26 740 läst ·
57 svar
27k läst
57 svar
Plast eller vindpapp
Hej, intressanta synpunkter. Ska byta isolering i en sommarstuga som inte står fullt uppvärmd på vintern.Oldboy skrev:
Papp eller skivor bör finnas dikt an isoleringen på både in- och utsida, och både i tak och vägg. Den ser till att minimera konvektion i isoleringen och gör att isoleringens isolerande förmåga blir vad tillverkarna utlovat. Det viktiga är att luftgenomsläppligheten är minst 5 ggr högre på utsidan än på insidan. Vilket brukar klaras med vindpapp/väv på utsidan och vindtäta målade skivor på insidan.
En luftspalt tillför inget av värde, utom som installationsskikt för att underlätta elektrikernas arbete, som dock normalt endast utförs endast en gång under byggnadens livstid. Därför är Mikael_L's förslag om 45x45 + isolering bättre än 28 gles i luft. (Ja, jo, lite isolerande värde har även en luftspalt, men det blir mycket bättre om spalten fylls med isolering.)
Dessutom, när det gäller grovutrymmen som garage, så kan det ju vara värt att fundera på om man ska ha dold eller utanpåliggande el.
Du skriver att luftspalt inte tillför något?
Men kondensen som samlas på ångspärren, hur kan man få denna att försvinna om där är helt tätt och ingen spalt?
Eller ska spärren inte vara helt tät i detta fall kanske?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Finns väv som kan jobba i låg temp / normal temp , ångbroms variabel .M MEE-84 skrev:Hej, intressanta synpunkter. Ska byta isolering i en sommarstuga som inte står fullt uppvärmd på vintern.
Du skriver att luftspalt inte tillför något?
Men kondensen som samlas på ångspärren, hur kan man få denna att försvinna om där är helt tätt och ingen spalt?
Eller ska spärren inte vara helt tät i detta fall kanske?
I ett modernt hus med mek ventilation (undertryck) sätter man plast .
I ett hus med självdrag och ibland 5-10 gr så passar variabel ångbroms .
En luftspalt ska finnas mellan ytterpanel / isolering , luftspalten på insidan av yttervägg behöver inte finnas .
Om elen installeras dolt så är det bra med ett installationsutrymme (kan isoleras)
Hej, den sista meningen är jag inte riktigt mer på, där blir ju lite vindsutrymme, är det detta du menar med luftspalt, att isoleringen inte trycks ända upp?Tomture61 skrev:
Finns väv som kan jobba i låg temp / normal temp , ångbroms variabel .
I ett modernt hus med mek ventilation (undertryck) sätter man plast .
I ett hus med självdrag och ibland 5-10 gr så passar variabel ångbroms .
En luftspalt ska finnas mellan ytterpanel / isolering , luftspalten på insidan av yttervägg behöver inte finnas .
Om elen installeras dolt så är det bra med ett installationsutrymme (kan isoleras)
Vad består detta installationsutrymme av?
Ser att Isover har något som heter VarioExtra, det verkar lämpligt för stuga?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Som jag skrev , vill man ha elen dold är det lämpligt med ett utrymme för dosor / elrör .M MEE-84 skrev:
Det skäl ju utrymme inåt (45mm)
Utrymmet på 45 mm (liggande 45 x 45 reglar) kan isoleras ( när elektriker är klar) eller lämnas oisolerat .
Har man elen utanpåliggande så behövs ej ett installationsutrymme . Men reglar som monteras på tvärsen mot stående / bärande reglar i yttervägg tar bort mycket av ev kyla från utsidan av byggnaden.
Även trä leder kyla / värme .
Vario extra är bra .
Redigerat:
På insidan av en isolerad vägg eller tak så tillför en luftspalt inget. Bättre att fylla utrymmet med isolering när utrymmet ändå tagits från det invändiga bostadsutrymmet.M MEE-84 skrev:
Luftspalt behövs bara på utsidan bakom fasadpanelen, samt under råsponten (el motsv) på vinden om råsponten är belagd med fukt-/ångtätt skikt (takpapp eller plåt).
Det ska inte bli ngn kondens mot ångspärren. Då är det ngt som är fel. T ex att ångspärren sitter på den kalla sidan om en isolering, vilket är exakt vad som kan inträffa i hus som inte är permanent uppvärmda. Dvs det är kallare inuti huset än ute. Det är bl a av denna orsak som ångspärr inte med automatik kan rekommenderas på icke permanent uppvärmda hus.M MEE-84 skrev:
Sett ifrån mögelrisk spelar det ingen roll om det finns isolering eller inte. Det är inte isoleringen (mineralull) i sig som möglar, det är kombinationen av luft (syre), fukt och smuts/damm/organskt mtrl (mat) som ger mögel livsbetingelser. Smutsen fäster på alla ytor, mineralull såväl som byggplast. I praktiskt husbyggeri är det omöjligt att bygga kliniskt rent och dessutom absolut tätt så inget organiskt damm tillförs under årens lopp.
Av ovan beskrivna orsaker är det bättre att ha en ångbroms och inte en ångspärr.M MEE-84 skrev:
Det är också lämpligt att inte överdriva isoleringen i ej permanent uppvärmda hus. Detta pga att fukt i t ex en vägg har svårare att torka ut ju tjockare väggen/isoleringen är. Generellt kan man anta att fuktigheten i grund, väggar och tak är högre i icke permanent uppvärmda hus jämfört med permanent uppvärmda.
Eftersom denna tråd handlar en hel del om fukt och jag inte fått någon respons i ett annat inlägg gällande just fukt i förråd undrar jag om några av er skulle kunna slänga ett snabbt öga här: https://www.byggahus.se/forum/threads/bergvaegg-i-traedgardsfoerrad-och-bastu.406523/
Hade uppskattats mycket med lite input. I tillägg till informationen i det länkade inlägget så har jag också gått i tankarna att isolera både förrådsdelen och bastudelen med anledning av ljud respektive värme (i bastun).
Stort tack på förhand!
Hade uppskattats mycket med lite input. I tillägg till informationen i det länkade inlägget så har jag också gått i tankarna att isolera både förrådsdelen och bastudelen med anledning av ljud respektive värme (i bastun).
Stort tack på förhand!
Hej, det med isolering i ett installationsskikt låter bra då jag läser tillverkares instruktion där ångbromsen ska ligga innanför en 45 skiva isolering. Är detta viktigt eller går det även ha ångspärren ytterst?Oldboy skrev:
På insidan av en isolerad vägg eller tak så tillför en luftspalt inget. Bättre att fylla utrymmet med isolering när utrymmet ändå tagits från det invändiga bostadsutrymmet.
Luftspalt behövs bara på utsidan bakom fasadpanelen, samt under råsponten (el motsv) på vinden om råsponten är belagd med fukt-/ångtätt skikt (takpapp eller plåt).
Det ska inte bli ngn kondens mot ångspärren. Då är det ngt som är fel. T ex att ångspärren sitter på den kalla sidan om en isolering, vilket är exakt vad som kan inträffa i hus som inte är permanent uppvärmda. Dvs det är kallare inuti huset än ute. Det är bl a av denna orsak som ångspärr inte med automatik kan rekommenderas på icke permanent uppvärmda hus.
Sett ifrån mögelrisk spelar det ingen roll om det finns isolering eller inte. Det är inte isoleringen (mineralull) i sig som möglar, det är kombinationen av luft (syre), fukt och smuts/damm/organskt mtrl (mat) som ger mögel livsbetingelser. Smutsen fäster på alla ytor, mineralull såväl som byggplast. I praktiskt husbyggeri är det omöjligt att bygga kliniskt rent och dessutom absolut tätt så inget organiskt damm tillförs under årens lopp.
Av ovan beskrivna orsaker är det bättre att ha en ångbroms och inte en ångspärr.
Det är också lämpligt att inte överdriva isoleringen i ej permanent uppvärmda hus. Detta pga att fukt i t ex en vägg har svårare att torka ut ju tjockare väggen/isoleringen är. Generellt kan man anta att fuktigheten i grund, väggar och tak är högre i icke permanent uppvärmda hus jämfört med permanent uppvärmda.
Ångspärren ska principiellt vara innerst, (varma sidan om en isolering), dvs innanför t ex gipsskiva, men pga att det då ofta blir hål i plasten pga spik och skruv från saker på väggen (tavlor, tv, hyllor etc) så sätter man den gärna i installationsskiktet så slipper man det största problemet: att all eldragning perforerar plasten. Grundprincipen är att plasten inte får sitta längre in i väggen är 1/3-del, annars blir det för stor risk för kondens då den kommer för nära den kalla sidan.
Så, om installationsskiktet är 45 mm, så måste väggen utanför vara minst 95 mm tjock/isolerad.
Så, om installationsskiktet är 45 mm, så måste väggen utanför vara minst 95 mm tjock/isolerad.
Hej Old Boy, det blev en ångbroms Isover Vario Xtra som förhoppningsvis släpper genom denna kondens lite då och då.Oldboy skrev:
Ångspärren ska principiellt vara innerst, (varma sidan om en isolering), dvs innanför t ex gipsskiva, men pga att det då ofta blir hål i plasten pga spik och skruv från saker på väggen (tavlor, tv, hyllor etc) så sätter man den gärna i installationsskiktet så slipper man det största problemet: att all eldragning perforerar plasten. Grundprincipen är att plasten inte får sitta längre in i väggen är 1/3-del, annars blir det för stor risk för kondens då den kommer för nära den kalla sidan.
Så, om installationsskiktet är 45 mm, så måste väggen utanför vara minst 95 mm tjock/isolerad.
Hoppas det fungerar så i alla fall, den var då inte billig.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 406 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 406 inlägg
Om man har en sommarstuga som endast värms upp enstaka helger på vintern, ingen ångspärr och målad gips på insidan, kan det inte bli kondens på baksidan av gipsen då när utomhustempen överstiger innetempen eftersom gipsen anses vara ganska ångtät när den är spacklad och målad? Kan det inte vara bra med en gles/luftspalt bakom gipsen då?Oldboy skrev:
På insidan av en isolerad vägg eller tak så tillför en luftspalt inget. Bättre att fylla utrymmet med isolering när utrymmet ändå tagits från det invändiga bostadsutrymmet.
Luftspalt behövs bara på utsidan bakom fasadpanelen, samt under råsponten (el motsv) på vinden om råsponten är belagd med fukt-/ångtätt skikt (takpapp eller plåt).
Det ska inte bli ngn kondens mot ångspärren. Då är det ngt som är fel. T ex att ångspärren sitter på den kalla sidan om en isolering, vilket är exakt vad som kan inträffa i hus som inte är permanent uppvärmda. Dvs det är kallare inuti huset än ute. Det är bl a av denna orsak som ångspärr inte med automatik kan rekommenderas på icke permanent uppvärmda hus.
Sett ifrån mögelrisk spelar det ingen roll om det finns isolering eller inte. Det är inte isoleringen (mineralull) i sig som möglar, det är kombinationen av luft (syre), fukt och smuts/damm/organskt mtrl (mat) som ger mögel livsbetingelser. Smutsen fäster på alla ytor, mineralull såväl som byggplast. I praktiskt husbyggeri är det omöjligt att bygga kliniskt rent och dessutom absolut tätt så inget organiskt damm tillförs under årens lopp.
Av ovan beskrivna orsaker är det bättre att ha en ångbroms och inte en ångspärr.
Det är också lämpligt att inte överdriva isoleringen i ej permanent uppvärmda hus. Detta pga att fukt i t ex en vägg har svårare att torka ut ju tjockare väggen/isoleringen är. Generellt kan man anta att fuktigheten i grund, väggar och tak är högre i icke permanent uppvärmda hus jämfört med permanent uppvärmda.
Vad händer om man värmer upp och flyttar in en familj i den sommarstugan en vecka på vintern när det inte finns någon plast i väggarna, känns som att det kan bli en ganska rejäl fuktbelastning på konstruktionen på ganska kort tid då? Eller är knepet i en sån konstruktion att inte överisolera så att man alltid håller daggpunkten på utsidan?
Nej, aldrig.P Pularjocke skrev:
En luftspalt måste vara ventilerad om den ska minska ev fuktproblem. Något måste/bör driva luften genom spalten också om ngn innestängd fukt ska kunna ventileras bort.
Om varm fuktig uteluft kan ta sig igenom ytterväggen ända in till innerbeklädnaden så har man andra betydligt större problem än risk för mögel inne i väggen.
Ja, det blir det, men om det bara är enstaka kortvariga omgångar så kan materialen ofta hantera det utan problem, särskilt fuktbuffrande material. Det förutsätter naturligtvis att huset är ventilerat så att fukten kan torka ut efter uppfuktningen. Det är när fuktbelastningen är hög under lång tid som materialens fuktbuffrande förmåga inte räcker till.P Pularjocke skrev:
Daggpunkten ligger alltid inne i väggen, oavsett hur mkt eller lite isolering där är. Enda gången daggpunkten inte ligger i väggen är om temperatur- och fuktdifferens mellan in- och utsida är så små att daggpunkten inte passeras.P Pularjocke skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden