Hejsan!

Badrummet ska rivas och i samband med det tänkte vi ändra på layouten så den bättre passar våra önskemål och behov.

Önskemål är att på denna yta få in dusch, toa, handfat samt ett badkar. Går det? Hur ska vi tänka?

Tack snälla på förhand!

// Björn

Ritning av badrum med måttangivelser, planerad för renovering och omstrukturering för dusch, toalett, handfat och badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan ni tänka er kombinerat dusch/badkar? Det finns såna med dörr för lätt ingång.
Kan ni tänka er att ha dusch framför fönstret?

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Bra fråga!
Ska kolla hur dessa ser ut. Tillgängligheten är viktig.
Dusch vid fönstret känns dock obra.

BirgitS
Hur tycker du att det blir med dusch i övre vänstra hörnet, handfat i nedre vänstra hörnet och toalett emellan samt badkar längs högra sidan?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Tack för förslag Birgit!
Tänker du något i den här stilen?

Ritning av enkel planlösning med rum och möblering förslag.
Skapa konto

BirgitS
Det stämmer bra det :)
80 cm bredd för toaletten så är inte duschdörren i vägen även om den är stängd när man ska sitta och det uppfyller också tillgänglighetskravet på att det ska gå att stå bredvid toaletten för en hjälpare (som kan stå i duschen).

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Ett annat alternativ är att sätta dusch/bad vägg i vägg med varandra på vänstersidan och sedan ha wc/handfat på högersidan

Modernt badrum med inbyggt badkar på vänster och dusch i höger hörn, kommod längs höger vägg.
Skapa konto

Vet dock inte vad ni tänkt er för badkar :)

Väljer man rätt badkar alt bygger in det så kan man få det att liva med duschen vilket hade varit snyggt! Hade man då haft det inbyggt hade man fått gott om plats för duschtillbehör, leksaker eller vad man nu har :) man hade även kunnat bygga en duschnisch, praktiskt ur vattensynpunkt då det bara finns ett ställe för det att kunna läcka ut.. (y)

En annan idé är att ha badkaret mot fönsterväggen, sen duschen nere i vänstra hörnet. Kommod längs med hela högersidan och wc mellan dusch/bad.

Redigerat:
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Grymt med alla förslag!

Jarlsgårds två varianter nedan. Det jag gillar med denna layout är att badrummet nog blir lite mer "välkomnande" då det blir lite luftigare precis vid dörren. Hur stor yta behöver man ha för duschen utan att den känns för trång?

Ritning av ett badrumsförslag med öppen layout, inklusive badkar, dusch, handfat och toalett.
Skapa konto

Skiss av ett badrumsplan med badkar, dusch, toalett och handfat markerade, samt dörren till vänster.
Skapa konto

Det beror lite på vad man väljer för dusch, jag hade ju kört på ett duschhörn med en fast vägg och dörren behöver ju ungefär duschens bredd som avstånd iaf.

Så på övre bilden där fönster väggen mäter 232cm så hade det funkat fint med 80-85cm bred dusch. En toastol med 6cm från vägg till yttermått avlopp mäter ca 70cm från vägg vilket då lämnar 162cm kvar. :)

Vill man ha bredare dusch så kan man alltid byta plats på kommod och handfat, då finns det tillräckligt med utrymme.

På nedre bilden kommer det gå fritt hur stor dusch du än väljer :) men även där hade jag haft en fast vägg!

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Såhär kan man också ha det:). Det första jag hade gjort hade varit att prova ut ett badkar och valt det, om ni nu måste ha det. Sedan hade måtten på det fått avgöra lite vilken lösning som blir den bästa. Sen är det väl bra att ha i bakhuvudet när man väljer badkar att inte ta det största:). Skissen ser inte så snygg ut men den gick snabbt att göra:)

• Schematisk ritning av ett badrum med markerade platser för badkar, dusch, toalett och handfat samt måttangivelser.
    Skapa konto
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
BirgitS
Björn Melander Björn Melander skrev:
Hur stor yta behöver man ha för duschen utan att den känns för trång?
Vill man ha en kvadratisk dusch bör den helst inte vara mindre än 90 x 90 cm då går det lätt att böja sig ner till golvet när man tappat något och att lyfta upp en ben så man kan tvåla in foten. Man kan också ha avlånga duschar och då räcker det att den smala sidan är 70 cm medan den långa är minst 100 cm, det är som att duscha i ett standardbadkar.

Personligen undviker jag att ha duschen nära gångstråket mellan dörren och toaletten resp. handfatet och det är för att det ofta blir lite blött utanför duschdörren vilket inte är så trevligt för nästa person i strumplästen som är på väg till toaletten. När det gäller att ha en fast duschvägg i stället för en rörlig duschdörr tycker jag att det är viktigt att då kunna komma åt utsidan av duschväggen för rengöring, dvs det ska vara en bit till fasta föremål.

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Här kommer ett till förslag! Tycker @BirgitS "bra-att-tänka-på" var bra och med det i bakhuvudet så tänker jag såhär nu istället.

Dusch längst upp i vänstra hörnet, förslagsvis en 90x90. Längs med den högra väggen har man badkaret närmst fönstret och sedan toaletten bredvid (vid dörren). Vanligtvis brukar man ha mer i bredd vid en wc men samtidigt är det bara en liten "låda" där så sätter man den någorlunda nära denna låda så får man ändå gott om svängrum. Sen hade jag satt kommod längs med den vänstra väggen.

Sist men inte minst så måste jag fråga om dörrens placering är hugget i sten?

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Jag tror att det är för trångt att ha toa nedanför badkaret, däremot får nog ett handfat plats om man inte vill packa in grejerna på vänstersidan.

• Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller badkarets placering, nere till vänster eller uppe till höger, får man kanske tänka lite på fönstret. Är det en fin utsikt som man vill se på medan man ligger i badet eller är det insyn så att man inte vill ha just badkaret där av det skälet?

BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att det är för trångt att ha toa nedanför badkaret, däremot får nog ett handfat plats om man inte vill packa in grejerna på vänstersidan.
Och ett handfat skjuter ut mindre än en toalett vilket kan vara bra mitt framför dörröppningen (om nu inte dörren kan flyttas i sidled som Jarlsgård är inne på).

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.