klara lite töj.

Lin och pasta funkar otroligt bra i de flesta fall som kommer upp i detta forum även plastdelar med gängor. Ett undantag är höga temperaturer tex ånga, fjärrvärme men det är knappast hempul. Och som alltid ska man någorlunda veta vad/hur man gör eller ta reda på det. Krilleman har i några trådar haft länkar till info bör gå att söka.

Krilleman
Jag själv skulle ha linat mässingsbussningen, lämnat dom två yttersta gängorna fria så det tar gäng korrekt. Det brukar ju vara en hylsa av stål utanpå den invändiga plastgängan. Det har gått fint hittils. Överdriv inte med linet. Lägg på lagom snålt.

Men frågan är ju om det är korrekt.

Det var snubben från Roslagsvatten som rekommenderade lin för kommunala VA.

Verkar som med så mycket annat vara olika skolor. Han som installerade mitt vattenfilter använde lin och Locherpasta på alla metall till metalldelar och gängtejp där det var plast och metall.

krilleman_215 skrev:
Jag själv skulle ha linat mässingsbussningen, lämnat dom två yttersta gängorna fria så det tar gäng korrekt. Det brukar ju vara en hylsa av stål utanpå den invändiga plastgängan. Det har gått fint hittils. Överdriv inte med linet. Lägg på lagom snålt.

Men frågan är ju om det är korrekt.
Rätt eller fel, frågan kvarstår. Jag valde iaf lin o pasta på min koppling, det är ju både lättjobbat och i normalfallet pålitligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.