14 034 läst ·
6 svar
14k läst
6 svar
Plantera bokhäck på hösten
Har pratat med olika plantskolor några rekommenderade barrotsplantor, andra rekommenderar aldrig att man sätter stora barrotsplantor och små barrotsplantor ska sättas tidigast i november och helst på våren. Självklart skulle krukodlade bara kanon men till 100 meter häck blir det dyrt.
Vad säger Ni? Kan man plantera en bokhäck på hösten nere i skåne?
mvh plexi
Vad säger Ni? Kan man plantera en bokhäck på hösten nere i skåne?
mvh plexi
Visst kan du sätta bokhäcken nu! Helt OK med barrotsplantor. Köp gärna mindre ex; du kanske inte vinner mer än en halv säsong på att köpa större plantor. Bok växer snabbt! Mät ordentligt och staga upp varje planta med en bambukäpp; bind upp den med bastband. Om du planterar redan nu bör du gå över bastbanden även i november; därefter kollar du banden regelbundet med ett par månaders mellanrum under växtsäsongen eftersom bandet inte bör strangulera stammen.
Använd helst rejäla bambukäppar som redan nu når den höjd du slutligen vill ha.
Undvik gödsling vid denna årstid; gödsla först när du ser att plantorna tänts till våren.
Använd helst rejäla bambukäppar som redan nu når den höjd du slutligen vill ha.
Undvik gödsling vid denna årstid; gödsla först när du ser att plantorna tänts till våren.
Vanlig eltejp av plast är enklare än bast. Den går fortare att sätta dit och man behöver inte efterjustera eftersom den töjer sig. Ingen strypning alltså. Dessutom är den inte så långlivad utomhus utan lossnar efter kanske ett par-tre år av sig själv. Det är bara att samla in resterna. Det sparar mycket tid! Själv har jag bundit upp 70 meter avenbok på det sättet.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Tack gör svaren!
Jag har satt upp ett 1 meter tråd/nätstängsel som jag tänkte skydda häcken från intilliggande trottoar och cykelstig. Kan man fästa plantorna i nätet eller ska man ha pinnar ändå?
mvh plexi
Jag har satt upp ett 1 meter tråd/nätstängsel som jag tänkte skydda häcken från intilliggande trottoar och cykelstig. Kan man fästa plantorna i nätet eller ska man ha pinnar ändå?
mvh plexi
Barrotsplantor bör man plantera när trädet gått i vila, boken går i vila mycket senare än de flesta andra träd, det är därför du fått rekomendationen att vänta till november eller till i vår. Utbudet av plantor är nog mycket större på våren (gäller bok och avenbok), de brukar också säljas ut i maj.
Precis som Kurt sa har "min" plantskola sagt till mig. många tar in avenbok på hösten, men den plantskola jag pratat med som känns mer seriös, väntar med att ta in till våren. Eftersom avenbok går i vila så sent menade han att de har svårt att etablera sig innan det blir för kallt, och att många plantor dör på det sättet. "varken Ni eller vi tycker att det är roligt" sa han.
Jag ville plantera i år, men trodde ju att jag var tvungen att vänta, men Ni säger alltså att det går?
Kan det gälla zon 3 också (uppsala) eller gäller det bara Skåne?
/aja
Jag ville plantera i år, men trodde ju att jag var tvungen att vänta, men Ni säger alltså att det går?
Kan det gälla zon 3 också (uppsala) eller gäller det bara Skåne?
/aja
Planterade 110 bokplanter igår! Grävde djupa diken och la ner ett halvt lastbilsflak med matjord från ett växthus som odlat gurkor. Hoppas dom klarar sej
Annars får vi kanske en gurkhäck!
plexi
plexi
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur plantera om avenbokhäck och återanvända samma plantor
Häckar, Buskar & Träd -
Plantera bokhäck på stödmur
Häckar, Buskar & Träd -
Plantera Frilandsodlad Bokhäck - På Våren eller Hösten??
Häckar, Buskar & Träd -
Plantera bokhäck från stickling
Häckar, Buskar & Träd -
Plantera vinranka på hösten.
Häckar, Buskar & Träd