Hej

Bor i södra Skåne, mellan Malmö och Trelleborg och har varit tvungen at såga 4 almar på tomten pga. almsjukan. Nu har vi inga träd kvar, forutom et litet äpple träd.

Vi funderar at återplantera med 1-2 träd så vi kan få lite skugga på tomten. Våra prioriteter är följande:
1. Sjukdoms resistent.
2. Bra krona så vi får lite skugga på heta sommar dager.
3. Får gärna växa lite snabbt så vi kan njuta av träden innan vi flytter till hemmet.
4. Får gärna vara lite udda, valnöt?
5. Begränsad med frön, almen var hemsk på det punkt.
6. Inte björk! (allergisk)

Er tacksam för alla förslag, till hvad som kan passa.

mvh Peter

Jag köpte ett rejält kraftig rödkastanj på Skåneplantor i Staffanstorp. Detta ingår i deras standardsortiment och var därför billigt ... har för mig strax under 900 kr. Mycket prisvärt. Ett vackert träd som växer relativt snabbt. (Blev trädgårdstack till de som hjälpte mig flytta ett par hundra växter när jag sålde huset :))

Valnöt är också ett fint alternativ. Juglans ailanthifolia (sieboldiana) växer snabbt och blir stort - men har du haft almar bör ju platsen finnas. Exotiskt! Sök på nätet! Jag har inte sett det i verkligheten men med de 90 cm stora bladen verkar det jätteintressant! Annars kan jag rekommendera Juglans nigra, svart valnöt.

Du kan ev komplettera med en klotrobinia, Robinia pseudoacacia ’Umbraculifera’, som växer mycket mycket snabbt. Den är visserligen känslig för riktiga stormvindar men om man stagar upp den ordentligt med flera rejäla störar och låter störarna stå kvar 4-5 år (rotsystemet fäster ganska långsamt) så bör det gå bra. Kronan kan man hålla in om man har lust - den går att beskära men jag gjorde inte detta i min villatomt i Malmö och den blev ofantligt stor - och praktfull. Just denna sort är trevlig eftersom den har väldigt få taggar. Det är en fördel om man har gräsmatta under eftersom den skräpar periodvis och då tar gräsklipparen hand om detta.

Låna på biblioteket: Trädgårdens träd av Roy Lancaster (finns annars bara antikvariskt) - väldigt trevlig bok.

Tack for input, yonna.

Boken hitta jag inte på något Bibliotek i Vellinge eller i Malmö, men et antikvariat i Stockholm hade den till 90 spänn, så i morgon är den nog på väg. Robinia pseudoacacia ’Umbraculifera’ med sin tjocka täta krona och klen stam, har du nog rätt i är känslig för stormvindar. Trädgården ligger mot åkermark i väst, så stormvindar till orkan, blir det varje år.

Juglans ailanthifolia värker att vara et roligt träd. Stort men också gläst mellan blad och grenar, hvilket jag tycker verkar trevligt. Så kommer det lite ljus til gräset också. Finns Juglans ailanthifolia på nogen plant skola, tro? (har för mig at Skåneplantor har Juglans Regia)

http://en.wikipedia.org/wiki/Juglans_nigra

Om du ska ha ett lite ovanligare träd så får man beställa det. När jag bodde i Malmö beställde jag mina träd hos Löddeköpinge plantskola. De är visserligen oförskämt dyra men man får vad man vill ha och jag är inte priskänslig när det gäller just enstaka träd. Varför jag nämnde Skåneplantor var för att trädet jag köpte skulle fraktas bara några km från butiken, trädkronan fick inte plats i min bil så jag fick köra väldigt försiktigt med öppen baklucka. Annars betraktar jag nog Skåneplantor som en EPA-butik ... :rolleyes:

Jag bor själv kustnära och satte en klotrobinia förra våren ... kommer att sätta två till nu i vår ... skall hålla nere dem på max tre meter ... lövverket är så otroligt grannt. Jag skrev just att det kan vara ett vackert komplement till ett riktigt stort maffigt träd för dig!

Så snabb du var med bokinköpet! Gratulerar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.