Ska förbereda för våtrumsmatta som ska göras av proffs. Ett gammalt badrum med gips på väggar och snedtak. Tänkte låta gamla tipsen vara kvar och sätta ny ovanpå för att slippa en massa slipning . Taket kommer att målas med våtrumsfärg, snedtaket gör att ganska mycket stänk kommer träffa taket . Ska jag sätta plastfolie under den nya gipsen och både på väggar och tak?

P
Nej,ingen extra plast PÅ gipsen!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Förstår jag rätt - ingen plast på de gamla gispskivorna innan jag monterar de nya??

Vad pratar du om för plast och hur slipper du spackling om du monterar nya skivor? Ser ju konstigt ut att ha våtrumsmatta på ospacklade skivskarvar.......

S Stefan1972 skrev:
Vad pratar du om för plast och hur slipper du spackling om du monterar nya skivor? Ser ju konstigt ut att ha våtrumsmatta på ospacklade skivskarvar.......
Gamla gipsskivor blir mycket att spackla, nya gips behöver jag bara spackla skarvarna. Byggplastfolie ovanpå de gamla, dvs innanför nya gipset har jag fått veta att man ska sätta, vill bara vara säker att det är rätt

Nä ska du bara snygga till ytskikt så behöver du inte plasta nåt, detta eftersom du inte vet vad som är bakom det gamla gipsen för man ska absolut inte ha två skikt och då kanske skapa en fuktfälla.

Har du även byggplast bakom den gamla gipsen så innebär ny plast att man har täta skikt på båda sidor om den gamla gipsen. Minsta lilla fukt som kommer in där emellan kan inte komma ut och kommer leda till mögel!

Så, aldrig aldrig aldrig två täta skikt utan att det är ventilerat emellan!

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har du även byggplast bakom den gamla gipsen så innebär ny plast att man har täta skikt på båda sidor om den gamla gipsen. Minsta lilla fukt som kommer in där emellan kan inte komma ut och kommer leda till mögel!

Så, aldrig aldrig aldrig två täta skikt utan att det är ventilerat emellan!
Ok, tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.