Innan vi tar nästa steg i vår husrenovering behöver vi ta beslut om hur vi ska göra med planlösningen uppe. Från början var det ett stort allrum plus ett sovrum och ett badrum. Vi har dock behov av fler sovrum så därför har vi delat av det stora allrummet i två. Nästa steg är att att lösa så att man kommer in i badrummet utan att gå igenom ett av sovrummen. De platsbyggda 60-tals garderoberna har också gjort sitt och då de finns mycket förvaring i huset så önskar vi snarare än hall än garderober. Möjlighet att sätta in takfönster finns.
Vi har planer på att byta ut det stora fönster på gaveln, det är förvisso ett 3-glas fönster men vi tror att ett mindre fönster kommer göra det lättare med planlösning, plus att det drar rätt friskt om fönstret. Ett lite större badrum gör ingenting!
Vi kommer ta in hantverkare som ordnar förändringen av planlösningen (samtidigt som vi renoverar badrummet), men ska i sommar göra panelbyte och då vill vi passa på att byta fönster innan det för att slippa dubbeljobb.
Laddar upp lite bilder och är spända på att höra era tankar!
Vi har planer på att byta ut det stora fönster på gaveln, det är förvisso ett 3-glas fönster men vi tror att ett mindre fönster kommer göra det lättare med planlösning, plus att det drar rätt friskt om fönstret. Ett lite större badrum gör ingenting!
Vi kommer ta in hantverkare som ordnar förändringen av planlösningen (samtidigt som vi renoverar badrummet), men ska i sommar göra panelbyte och då vill vi passa på att byta fönster innan det för att slippa dubbeljobb.
Laddar upp lite bilder och är spända på att höra era tankar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Välkommen till forumet!
Jag har lite svårt att förstå vad du frågar efter egentligen men om du vill ha förslag på ändringar för att göra det bättre så är mitt förslag:
Om "ny trappa" innebär att den utritade trappan tas bort så kan förstås badrummet utökas åt det hållet. Dörren kan flyttas efter.
Eftersom det stora sovrummet inte ser särskilt stort ut så tycker jag att man ska försöka undvika att göra det mindre. Det ser också ut att vara bra att utöka det mindre sovrummet.
Fasadändringar kräver ofta bygglov.
Jag har lite svårt att förstå vad du frågar efter egentligen men om du vill ha förslag på ändringar för att göra det bättre så är mitt förslag:
Logga in
Skapa konto
Om "ny trappa" innebär att den utritade trappan tas bort så kan förstås badrummet utökas åt det hållet. Dörren kan flyttas efter.
Eftersom det stora sovrummet inte ser särskilt stort ut så tycker jag att man ska försöka undvika att göra det mindre. Det ser också ut att vara bra att utöka det mindre sovrummet.
Jag tycker inte att fönstret ser stort ut. Löser man inte det genom att dreva runt fönsterkarmen och täta fönstret?A alle98 skrev:
Fasadändringar kräver ofta bygglov.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
tips element till 60-tals hus
Byggnadsvård -
Asbest i plastmatta 60-tals hus
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Vad är det här för furulist som sitter i ett 60-talshus?
Byggmaterial & Byggteknik -
Planlösning vinkelhus
Planlösningar -
Försändra planlösning på 60-tals hus. Önskar åsikter.
Planlösningar