Byggahus.se
Att fixa en bild där man kan läsa texten :p
ny version flyttade pannan för att slippa kröka avgasröret =P

och LITE större text. =)
 
  • pannrum2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det risk att rördragningen mellan pannan och tanken blir ivägen när du skall jobba med skruven?
 
Hur tas askan ut?
 
Finns det risk att rördragningen mellan pannan och tanken blir ivägen när du skall jobba med skruven?
JA.

Hur tas askan ut?
i en låda på framkant av pannan. ska ha en med automatisk uraskning

sotning av skorsten undrar hur mycket sotarn ska ha som ska in därbak ??

tur det är billigt att bygga om på "ritningen" =)

ska jag göra ett större rum kanske inte ha dom väggarna som avgränsar pannrummet innåt. då får jag ett pannrum på 6x9 m. lite väl stort men då blir alla nöjda. rörisen mekanikern sotarn.
 
hur högt måste det vara i tak för att få ut turbulatorerna?
 
känns lite onödigt att vispa runt flisen i 7 månader innan det sista har skruvats ut. det måste ju bli som i en chipspåse allt större överst, skiktning typ. sen hur mycket energi krävs för omrörare på 4 meter och 2,5 m flis på det i 7 månader? kanske inte r så smart med storförråd iallfall. hmm,.
 
_ap_
dcdc skrev:
hur högt måste det vara i tak för att få ut turbulatorerna?

Dom flesta "småa" pannor klarar sig med 2400mm, ner mot 2100 går också bra.
 
_ap_
dcdc skrev:
känns lite onödigt att vispa runt flisen i 7 månader innan det sista har skruvats ut. det måste ju bli som i en chipspåse allt större överst, skiktning typ. sen hur mycket energi krävs för omrörare på 4 meter och 2,5 m flis på det i 7 månader? kanske inte r så smart med storförråd iallfall. hmm,.
El kostnaden för att driva ett fullt förråd är garanterat billigare än dieseln man förbrukar för att fylla det 1 gång i veckan.

Så länge förrådet är fullt och flisen sjunker ner är fjädrarna "infällda", vilket gör att det inte spelar så stor roll om man lastar 1,5m eller 4m

Skikta sig gör det, men det spelar mig veterligen ingen roll.
Tids nog ska ju ändå allt brännas upp, har man dessutom en "styrd" panna
behöver man inte bekymmra sig om det skulle komma smått en vecka och grovt
nästa.
 
smart .. bladen viks ju in.. ok.. på igen för stor förråd.
 
sitter nu och väntar på offerten från första valet av panna. 2 st ETA försäljare var här i veckan tyckte att det verkade skulle kunna gå att genomföra enl ritning det tillkom en garageport eller annan stor dörr då det uppdagdes att pannan väger blyga 700 kilo och går inte genom vanliga dörrar så lätt, och jag gillar iden då kan man alltid köra in nåt större typ en skoter o tina av den om man skulle behöva eftersom jag inte har något varmt garage. håller på att rita i skala och ska lägga upp den men just nu tycker sambon att det får räcka med datorer o pannor så jag får inte sitta o rita o drömma ikväll. (ja jag vet piskad)
 
nu är "ritningen" skalenlig ser att omrörare på 4 m blev mindre när rummet blev 6x6 meter. sedan kom det till garageporten. synd att jag är så dålig på att lägga in bilder. skulle vilja lägga in bilder från lite här o där. bla ett visst pannrum som jag besökt på sistone.
 
  • pannrum2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pratade ni nåt om valvbildning i förrådet?
Jag befarar att du komer råka ut för det en hel del.
Det blir ca 1 meter på var sida om omröraren där flisen kan bygga upp och "vägra" falla ner. Det innebär att du måste in i förrådet och riva ner och ha dig för att utnyttja hela volymen. Inte bra.
 
Pratade ni nåt om valvbildning i förrådet?
Jag befarar att du komer råka ut för det en hel del.
Det blir ca 1 meter på var sida om omröraren där flisen kan bygga upp och "vägra" falla ner. Det innebär att du måste in i förrådet och riva ner och ha dig för att utnyttja hela volymen. Inte bra.
jo jag började just fundera på det när du skriver det.. nej vi pratade inte om det då detta utrymme idag är vedbod och halvfull med ved så vi mätade inte då.
bara när jag ser hur liten 4 m omrörare är på ritningen. och nu när du säger det.

får antingen ta större omrörare eller mindre rum.
för jag antar att lutande väggar inte hjälper.
o andra sidan kommer ju omröraren luta och vara dikt an pannrummet. så en "sida" av fyra på valvet kommer ju ätas upp gör inte det att valvet river? får väl helt enkelt hålla koll på det och se till att det inte blir stopp i inmatningen. problem är till för att lösas. försäljaren får väl ta o lösa det om inte annat. =)
 
Min omrörare är 2,5m x 2,5m. Förrådet är 2,7m x 2,7m.
Det är helt otroligt vad hörnen och den sketna decimetern räcker för att hålla upp flisen.
Lutande väggar, som i ett pelletsförråd, gör saken bara värre, då får du en konformning av flishögen.
 
Vill man få tomt i förrådet utan handpåläggning är ett alternativ att istället använda hydrauliska skrapor i botten på förrådet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.