Hej!
Kort fakta:
Väldigt okunnig på elområdet :)
1 1/2 plans hus med källare. Jag tänker installera med moderna "snabbsäkringar" och dra om all el. Förmodligen genom att regla ut väggar och dra el bakom ex. gips.

Måste dra om el i hela huset. Idag sitter elcentral i hallen på entréplan, men jag skulle vilja flytta allt ner till källaren.
Är det lämpligt eller brukar man ha flera "ställen" där man sätter upp vägglådorna med säkringsskåpet?

Kan ni vara snäll att tipsa om några saker man ska tänka på i samband med att man planerar för det här jobbet över hela huset.

Mvh!
Christer

E
helt ärlit christer
om du är okunnig på området ska du inte göra det alls
lejj nån som kan.:)

Absolut rätt, men jag vill bara ha lite tips om hur man ska tänka så att jag kan planera lite (är i plan. stadiet). Sen lejer jag in en elektriker som fixar inkopplingen. Dra el kan man ju göra själv.. iaf :)

Mvh!
C

nja, har man dåliga elkunskaper så ska man nog inte dra själv heller, kräver eftertanke och förståelse för "det hela"
men däremot finns det många elektriker som går med på att du hjälper till på deras instruktioner.
drar du först och ringer elektriker sen så kan det bli svårt att få ljus i huset, dom är inte pigga på att koppla in andras dragningar, om du inte hittar en utländsk elektriker då..
men då kan du lika gärna göra allt själv..

Kontakta elektrikern innan du gör något själv.

Okey, jag har läst och förstått. Tack för era inlägg! Jag tar till mig era tips och råd.

Mvh!
C

Ifrågasätter bara lite;

1) Varför ersätta en diazed-central med dvärgbrytare egentligen ?
Säkringar går sällan..och gängsäkringar(diazed) är betydligt enklare/robustare och billigare- de fungerar lika bra efter 50 år som idag.....

2) Att flytta centraler är dyrt. Alla utgående grupper utgår från centralen, och det betyder att du behöver bygga en "mångfilig motorväg" av elkablar från den gamla centralens plats till den nya..

Om man är elektriker själv kan man ju göra detta med egen ledig tid (som inte kostar 600/h) men att betala andra för detta ...nä det är inget man skall prioritera...

Låt montera jordfelsbrytare vid befintlig central och låt den vara är mitt råd.

Håller med PST........
Vet ju inte planlösningen på ditt hus men rent instinktivt......... så låter det dyrt.

Ska han lix dra om all el, så kan du ju vara ide att flytta centralen vid de tillfället om han tycker att den sitter på fel ställe.

Billigare att flytta centralen då du ändå ska dra om all el, än att komma på att du ska flytta den sen om några år :)

Alternativt kan du ju byta till en snygg infälld central med lucka, så kanske den kan vara kvar i hallen?

Enligt vissa obekräftade rykten får du inte slå på lyset utan att gå en kurs först,
Men om du tänker genomföra detta, så tänk på att inte snåla med uttagen, kanske inte nöja dig med en jordfelsbrytare, utan dela upp det på 3 ? kanske,
Om du ändå håller på.
Kan ju vara surt om frysen varit strömlös över helgen pga dotterns hårtork eller nåt, medan du varit borta, eller att det blir kolmörkt i hela huset, om du bara har en..
Kanske passa på att dra lite nätverk å antenn..
Jordat överallt antar jag du tänkt redan..
Och vid tveksamhet,, Fråga någon verklig person som VET, inte bara någon som på internet påstår sig vara expert..
Och som electrocuted föreslog, ska du ha dit en elektrikare på slutet, så är det bra att du samråda med denne innan du börjar..

Detta är ett vettigt tips Mästern för även om forum är bra för att fråga i så är det en helt annan sak än att man ska se saker på plats, kanske någon utelämnad detalj som är viktig eller missförstånd osv. Sen så är teori och praktik 2 skilda saker, hur bra tips man än får så hjälper det inget om man inte förstår det som är grundläggande, då kan vad som helst gå snett!

Tack för alla svar, alltid några tips man kan snappa upp från olika svar.

Ha de!
/C

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.