Hej! Jag ska planera ett nytt kök och håller på och funderar kring placeringen av diskho, diskmaskin, spis etc. Stammarna i köket med avlopp och vattenledningar kommer in från väggen. Jag skulle helst ha diskho och tvättmaskin cirka 1-1.5 meter till vänster om detta men på samma vägg. Någon kunnig inom detta som kan förklara om det är möjligt? Eller behöver diskho/diskmaskin vara så nära avloppet och vattenledningarna som möjligt? Avloppsstammarna sticker ju ut en del från väggen så de tar en del plats om det annars ska vara något annat där.
Tusen tack på förhand.
Mvh Fabian

F Fabian Nordell skrev:
Hej! Jag ska planera ett nytt kök och håller på och funderar kring placeringen av diskho, diskmaskin, spis etc. Stammarna i köket med avlopp och vattenledningar kommer in från väggen. Jag skulle helst ha diskho och tvättmaskin cirka 1-1.5 meter till vänster om detta men på samma vägg. Någon kunnig inom detta som kan förklara om det är möjligt? Eller behöver diskho/diskmaskin vara så nära avloppet och vattenledningarna som möjligt? Avloppsstammarna sticker ju ut en del från väggen så de tar en del plats om det annars ska vara något annat där.
Tusen tack på förhand.
Mvh Fabian
Det är inga problem att dra ny rör betydligt längre än 1,5 m.
MEN dels skall rören få plats, dels skall dom ha erfoderlig lutning (1:100)

• Gilla
Fabian Nordell och 1 till
  • Laddar…
T
Det kan ju vara så att du behöver anpassa inredningen i skåpen som du ska gå igenom med rören. Kommer det att fungera med rör i bakkant om du har lådor? Behöver du ha hyllor istället? Kan lådorna anpassas så att du får plats med rören bakom dem?
Ett annat alternativ är ju att dra ut skåpen lite och ha en bredare bänk.

• Gilla
  • Laddar…
Claes Sörmland
Helst 110 mm rör. 75 mm är acceptabelt. 50 mm, strul och gå helst inte den vägen även om det fungerar fast är känsligt för att sätta igen.

• Gilla
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Helst 110 mm rör. 75 mm är acceptabelt. 50 mm, strul och gå helst inte den vägen även om det fungerar fast är känsligt för att sätta igen.
110 på köksstam?!

• Gilla
Fabian Nordell och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.