Lådor är helt klart att föredra framför skåp! Håller med om att det är för tätt mellan de olika "stationerna". I stort sätt alla aktiviteter kräver bänkyta- försök få nån meter vid varje. Är det fler som ska härja i köket samtidigt? Tänk zoner. Kan någon skölja grönsaker samtidigt som någon använder spisen? Och det där med tömning av diskmaskin är tänkvärt.
Kyl och ugn behöver (i min mening) avställningsyta i direkt anslutning.
Förr sa man att kyl o ugn inte skulle stå bredvid varandra, jag vet inte om det är så längre. Tekniken går ju framåt
.
Jag tog bort ugn i högskåp i mitt kök och satte häll med ugn under. Vill ha allt varmt på ett ställe- smaksak.
Vitrinskåp är trevligt, speciellt om det är ett litet kök. Men som nämnts innan- kommer det gå att faktiskt använda? Ser det fortfarande bra ut när det är packat med grejer? Jag har också en lös tanke om att "rummet tippar" lite när det är vitrin på ena sidan och solidt på andra. Testat överskåp med mindre djup? Behövs alla överskåp? Kommer de användas? Jag är tex ganska kort så jag visste att överskåp bara skulle samla damm i mitt kök...
Att inreda kök är svårt, speciellt om det är smalt. Men låt planeringen ta tid! Köket används ofta och det ska inte irritera! Kök är också dyrt, men att lägga pengar o ändå inte bli nöjd/få ngt som inte funkar är väl trist. Långt inlägg utan direkta förslag kanske... Lycka till iaf!
Kyl och ugn behöver (i min mening) avställningsyta i direkt anslutning.
Förr sa man att kyl o ugn inte skulle stå bredvid varandra, jag vet inte om det är så längre. Tekniken går ju framåt
Jag tog bort ugn i högskåp i mitt kök och satte häll med ugn under. Vill ha allt varmt på ett ställe- smaksak.
Vitrinskåp är trevligt, speciellt om det är ett litet kök. Men som nämnts innan- kommer det gå att faktiskt använda? Ser det fortfarande bra ut när det är packat med grejer? Jag har också en lös tanke om att "rummet tippar" lite när det är vitrin på ena sidan och solidt på andra. Testat överskåp med mindre djup? Behövs alla överskåp? Kommer de användas? Jag är tex ganska kort så jag visste att överskåp bara skulle samla damm i mitt kök...
Att inreda kök är svårt, speciellt om det är smalt. Men låt planeringen ta tid! Köket används ofta och det ska inte irritera! Kök är också dyrt, men att lägga pengar o ändå inte bli nöjd/få ngt som inte funkar är väl trist. Långt inlägg utan direkta förslag kanske... Lycka till iaf!
Håller med, vi har diskmaskinen längst till vänster på 4,20 meter bänk. Skåp och lådor nära dit ”bulken” ska, dvs glas, tallrikar och bestick. En kan fixa vid diskbänk med disk och diskmaskin medan den andra lagar mat och har gott om yta till vänster och höger om hållen (men står normalt till vänster).Violina skrev:
Tänk till och sätt gärna överskåp extra högt 50-55 cm. Mycket bättre. Har nu 50 cm och en jäkla krönlist som jag stör mig till döds på. Bara jag får tid byter jag den mot en skiva/baldakin undertill för att spara 35 mm och modernare utseende.
Vi satte våra överskåp 56cm ovan köksbänk. Hade de först på 50cm som rekommenderades av snickare, men kvällen innan vi skulle få väggen kaklad så stod vi och tittade på det och kom fram till att nä, åt h-e med rekommendationer, detta kändes för lite. Höjde de en bit och är supernöjda med resultatet (även om jag fick jobba en sen kväll där...).nikasp skrev:
Håller med, vi har diskmaskinen längst till vänster på 4,20 meter bänk. Skåp och lådor nära dit ”bulken” ska, dvs glas, tallrikar och bestick. En kan fixa vid diskbänk med disk och diskmaskin medan den andra lagar mat och har gott om yta till vänster och höger om hållen (men står normalt till vänster).
Tänk till och sätt gärna överskåp extra högt 50-55 cm. Mycket bättre. Har nu 50 cm och en jäkla krönlist som jag stör mig till döds på. Bara jag får tid byter jag den mot en skiva/baldakin undertill för att spara 35 mm och modernare utseende.
Angående diskmaskin så är det skönt att ha den lite separerad. Vi har från vänster->höger liten hylla (kokböcker), 40cm skåp med lådor, 90cm spis, 80cm skåp med lådor, 60cm skåp med diskhon/sopskåp, diskmaskin, sen en liten täckskiva så den inte står för nära väggen. Har bara överskåp ovanför diskhon. Gör att man kan hålla på med disk+maskin utan att vara i vägen för matlagandet.
Låter vettigt. Tack för tipsen. Nu är jag själv i hushållet och har inga problem med höga överskåp. Diskmaskinen står på sin nuvarande plats under fönstret med en lång avloppsslang som går ihop med avloppsröret under diskhon. Endera får den stå kvar där i nya köket eller dra om avloppsröret till vänstra sidan och det låter ganska kostsamt.
Har du möjlighet att visa köket från ovan med dimensionerna på rummet?I idk56 skrev:Låter vettigt. Tack för tipsen. Nu är jag själv i hushållet och har inga problem med höga överskåp. Diskmaskinen står på sin nuvarande plats under fönstret med en lång avloppsslang som går ihop med avloppsröret under diskhon. Endera får den stå kvar där i nya köket eller dra om avloppsröret till vänstra sidan och det låter ganska kostsamt.
Klicka här för att svara