Byggahus.se
Hej. funderar nu på att bygga ett nytt pannrum ute i lagården ska konvertera från direktverkande el till flis.

jag har en en lagård på 450m2 upp till 80-90 kvadrat som ska användas till pannrum o flisförråd. sen har jag en loge ochså som man kan ha hur mycket flis som helst i. så plats finns

Fråga nr 1

hur ska man ha flisförrådet En stor stillaliggande hög verkar inte vara det bästa att ha i mögelsynpunkt teoretiskt sett tänker 80 100m3
ska man då ha en hög torr långved som man o flisar ur när det behövs in i ett mindre "månadsförråd" eller ska man skaffa sig ett "årsförråd" så man bara fyller en gång per år och skruvar från den stora högen och riskerar detta stillaliggande. Eller ska man ha ett stor förråd o ett litet som man hämtar ur. så räknar man med att när man hämtar med skopan så räcker den omrörningen för att dämpa möglet inne i högen ,teori o praktik går skilda vägar här känns det som hur är det i verkligeheten?
känns som ett stort fårråd inte har problem med valvbildning som småfårråd har.
är mögel ett problem egentligen i norra sverige, bor på sandhed o lingonris blir det fuktigt i flishögarna här uppe på ett årsmagasin? spelar mögel nån roll om man inte är o gräver i det manuellt? är det skadligt för lagårdshuset?



hur har ni det hemma hos er?
finns det en medelväg?
vad är bäst? =)
 
Jag har ca 50 m3 i en hög och aldrig haft problem med mögel.Därifrån kör jag in flisen till en ficka i garaget som rymmer ca 14 dagars förbrukning.
Därifrån till pannans behållare med en spannmålsskruv.
 
  • DSC00097.JPG
Jag flisar från en hög med långved till ett månadsförråd.
Flisade idag förresten.
 
Jag flisar från en hög med långved till ett månadsförråd.
Flisade idag förresten.
själv ligger man o glöggar elmätaren.
 
_ap_
Kom ihåg att man "får" inte mögel, mögel uppstår om man flisar för blött material, vilket är dåligt på alla sätt och vis.

Skulle jag bygga nytt (ännu en gång) skulle jag göra ett förråd som, om jag inte har för STOR förbrukning, innehåller hela årets mängd bränsle, ca:100m3


Typ som "Kloge´s" bild, ett avlångt förråd med omröraren i slutet sen flisar man hela "hallen" full och trycker in med traktorn när det börjar ta slut vid omröraren.

Blir nog billigare också än att ha olika förråd på olika platser.
 
fan vad smart. men får man ha hela årsförbrukningen i intillliggande rum.. det blir ju en hyfsad brasa om nåt går snett.. spelar kanske inte så stor roll om högen börjar brinna om den är 20 m3 elle 100 m3. det blir varmt.
 
hur högt får man lägga på omröraren? 3 m?
 
_ap_
2,5m pellets.
5,0m flis.
 
ok. nu har jag lite att fundera på.
var hos en kille idag som hade byggt pannrum för ett år sedan. han hade fått tag på massa kulvert stumpar gratis (koppar). så han har dragit alla ledningar i väggarna i kulvert. riktigt snyggt. och rörlöst
.dom analoga mätarna från acc tanken i rummet intell pannrummet hade han satt som i en tavelram på väggen inne i pannrummet. lite overkill men snyggt blev det.
 
Du tog inga bilder?

dcdc skrev:
ok. nu har jag lite att fundera på.
var hos en kille idag som hade byggt pannrum för ett år sedan. han hade fått tag på massa kulvert stumpar gratis (koppar). så han har dragit alla ledningar i väggarna i kulvert. riktigt snyggt. och rörlöst
.dom analoga mätarna från acc tanken i rummet intell pannrummet hade han satt som i en tavelram på väggen inne i pannrummet. lite overkill men snyggt blev det.
 
haha nej jag gjorde ju inte det. man kan ju alltid åka dit igen o dricka kaffe. killen har som hobby att renovera bilar så det är ju klart han är tvungen göra pannrummet snyggt ochså. dom rör som är synliga är bakom pannan och det dom rören som pumpar o shuntar sitter på. så det såg ut som pannan inte var inkopplad utan att den bara stod där.
 
Då får du åka dit på en kaffe runda... Vi vill se bilder på det, låter som ett pannrum i min smak...


dcdc skrev:
haha nej jag gjorde ju inte det. man kan ju alltid åka dit igen o dricka kaffe. killen har som hobby att renovera bilar så det är ju klart han är tvungen göra pannrummet snyggt ochså. dom rör som är synliga är bakom pannan och det dom rören som pumpar o shuntar sitter på. så det såg ut som pannan inte var inkopplad utan att den bara stod där.
 
Då får du åka dit på en kaffe runda...
haha.. ja ska göra det o fråga om jag får knäppa några bilder.
 
lägger in ett första utkast till mitt pannrum. vad har jag glömt?
 
  • pannrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att fixa en bild där man kan läsa texten :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.