Skissar lite på ett nytt badrum till ett fritidshus och funderar lite på hur man enklast kan lösa avloppsdragningen till egen 3-kammarsbrunn.

Huset står på plintar med en helt öppen grund. I badrummet ska det finnas wc-stol, handfat och golvbrunn.

Är det bättre att i dra avloppet i golvbjälklaget och ha en gemensam genomföring eller är det smartare att ha flera genomföringar (rakt ner under toalett, tvättställ respektive golvbrunn) och sedan koppla samman dessa under huset.

Att slippa dra rören i golvbjälklaget känns enklare och ger större möjlighet till åtkomst till rören senare men frågan är om isoleringen försämras för mycket p.g.a. alla genomföringar...

Ja, det verkar ju enklare att dra rören rätt ned.
Du slipper såga upp i golvreglar och slipper massa 90-gradersvinklar i bjälklaget för att få ihop det.

Men du får fler rör att värmeisolera under huset för att göra installationen vintersäkrad.
Jag skulle nog följt din tankegång i alla fall. Känns enklare att koppla ihop rören nere i marken.

Kanske här finns någon VVS-expert som har bättre argument.

Välkommen till byggahus förresten MajorGroove!

//KoW

Krävs det isolering på avloppsrören? De som grävde brunnen sa att det var onödigt eftersom rören är tomma när man inte använder avloppet. Men det är klart det borde ju kunna bildas is i rören om det är riktigt kallt ute. Eller påverkar det även isoleringen av huset?

Det lutar åt att ha flera genomföringar, det är just allt sågande i bjälkar jag vill undvika.

KnockOnWood, tack för välkomnandet! Första inlägget, men jag har spanat här i forumet många gånger tidigare!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.