Hej,

Jag är i startgroparna till att isolera mitt nya garage+förråd (som levererades oisolerat). Det jag inte blir klok på är vilken typ av spärr jag ska ha på insidan av isoleringen. För mig gäller att garaget ska vara ouppvärmt under den del av året som det är frostfritt, för att sedan värmas upp med exempelvis en luftvärmepump. Jag är inte ute efter att ha 21 grader under årets kalla månader, utan optimalt mellan 5 och 10.
Ska jag använda plast eller vindpapp på insidan av isoleringen i tak och väggar?

Ingen plast, djävulens påfund ;) Byggnaden ska andas, speciellt viktigt om den delvis står ouppvärmd.

När man läser olika guider etc på nätet där byggnadens temperatur inte ska gå under 10-15 grader så verkar plast på insidan av isoleringen vara en självklarthet. Varför? (Eller snarare, varför ska man ha plast överhuvudtaget).

Plast eller ej har väl att göra med vilken typ av isolering man ska använda sig av.

• Gilla
Mickeviking
  • Laddar…
Mikael_L
Plast ska det vara om det är relativt stor produktion av fukt (vattenånga) inne i byggnaden som sen vill gå ut genom väggarna med risk att det kondenserar där.

Så behovet är inte statiskt och beror på något enkelt villkor, utan det är några olika faktorer som tillsammans avgör.

* Produktion av fukt, det är t.ex. den dryga litern vatten som varje boende andas ut varje dygn, det är vatten ifrån dusch, tvätt på tork, pastakok osv.
I en vanlig bostad "produceras" det ca 5-10 liter vattenånga varje dygn som måste ta vägen någonstans.
Det är olyckligt om detta går ut i ytterväggarna och fälls ut till rent vatten i den vinterkalla väggen.
* Ventilation
* temperatur
I ett garage blir det kanske nästan ingen vattenånga alls, i alla fall om man inte brukar tvätta bilen där, eller köra in regnblöta eller snöiga bilar.

Blir det ingen vattenånga i byggnaden så ger inte heller plast något mervärde. Plasten behöver inte heller orsaka något problem för den delen. Det är inget fel på plast i väggar, det är bara tillsammans med andra felaktigheter det kan bli tokigt med plast.

Fukten ska egentligen vädras ut.
Har du lite ventilation som ger undertryck i garaget och får bort ev fukt/vattenånga relativt snabbt och sen inte öht "producerar" så mycket vattenånga där kan du lika gärna sätta vindduk eller någon annan vindtätning och skydd mot att luftströmmar snabbt för ut vattenånga i väggar/tak.
Du kan också skippa helt att sätta något på insidan, vare sig plast eller någon slags väv/papp/duk.
Särskilt om du t.ex. gipsar ordentligt och tätt på insidan. Detta skyddar på samma vis.

Det finns en situation där det är bättre att inte ha plast på insidan av väggarna, det är i en ouppvärmd byggnad när vädret slår om från kallt till varmt, då kan det bli omvänd fuktvandring som driver in fukt från utomhusluften in i väggarna. Denna fukt försvinner snabbare om det inte är plast.

Långt inlägg.
Men jag sammanfattar det med att då du inte tänker ha speciellt mycket uppvärmt så tycker jag att du gott kan skippa plasten, men gärna vindpapp/väv eller likn.
Tror du däremot att du kommer använda byggnaden så det blir ganska mycket fukt, och ganska ofta uppvärmt så tycker jag nog att du ska göra som med bostadshus, dvs plast.

Och ventilationen är minst lika viktig som ev plast eller annat skikt.

• Gilla
snowsoul
  • Laddar…
Mikael_L
Jonatan79 skrev:
Ingen plast, djävulens påfund ;) Byggnaden ska andas,
Har den lungor? :D

Alltså, vad menar du med andas egentligen.
Att det är springor och glipor, alltså dragigt?

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Plasten är en fuktspärr och hindrar luftens luftfuktighet (vattenånga) att vandra ut i väggar och tak för att där i de yttre kalla delarna kondensera. => Mögel & röta. (Ex: den kalla goa pilsnern till grillen på sommaren och den imma/kondens som blir på utsidan av flaska/burk/glas.)

Ju varmare luften är desto mer fukt (%) kan den innehålla.

Garage kan bli tämligen fuktiga på vintern när kalla och snöslaskiga bilar körs in och tinar, men med bra ventilation bör det inte vara ett allt för stort problem.

Edit: tvåa på bollen.

Tack för svaren, speciellt från Mikael_L, som bekräftat det jag trott jag vetat innan. Baserat på detta, andra trådar jag läst samt diskussioner med vänner och bekanta kommer jag att skippa plasten. Främsta anledningarna är
1. Eftersom ingen värmekälla kommer finnas under varma delen av året kan plasten bli blöt på isoleringssidan pga kondensation (varme ute, kallt inne), vilket naturligtvis är förödande.
2. Mycket liten tillförsel av fukt. Egentligen bara blöta bilar, vilket jag anser är så få gånger per år att det hinner torka ut/ventileras ut
3. Plast kräver mkt bra genomförande. Missad tejpskarv eller punktering med en skruv kan få fukt att ta sig igenom plasten. Fukt som sedan inte tar sig ur, dvs förödande
4. Som någon här nämnt, bra väggar (OSB+gips) som sedan spacklas och målas kommer i sig att ge ett bra skydd från den lilla mängd fukt som kommer inifrån
5. Enda nackdelen är förrådsdelen som kommer värmas under del av året för att undvika minusgrader. Har dock svårt att se att frånvaron av plast skulle ställa till det i detta fall.
6. Slutligen: Det är bara ett garage/förråd

En återstående fråga här hur att göra mellan isolering och skivorna i väggarna? Jag tror jag kommer göra precis som i taket, alltså glesa med 28x70. Enklare för elektrikern och framför allt ytterligare en ventilerande luftspalt.

Men om någon tycker jag har helt fel tar jag gärna emot synpunkter ☺

Redigerat:
Mikael_L
Tonka skrev:
5. Enda nackdelen är förrådsdelen som kommer värmas under del av året för att undvika minusgrader. Har dock svårt att se att frånvaron av plast skulle ställa till det i detta fall.
Och där lär det ju typ aldrig finnas någon mängd vattenånga i luften att bry sig om, så det utrymmet kommer knappast släppa ifrån sig några farliga mängder vatten till väggarna.

Du kan överväga att sätta en fuktstyrd PAX-fläkt i garaget, som ser till att snabbare ventilera ut ev fukt från en blöt bil, dvs lite forcerad ventilation just vid behov.

Hann inte uppdatera mitt svar förrän du svarade ☺. Det där med PAX-fläkt ska jag verkligen ta mig en funderare på. Återigen tack för infon

Mikael_L
Tonka skrev:
En återstående fråga här hur att göra mellan isolering och skivorna i väggarna? Jag tror jag kommer göra precis som i taket, alltså glesa med 28x70. Enklare för elektrikern och framför allt ytterligare en ventilerande luftspalt.
Varför inte 45x45 korsreglat då i väggarna. Och isolerat med 45mm då.

Vad ska du ha för dim på väggreglarna? Och OSB eller likn bakom gips?

Kommer inte ihåg exakt men tror det blir (utifrån sett): Panel*, luftspalt*, Vindskydd*, 120 mm isolering i "facken", vågrät glespanel (CC 60) , OSB, gips. * = finns redan. Vill inte byta glesen mot 45x45 eftersom detta defacto kommer minska disponibelt utrymme med 1 kvadratmeter.

• Gilla
supermario
  • Laddar…
Mikael_L
Men om du väljer 95mm reglar och sen 45x45 isf 28mm gles, så blir det inte mindre yta invändigt.

Helt rätt. Problemet är att garaget redan står där med reglarna på plats. Så svårt att ändra på det. Finns det någon praktisk fördel att välja 45x45 framför gles?

Jag är i samma veva som TS med att isolera förråd, så jag slänger in en fråga ang plasten.

Säg att man står o snickrar i det isolerade förrådet när det är -15 ute, då kommer säkert inne tempen upp mot ca +15 grader.
Det finns ingen risk för kondens då?
Jag kommer bara köra 12mm spånskivor på insidan (varma delen).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.