Jag sågade ner ett körsbärsträd sommaren 2024 då det var för högt och skuggade tomten. Det är ungefär två meter stam kvar, 20 cm i diameter, och jag vill ha stammen vara kvar som stomme för en klätterväxt (eller som totempåle). Nu vill jag plantera en sultronschersmin bredvid stammen. Fungerar detta, eller måste jag gräva upp stubben först? Kan jag ringbarka stammen och låta den stå kvar? Finns det risker med att inte gräva upp stubben, typ svamp eller sjukdomar?

BirgitS
Det måste ju gå att gräva en tillräckligt stor grop för att den nya buskens rötter ska få plats och det måste finnas plats för rötterna att växa till.

För miljön är det värdefullt med en stubbe där många mikroorganismer, insekter etc. trivs. Insekterna kan ju sen bli mat för fåglar och fåglar brukar de flesta tycka är trevligt.

• Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
Om du kan gräva en ordentlig grop åt busken så ska väl den klara sig även om det finns rötter kvar

Att låta stammen stå med befintliga rötter är kanske inte den mest långlivade lösningen för ett klätterstöd. Är den död kommer den ju börja förmultna och slutligen ramla. Den omgivande marken kommer antagligen sjunka i takt med att rötterna förmultnar.

• Gilla
Malin165
  • Laddar…
En smultronshersmin blir inte så hög och behöver väl inte så mycket stöd? Har TS en 2 m hög stam så skulle jag välja en kraftigare klätterväxt.

Om det nedhuggna körsbärsträdet inte givit några nya rotskott är det ju ingen fara. Ringbarkning nu eller inte - den kommer stå där i många år om inte hela roten grävs upp.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
En smultronshersmin blir inte så hög och behöver väl inte så mycket stöd? Har TS en 2 m hög stam så skulle jag välja en kraftigare klätterväxt.

Om det nedhuggna körsbärsträdet inte givit några nya rotskott är det ju ingen fara. Ringbarkning nu eller inte - den kommer stå där i många år om inte hela roten grävs upp.
Nä smultronshersminen behöver knappast ett stöd men jag tolkade det som att det skulle planteras en klätterväxt också. Men absolut, stubben lär ju stå i flera år.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
yonna yonna skrev:

Smultronschersminen ska stå för sig en bit från stubben. Som klätterväxt tänker jag mig klematis eller liknande.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Klematis är väldigt fina och jag har haft några själv men de kräver djup och näringsrik jord för att växa bra, vilket verkar vara svårt att uppnå invid ett nertaget träd. Jag har förstått det som att kaprifol är mindre känsligt på det sättet.

• Gilla
Malin165
  • Laddar…
Satsuki
När vi flyttade in hade vi en högstubbe av ett gammalt plommonträd precis nedanför en slänt. Jag satte en kaprifol i gräsmattan bredvid stubben och den växte utan problem och blev så stor att den till sluta bröt stammen
(Den var i ärlighetens namn ganska murkem innan) och sedan fortsatte den växa på marken uppför slänten. Så kaprifol är ett bra val om man vill ha något anspråkslöst och växer bra.
Klematis är enligt min erfarenhet mycket känsligare, bortsett från den förvildade sorten som är invasiv här nere (kommer inte ihåg vad den heter, någon annan kanske vet?)

Redigerat:
  • Gilla
Malin165 och 2 till
  • Laddar…
Kaprifol är härdig och lättskött. Sätter man ett par plantor med den höga stubben som stöd och virar plantorna runt varandra kan man på detta sätt göra stabilt "kaprifolträd" och så småningom ta bort stubben.

• Gilla
Malin165 och 2 till
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Klematis är enligt min erfarenhet mycket känsligare, bortsett från den förvildade sorten som är invasiv här nere (kommer inte ihåg vad den heter, någon annan kanske vet?)
Ja, det är Clematis vitalba som kan sprida sig i vår natur. Ju varmare klimat vi får desto aggressivare blir antagligen dess framfart.

I Nya Zealand är Clematis vitalba en av de värsta och skadligaste ogräsen och bekämpas med alla medel. Den kallas för Old man´s beard och dödar skogsbestånd där den far fram. Den klättrar i träd och täcker snabbt hela trädet vilket dör i brist på ljus antar jag.

https://emswcd.org/on-your-land/wee...avelers-joy/old-mans-beard-clematis-vitalba2/

Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
Malin165 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.